تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۴۵۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ آهن ایران:

ایران بیش از ۵ میلیارد تن ذخایر سنگ آهن در اختیار دارد

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: اعداد رسمی با واقعیت‌ها همخوانی ندارند، اما باید گفت که ذخیره سنگ آهن در کشور بیش از ۵ میلیارد تن است که با پیشرفت تکنولوژی، استخراج و پیشرفت صنایع معدنی می‌توان به عنوان ذخایر قابل استفاده در نظر گرفت.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم ذخایر سنگ آهن کشور به چه میزانی است، اظهارداشت: متاسفانه اعداد رسمی با واقعیت‌ها همخوانی ندارد و این اعداد مربوط به سال‌های قبل و با مطالعات آن دوران به دست آمده است، اما با این حال نیازمند مطالعات دقیق و عمیق‌تری در این بخش هستیم، البته این ارقام می‌تواند بالاتر هم باشد.

وی با اعلام اینکه بر اساس شواهد، بضاعت ذخایر از این میزان بیشتر است، اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار به دست آمده، آخرین میزان ۳.۲ دهم میلیارد تن بود، اما بر اساس برآورد‌های جدید این میزان به ۵ میلیارد تن (ذخیره احتمالی) رسیده است.

اکبریان با اشاره به میزان اکتشافات نیر گفت: از اولین روزی که فعالیت‌های اکتشافی آغاز شده تا کنون ۶۰۰ میلیون تن سنگ آهن برداشت شده است.

نگران کمبود سنگ‌ آهن در آینده نیستیم

رئیس انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: با این حال باید گفت که ذخایر قابل قبولی در کشور داریم که اگر وارد زنجیره شود، میزان ذخیره کشور بیشتر خواهد شد؛ البته با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استخراج‌ها و سرمایه گذاری‌ها بر روی اکتشافات می‌توان به ذخایر قابل استفاده تری نیز دست یافت.

اکبریان، میزان ذخیره سنگ آهن در کشور را بیش از ۵ میلیارد تن اعلام کرد و گفت: سرانه و میزان مصرف در کشور پائین است و از طرفی مشکلی در حوزه سنگ آهن وجود ندارد و به میزان کافی سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولادی وجود دارد و در صورتی که با استفاده از فناوری‌های روز برآورد جدیدی صورت گیرد، آمار بالاتری از این ذخایر خواهیم داشت و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

وی در خصوص عمده‌ترین مشکلات حوزه سنگ آهن، عنوان کرد: امروزه چالش ما میزان ذخیره و یا نگرانی از اتمام سنگ آهن نیست، بلکه مشکلات عدیده‌ای در صنعت فولاد همچون کمبود انرژی و ... وجود دارد که به تنهایی می‌تواند تاثیری منفی بر روی سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع معدنی داشته باشد که در صورت عدم توجه به این موضوع تهدیدی جدی برای زنجیره فولاد ایجاد خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده