تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۴۳
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۶۹۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

فولاد سرمد ابرکوه؛ آهنگ زیبای توسعه در دل کویر

فولاد سرمد ابرکوه؛ آهنگ زیبای توسعه در دل کویر
‌می‌متالز - شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به­ صورت شرکت سهامی خاص، در سال ۱۳۹۱ به ثبت رسید و از سال ۱۳۹۵ شروع به بهره‌برداری محصولات خود نمود.

به گزارش می‌متالز، این مجتمع صنعتی با هدف احداث کارخانه نورد به ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع میلگرد و کارخانه فولادسازی به ظرفیت سالانه ۶۰۰ هزار تن شمش فولاد در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار پایه‌گذاری شد. این شرکت با هدف توسعه صنایع فولادی و همکاری در برنامه­‌های تکمیل زنجیره تولید، با ایجاد توازن و تعادل در مواد اولیه و محصولات و تعامل با واحد‌های صنایع فولادی مشابه به منظور تأمین بخشی از نیاز‌های فولادی کشور تأسیس گردید. موقعیت جغرافیایی عالی کارخانه، زمینه کاهش هزینه‌های باربری و سهولت حمل‌ونقل محصولات به اقصی نقاط کشور را فراهم کرده است. واقع شدن کارخانه آهن و فولاد سرمد ابرکوه در استان یزد (کیلومتر ۱۵ جاده ابرکوه به یزد)، قرار گرفتن آن در مرکز ایران و دسترسی به راه­‌های اصلی کشور و همچنین عدم وجود کارخانه مشابه در شعاع نزدیک ۱۰۰ کیلومتری آن و همچنین نزدیکی کارخانه به محور ترانزیتی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور، نقش مؤثری در پاسخگویی و تأمین نیاز‌های مصنوعات فولادی استان­‌های کشور و همچنین توسعه صادرات غیرنفتی را دارد.

در حال حاضر شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، جزء واحد‌های تجاری فرعی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۵۲ درصد مالکیت و شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی) با ۴۸ درصد مالکیت است. از آنجا که شرکت سرمایه­‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، مالک ۱۷.۴ درصدی کچاد و مالک ۵۷ درصدی شرکت تجلی می­‌باشد، لذا هم اکنون ومعادن مالکیت ۳۶ درصد از شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه را داراست.

فولاد سرمد ابرکوه؛ آهنگ زیبای توسعه در دل کویر

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان میلگرد فولادی، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های متنوعی را در دست اقدام دارد که از جمله می‌توان احداث واحد کلاف‌سازی، فولادسازی و آهن اسفنجی اشاره کرد. ظرفیت تولید واحد کلاف، ۴۵۰ هزار تن در سال برآورد شده است که هدف آن، تولید مفتول و کلاف فولادی از شمش‌های فولادی است. این پروژه که در اواخر خردادماه سال جاری به بهره­‌برداری رسید، به­‌طور مستقیم باعث اشتغال حدود ۵۰ نفر می‌شود. واحد کلاف به دلیل بالا بودن تقاضای مشتریان و کم بودن میزان عرضه محصولات نهایی یعنی مفتول و سیم فولادی در بازار داخل، بازدهی زیادی را برای سهامداران آن ایجاد خواهد نمود. یکی از دلایل اصلی اقبال سرمایه­‌گذاران به سهام شرکت «تجلی» به عنوان مالک ۴۸ درصدی شرکت در بازار سهام طی چند وقت اخیر، همین موضوع بوده است. در حقیقت این نخستین زیر مجموعه تجلی بود که وارد مرحله بهره‌برداری تجاری رسید.

فولاد سرمد ابرکوه؛ آهنگ زیبای توسعه در دل کویر

ظرفیت تولید واحد فولادسازی نیز ۶۰۰ هزار تن در سال برآورد شده است که محصولات تولیدی آن شمش‌های فولادی از آهن اسفنجی و آهن قراضه می‌باشد. اشتغال‌زایی پروژه، حدود ۶۵۰ نفر به­‌طور مستقیم خواهد بود و پیش‌بینی می­‌شود این پروژه در سال جاری یعنی سال (۱۴۰۳) به بهره­‌برداری برسد. پروژه تولید آهن اسفنجی نیز از دیگر طرح‌­های توسعه شرکت می‌­باشد که محصولات تولیدی آن شمش‌های فولادی است. ظرفیت تولید آهن اسفنجی، ۲/۱ میلیون تن در سال، عنوان شده است که منجر به شاغل شدن ۵۰۰ نفر به‌­طور مستقیم خواهد شد. قرار است که از آهن اسفنجی و آهن قراضه، شمش چهارگوش تولید شود. پیش‌بینی می­‌شود این پروژه در سال ۱۴۰۴ به بهره­‌برداری برسد.

فولاد سرمد ابرکوه؛ آهنگ زیبای توسعه در دل کویر

تولیدات مجتمع فولاد سرمد ابرکوه در واحد نورد و میلگرد این کارخانه صورت می­گیرد. واحد نورد فولاد سرمد ابرکوه با به کارگیری تکنولوژی روز دنیا از شرکت STG کشور ایتالیا، در کنار دانش و تجربه کارشناسان و مدیران داخلی آغاز به کار کرده است. عمده شمش مورد نیاز واحد نورد نیز از شرکت صنعتی و معدنی چادرملو تهیه می­‌شود و به دلیل استفاده از شمش­‌های تولیدی کارخانجات معتبر و تأکید این واحد بر عدم استفاده از شمش­‌های متفرقه، میلگرد‌های تولیدی این مجتمع، از کیفیت بالایی برخوردار است. سرمد ابرکوه در نظر دارد با بهره‌­گیری از ظرفیت تولیدی خود در سال­های آینده، محصولات خود را به خارج از کشور و بازار‌های جهانی صادر نماید.

شرکت سرمد ابرکوه طی سال‌های متمادی موفق به دریافت جوایز و تقدیرنامه‌های متعددی شده است. از جمله این افتخارات می‌توان به جایزه ملی بهره‌وری، جایزه کیفیت خدمات و تندیس زرین صادرات اشاره کرد. این جوایز نشان‌دهنده کیفیت محصولات، مدیریت پیشرفته و توجه به رضایت مشتریان در این شرکت است.

فولاد سرمد ابرکوه؛ آهنگ زیبای توسعه در دل کویر

گفتنی است که شرکت در اواسط اسفندماه سال گذشته با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به عرضه عمومی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان صکوک اجاره با نماد‌های «صرمد ۶۱۲»، «صرمد ۰۶۲» و «صرمد ۶۲» نمود که با استقبال چشمگیری همراه شد و در سال جاری نیز مجدداً برنامه عرضه عمومی صکوک اجاره را در دستور کار خود قرار داده است. افزایش سرمایه شرکت و بورسی شدن، از دیگر برنامه­‌های مهم شرکت در سال ۱۴۰۳ عنوان شده است که می­‌تواند کام سهامداران «کچاد»، «تجلی» و «ومعادن» را شیرین نماید.

منبع: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید