تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۴۸۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس ارشد حوزه فلزات:

قیمت سنگ آهن از ۱۰۰ دلار پایین‌تر نخواهد آمد

‌می‌متالز - کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد حوزه فلزات گفت: شرایط بازار و قیمت سنگ آهن در جولای ۲۰۲۴ تغییر چندانی نمی‌کند ولی وضعیت از آگوست و سپتامبر تاحدودی بهبود خواهد یافت؛ لذا پیش‌بینی قیمت ۸۰ دلاری برای سنگ آهن را تایید نمی‌کنم و معتقدم قیمت سنگ آهن از ۱۰۰ دلار پایین‌تر نخواهد آمد.

به گزارش می‌متالز، آمار‌های رسمی از کاهش سودآوری صنعت فولاد چین در طول سال ۲۰۲۴ حکایت می‌کند و دولت چین با در نظر گفتن این موضوع، مصوباتی برای کاهش تولید در کارخانه‌های فولادسازی خود تعیین کرده است. از طرفی جدیدترین گزارش مرکز GMK نشان می‌دهد قیمت سنگ آهن در معاملات آتی منعقد شده طی ۱ تا ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴ در بورس کالای دالیان، ۷.۱ درصد کاهش یافت و به حوالی ۱۱۲.۷ دلار در تن رسید. علاوه بر این در صرافی سنگاپور، هر تن سنگ آهن در معاملات آتی با ۱۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز‌های ابتدایی ماه ژوئن با بهای ۱۰۵.۶۵ دلار معامله شد. روند نزولی قیمت سنگ آهن و کاهش تولید فولاد در چین سبب شده شماری از مؤسسات مالی از قبیل گلدمن‌ساکس، جی‌پی مورگان و بانک مرکزی استرالیا قیمت ۸۰ دلاری برای هر تن سنگ آهن طی ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کنند.

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد حوزه فلزات در مورد پیش بینی قیمت ۸۰ دلاری برای هر تن سنگ آهن می‌گوید: بنده مخالف چنین پیش‌بینی هستم. ماه ژوئن به عنوان ششمین ماه میلادی به پایان خود رسیده است و انتظار نمی‌رود وضعیت بازار جهانی سنگ آهن در ماه جولای بهبود زیادی یابد. ولی از آگوست و سپتامبر شرایط بازار و قیمت‌ها تا حدودی بهتر خواهد شد. من معتقدم قیمت سنگ آهن از ۱۰۰ دلار با تلرانس پنج دلاری پایین‌تر نخواهد آمد و پیش‌بینی قیمت ۸۰ دلاری برای سنگ آهن را تأیید نمی‌کنم.

این کارشناس ارشد حوزه فلزات با اشاره به قیمت فعلی سنگ آهن توضیح می‌دهد: اکنون هر تن سنگ آهن حوالی ۱۰۶ دلار قیمت دارد. زمانی که صحبت از متوسط قیمت ۸۰ دلار در تن سنگ آهن در میان است، یعنی بهای این کالا باید از امروز طی یک روند نزولی ۲۵ دلار افت پیدا کند که چنین ریزشی غیرممکن است.

بررسی قیمت‌ها در بازار سنگ آهن چین نیز نشان می‌دهد هر تن سنگ آهن در معاملات آخرین روز‌های ژوئن ۲۰۲۴ با افزایش ۰.۹۵ دلار در هر تن در روز به ۱۰۶.۷۰ دلار در هر تن رسید. بر اساس گزارش‌های منتشر شده چینی‌ها در حال افزایش موجودی سنگ آهن بنادر خود هستند که این موضوع رشد جزئی قیمت سنگ آهن در این کشور را به دنبال دارد.

قیمت سنگ آهن از ۱۰۰ دلار پایین‌تر نخواهد آمد

در انتها جعفری طهرانی خاطرنشان می‌کند: شرایط بازار سنگ آهن در سه ماه سوم سال ۲۰۲۴ چندان جالب نخواهد بود، به عبارتی با توجه به نزدیک شدن به ماه هفتم میلادی وضعیت بازار به همین منوال ادامه می‌یابد. ولی میزان مصرف سنگ آهن در ماه‌های هشتم و نهم میلادی نسبت به ژوئن و جولای بیشتر خواهد شد و پیش‌بینی من برای قیمت هر تن سنگ آهن به طور متوسط ۱۰۰ دلار است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده