تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۴۴۷۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

روند پرقدرت توسعه و ارزش‌آفرینی شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه

می متالز - آنچه که شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه را در مقایسه با رقبا متمایز می‌کند، مسیر ارتقای مداوم کمی و کیفی و نیز توانایی این شرکت در تولید انواع میلگرد‌های فولادی با بالاترین کیفیت است؛ به گونه‌ای که برند سرمد ابرکوه، یکی از پرطرفدارترین برند‌های عرضه‌کننده میلگرد در بورس کالا به شمار می‌آید.

به گزارش می‌متالز، این مساله در کنار روند رو به رشد عملکرد کمی تولید و فروش این شرکت، موجب شده است تا شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در سال‌های اخیر در مسیر ارزش‌آفرینی و ایفای نقش در توسعه اقتصادی منطقه‌ای و ملی گام بردارد. با این حال، این شرکت عملکرد خود را محدود به حوزه میلگرد نکرده و پروژه‌های بزرگی را در حوزه بالادست و پایین‌دست تعریف کرده است تا به این ترتیب ضمن تکمیل زنجیره ارزش فولاد و ایجاد ارزش افزوده مضاعف، اشتغال‌زایی و درآمدزایی بیشتری را در منطقه فعالیت خود رقم بزند. پروژه احیای مستقیم با ظرفیت تولید ۱٫۲ میلیون تن در سال، پروژه فولادسازی با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن و پروژه کلاف‌سازی با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن در سال، از جمله مهم‌ترین طرح‌های توسعه شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در مسیر ارزش‌آفرینی و توسعه زنجیره‌های ارزش برشمرده می‌شوند.

تحقق رشد اقتصادی گفتمان و آرمانی است که دیدگاه‌های مختلفی برای تعیین رویکرد مناسب دستیابی به آن در کشور مطرح می‌شود. با این حال، نکته مشترک میان همه این دیدگاه‌ها، لزوم تحقق جهش تولید به ویژه در حوزه کالا‌های نهایی و با ارزش افزوده است تا به این ترتیب بتوان از طریق استفاده از مزیت‌های نسبی موجود در کشور به تکمیل زنجیره‌های ارزش، توسعه صنایع پایین‌دستی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا پرداخت تا به این ترتیب ضمن تامین نیاز بازار‌های داخلی، زمینه توسعه صادرات و تقویت ساختار‌های اقتصادی کشور نیز فراهم شود. در این بین زنجیره صنعت فولاد، به سبب دامنه گسترده بازار محصولات در داخل و خارج از کشور و نیز تاثیرات قابل توجه آن در ارزش‌افزایی و اشتغال‌زایی، جایگاه ویژه‌ای را در برنامه‌های توسعه‌ای کشور دارد.

هم‌سو با این روند، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه نیز همواره تلاش داشته است تا از طریق توسعه کمی و کیفی سبد محصولات و تکمیل زنجیره ارزش این صنعت، در مسیر ارتقای جایگاه استراتژیک خود در بازار فولاد و اقتصاد استان یزد و کشور گام بردارد و در این مسیر استراژیک با بهره‌مندی از توان کارشناسان و متخصصان بومی و حمایت از کار و سرمایه ایران، پرچمدار شکوفایی و خودکفایی در صنعت فولاد و تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

تعداد بازدید : 3

مسیر توسعه و ارزش‌آفرینی

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه از زمان شروع فعالیت خود راهبرد‌ها و مسیر فعالیت و توسعه خود را به گونه‌ای فراگیر و همه‌جانبه ترسیم کرده است تا به این ترتیب بتواند ضمن خلق بیشترین ارزش افزوده از منابع و مزیت‌های در دسترس، نیاز مشتریان و بازار هدف خود را به بهترین شکل پاسخ دهد. تبدیل شدن سرمد ابرکوه به عنوان یکی از پرطرفدارترین برند‌های بورس کالا که بخش عمده معاملات بورس کالا را به خود اختصاص می‌دهد، حکایت از جایگاه ویژه این شرکت در تامین نیاز کشور دارد. در واقع این شرکت تلاش دارد تا با تهیه شمش فولادی باکیفیت از برند‌های معتبر و عدم استفاده از شمش کارخانجات متفرقه و نیز به‌کارگیری فناوری معتبر و روز دنیا که متعلق به شرکت (STG) ایتالیا است، محصولاتی با کیفیت مثال‌زدنی و کم‌نظیر را روانه بازار کند. استفاده گسترده از میلگرد تولیدی این شرکت در بسیاری از پروژه‌های کلان زیرساختی و صنعتی در نقاط مختلف کشور از جمله عسلویه، قشم و بندرعباس، مهر تایید دیگری بر این مساله است.

سبد محصولات شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه دامنه گسترده انواع میلگرد، از قطر هشت میلی‌متر تا ۳۲ میلی‌متر را در بر می‌گیرد. در واقع این شرکت قادر است که در تولید میلگرد فولادی خود ضمن پوشش کامل استاندارد‌های ملی ایران به شماره ۳۱۳۲، محصولات خود را حتی با شرایطی مرغوب‌تر نسبت به استاندارد ملی به بازار عرضه کند. علاوه بر شرایط ویژه کیفی، میزان میلگرد تولید شده در شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه طی سال‌های اخیر به شکلی پیوسته در مدار رشد قرار داشته است؛ به شکلی که این شرکت در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۷۶ هزار تن میلگرد تولید کرد که نسبت به سال قبل از آن، ۱۳٫۷ درصد افزایش داشت و نسبت به ظرفیت اسمی این شرکت نیز ۵٫۸ درصد بیشتر بوده است؛ موضوعی که یکی از نتایج آن، کسب نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی بود.

البته باید توجه داشت که شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه مسیر ترقی و پیشرفت خود را صرفا در حوزه توسعه محصول دنبال نمی‌کند بلکه در راستای مسیر خلق ارزش مضاعف و مشارکت بیشتر در ارزش‌افزایی در اقتصاد کشور، چندین طرح توسعه استراتژیک را در دستور کار قرار داده است. پروژه‌های احیا مستقیم و فولادسازی از جمله طرح‌های توسعه شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در بخش بالادست به شمار می‌آیند که بهره‌برداری از آن‌‎ها دامنه فعالیت و سبد محصولات این شرکت را در زنجیره فولاد گسترده‌تر می‌کند و تاثیر قابل‌توجهی را در ارزش‌آفرینی و سودآوری این شرکت خواهد داشت.

واحد احیا که احداث آن از خردادماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد، از ظرفیت تولید ۱٫۲ میلیون تن آهن اسفنجی به روش میدرکس برخوردار است و انتظار می‌رود که در نیمه نخست سال آینده به بهره‎‌برداری برسد و برای ۱۵۰ نفر ایجاد اشتغال کند؛ همچنین احداث پروژه فولادسازی که از ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن شمش فولاد به ابعاد ۶ تا ۱۲ متر برخوردار است و شامل احداث واحد ذوب و ریخته‌گری با استفاده از سیستم کوره قوس الکتریکی، کوره پاتیلی و سیستم ریخته‌گری مداوم و سایر واحد‌های جانبی می‌شود، از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و انتظار می‌رود که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد. این پروژه که با بهره‌گیری از تکنولوژی (STG) ایتالیا ساخته می‌شود، برای حدود ۶۰۰ نفر به شکل مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

البته طرح‌های توسعه‌ای شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه صرفا محدود به حوزه بالادست نیست و این شرکت پروژه استراتژیکی را برای تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن مفتول و کلاف در دستور کار قرار داده است. این پروژه که از نخستین محصول آن در پایان تیرماه امسال رونمایی خواهد شد، از دی‌ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده و در پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. واحد کلاف‌سازی که در آن از تکنولوژی شرکت ایتالیایی (POMINI) برای تامین تجهیزات استفاده شده است، توانایی تولید مفتول و سیم فولادی از سایز ۵٫۵ تا ۱۶ میلی‌متر از نوع ساده و آجدار را خواهد داشت. طبیعتا با توجه به ارزش افزوده بالای محصولات یادشده، بهره‌برداری از این طرح می‌تواند تاثیرات قابل‌توجهی را بر عملکرد ارزش‌افزایی و سودآوری شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در سال‌های آینده داشته باشد.

باید توجه داشت که پروژه و طرح‌های در دست اقدام این شرکت صرفا محدود به طرح‌های مربوط به حوزه تولید نیستند و پیش‌بینی‌های لازم در خصوص تحقق تولید پایدار و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز صورت گرفته است. شرکت در پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به طول ۸۶۰ کیلومتر برای تامین سالانه پنج میلیون مترمکعب آب و مطالعات کلی جهت تامین برق پایدار مجموعه به میزان ۳۰۰ مگاوات و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی از جمله موارد یاد شده است که به ثمر نشستن آن بستر مناسبی را برای نقش‌آفرینی هر چه‌ پررنگ‌تر شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه ایجاد خواهد کرد.

جهش سودآوری

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه امروز توانسته است به برندی معتبر در بازار میلگرد کشور تبدیل شود و جایگاه ممتاز و برجسته‌ای را به خود اختصاص دهد. در واقع عملکرد متمایز کمی و کیفی تولید این شرکت در کنار مزیت‌های کم‌نظیر آن مانند فناوری‌های به روز، تامین کم‌هزینه و آسان مواد اولیه مورد نیاز از شرکت چادرملو و سایر فعالان این منطقه، دسترسی به خط راه‌آهن سراسری و نیز راه‌های اصلی ترانزیتی و نیز بازار مناسب محصولات در نواحی و استان‌های اطراف از جمله یزد و اصفهان، بستر مناسبی را برای شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه فراهم می‌کند تا به بهترین شکل هزینه‌های خود را مدیریت کند و سودآوری خود را به حداکثر برساند و از طریق خلق ارزش افزوده و ایجاد اشتغال به جهش اقتصادی نواحی محروم کمک کند.

بررسی‌‎ها نشان می‌دهد که ۹۹ درصد از مجموع فروش ۴۷۵٫۲ هزار تنی این شرکت در سال ۱۴۰۲، به بازار‌های داخلی تعلق داشته که بخش عمده آن نیز از مسیر بورس کالا بوده است. بر اساس آمارها، فروش وزنی شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در فاصله سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ در سایه رشد قابل توجه تولید این شرکت، نزدیک به ۲۶ درصد افزایش یافته که این مهم موجب افزایش درآمد‌های عملیاتی این شرکت از ۳۲ هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال، به بیش از ۱۰۸ هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال شده است. هم‌سو با این روند فزاینده درآمدزایی، عملکرد سودآوری این شرکت نیز در طول سال‌های اخیر جهش چشمگیری داشته است؛ به شکلی که سود خالص این شرکت در همین بازه زمانی حدود ۴۵۰ درصد رشد داشته و به پنج هزار و ۱۶۸ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در واقع ارزیابی‌ها نشان می‌دهد حاشیه سود این شرکت از ۲٫۹ درصد در سال ۱۳۹۹، به ۴٫۸ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است که این روند رو به رشد علی‌رغم تمام چالش‌های ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی و منابع انسانی و نیز محدودیت‌های مصرف برق و گاز صورت گرفته و طبیعتا می‌توان انتظار داشت در صورتی که طی سال‌های آینده، چالش‌های مذکور به حداقل برسد، شرکت آهن و فولاد سرمد ابرکوه نیز رشد فزاینده‌تری را حتی نسبت به امروز ایجاد و با سرعت بیشتری در مسیر توسعه و ارزش‌آفرینی حرکت کند.

منبع: صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه

عناوین برگزیده