تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۳۶
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۴۴۴۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش ۷ تا ۱۰ دلاری قیمت سنگ آهن

‌می‌متالز - در حالیکه قیمت سنگ آهن روندی کاهشی دارد و ۷ تا ۱۰ دلار در هر تن کاهش یافته، تضعیف تقاضا برای فولاد و افزایش ذخایر سنگ معدن بندری در چین اصلی‌ترین عوامل کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بر اساس جدیدترین گزارش مرکز GMK معاملات آتی سنگ آهن که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، برای دوره ۱ تا ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ با ۷.۱ درصد کاهش به ۸۱۹ یوان در تن معادل ۱۱۲.۷ دلار در تن رسید. از سوی دیگر در صرافی سنگاپور، قیمت‌ها برای معاملات آتی معیار جولای تا ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴، با ۱۰.۱ درصد کاهش نسبت به قیمت در ۱ ژوئن به ۱۰۵.۶۵ دلار در هر تن رسید.

طبق این گزارش در ژوئن جاری، قیمت سنگ آهن عمدتاً کاهش یافت و از اوج‌هایی که در ماه می‌به دست آمد، در بحبوحه افزایش فعالیت فولادسازان چینی تعدیل شد. کمترین سطح قیمت در ۲۵ ژوئن با ۱۰۹.۵ دلار در هر تن (صرافی دالیان) و ۱۰۲.۵ دلار در هر تن (صرافی سنگاپور) ثبت شد، از آن زمان قیمت‌ها اندکی افزایش یافته است.

کاهش تقاضا قیمت‌ها را کاهشی کرده است

به گفته کارشناسان قیمت سنگ آهن در دوره مورد بررسی در بحبوحه کاهش تقاضا و بدتر شدن انتظارات فولادسازان رکود داشت. همزمان، در اوایل ژوئن، دولت چین اقدامات محرکی را در بازار املاک و مستغلات به ارزش یک تریلیون یوان (۱۳۸ میلیارد دلار) اعلام کرد. این یک رشد مثبت کوتاه مدت ایجاد کرد، اما قیمت‌ها مجدداً به کاهش خود ادامه دادند، زیرا این حمایت تأثیر فوری بر مصرف فولاد ندارد.

در این گزارش آمده است: بیشترین فشار بر قیمت مواد خام در حال حاضر ناشی از بدتر شدن فصلی تقاضای فولاد به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی برای ساخت و ساز، با افزایش همزمان ذخایر بندر است. علاوه بر این، مذاکرات برای اعمال کنترل بر تولید فولاد در چین در سال ۲۰۲۴ نیز نگرانی‌های بازار را افزایش می‌دهد.

در همان زمان، بازار تا حدودی با بهبود عملکرد اقتصادی چین حمایت شد، تورم در ماه مه ثابت ماند و کاهش قیمت‌های تولیدکننده صنعتی کند شد. این تا حدی فشار مداوم ناشی از تضعیف تقاضا، ذخایر بزرگ بندر و دلار آمریکا قوی‌تر را جبران کرد.

تحلیلگران می‌گویند: بازار در مورد برنامه‌های تنظیم تولید فولاد در سال جاری شفافیت ندارد، اما انتظارات زیادی برای بهبود اقتصادی در نیمه دوم سال دارد که تا حدی انعطاف پذیری قیمت سنگ آهن را توضیح می‌دهد.

در پایان ماه ژوئن، قیمت سنگ آهن اندکی افزایش یافت که ناشی از بهبود تقاضا در میان محرک‌های بیشتر برای بازار املاک و مستغلات بود. لازم به ذکر است که بانک تجاری بین المللی بریتانیا هلدینگ HSBC انتظار دارد که قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ دلار در هر تن برسد.

پیش بینی کاهش قیمت سنگ آهن تا ۸۵ دلار تا پایان ۲۰۲۵

این در حالی است که به گفته کارشناسان در حال حاضر، منفی‌ترین عامل برای بازار، عرضه بیش از حد سنگ آهن است که توسط تقاضای موجود در چین جذب نمی‌شود؛ به این معنا که ورود محموله‌های بزرگ جدید سنگ معدن به چین ممکن است شوک‌های کوتاه مدتی در قیمت‌ها ایجاد کند، اما انتظار کاهش قابل توجهی در بلند مدت نمی‌توان داشت.

بر اساس گزارش تحلیل بازار؛ از سوی دیگر سایت کاپیتال اکونومیکس پیش بینی می‌کند که قیمت سنگ معدن بین ۹۹ تا ۱۰۰ دلار در تن متغیر باشد. در سه ماهه دوم و چهارم قیمت‌ها ۱۰۰ دلار در تن و در سه ماهه سوم ۹۹ دلار در تن خواهد بود. همچنین پیش بینی می‌کند تا پایان سال آینده، قیمت سنگ آهن به ۸۵ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت و اصلی‌ترین دلایل برای پیش بینی کاهش قیمت‌ها در واقع انتظارات ضعیف تقاضای جهانی فولاد است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده