تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۵۲۷۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

انتظار بازار فولاد برای پروژه اخیر تجلی به سر آمد

انتظار بازار فولاد برای پروژه اخیر تجلی به سر آمد
‌می‌متالز - شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با توجه به مالکیت ۴۸ درصدی از شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه جهت مشارکت در تکمیل هرچه سریع‌تر طرح‌های این شرکت، اقدام به افزایش سرمایه در سال ۱۴۰۰ نمود. با توجه به هزینه‌های باقی مانده تکمیل طرح‌های شرکت ابرکوه تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۶۳ هزار و ۵۴۹ میلیارد و ۶۸۲ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰، شرکت «تجلی» برای تأمین ۳۰ هزار و ۵۰۳ میلیارد و ۸۴۷ میلیون ریال، اقدام به افزایش سرمایه نمود که نتیجه آن تکمیل به موقع طرح و تأمین تجهیزات لازم در زمان مورد نیاز بوده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به عنوان یک شرکت پروژه محور از زمان تأسیس تاکنون موفقیت‌های چشم‌گیری را تجربه و در کارنامه خود ثبت کرده است. این شرکت در پروژه فولاد سرمد ابرکوه با تأمین پیش از موعد منابع مالی موفق شد در طی چند سال کارخانه‌های این شرکت را به مرحله بهره‌برداری برساند.

در این گزارش پروژه اخیراً بهره‌برداری شده این شرکت را مورد بررسی قرار میدهیم.

با توجه به اهمیت زنجیره فولاد در اقتصاد و اثرات مختلف آن هم‌چون ایجاد ارزش افزوده، توسعه اشتغال‌زایی و تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی، توجه به حلقه‌های نهایی فولاد لازم و ضروری است. شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، اولین شرکت پروژه محور بازار سرمایه است که از زمان تأسیس تاکنون موفقیت‌های چشم‌گیری کسب کرده و در حلقه‌های مختلف تولید فولاد اقدام به سرمایه‌گذاری نموده است. این شرکت با تأمین پیش از موعد طرح‌های خود توانست به سرعت تیم خود را رشد داده و بخش معدن و فولاد کشور را توسعه و بهبود بخشد.

از آنجایی که هم‌اکنون صنعت فولاد در جهان در حال پیش‌روی به سمت تولید و صادرات محصولات فولادی خاص و با ارزش افزوده بالا در بخش پایین دست و کارخانجات مختلف نوردی است، باید به سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی زنجیره فولاد کشور مورد توجه شود.

شرکت «تجلی» با سنجش نیاز کشور در زمینه تولید میلگرد، اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه نمود تا این شرکت به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان میلگرد فولادی در کشور را توسعه بخشیده و بازده مطلوبی برای همگان به ارمغان آورد.

پروژه کلاف‌سازی شرکت فولاد سرمد ابرکوه یکی از موفقیت‌های بزرگ این شرکت است که به منظور بهره‌برداری در نیمه نخست امسال طرح‌ریزی شد تا محصولات خود را در بازار عرضه نماید. این شرکت که شامل سه طرح تولید کلاف، طرح فولادسازی و طرح احیا می‌شود که به ترتیب برای ظرفیت اسمی ۴۵۰ هزار تن در سال، ۶۰۰ هزار تن در سال و ۱،۲۰۰ هزار تن در سال برنامه‌ریزی نموده است در حال حاضر بخش کلاف‌سازی خود را به مرحله بهره‌برداری رسانده است.

پروژه کلاف‌سازی شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به دلیل بالا بودن تقاضای مشتریان و همچنین کم بودن میزان عرضه محصولات نهایی یعنی مفتول و سیم فولادی در بازار داخل، بازدهی قابل‌توجهی برای شرکت اصلی (فولاد سرمد ابرکوه) و شرکت‌های مادر (تجلی و کچاد) در مدت زمان کوتاهی ایجاد خواهد شد.

این پروژه که از سال ۲۰۱۷ استارت خورده بود به دلیل تحریم‌ها به تعویق افتاد. با ورود شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به این طرح و تأمین منابع مورد نیاز برای اجرای پروژه، این پروژه در کم‌ترین زمان به مرحله بهره‌برداری رسید تا با تولید محصولات با ارزش افزوده بالا هم‌چون انواع میلگرد (در بخش کلاف‌سازی) بر پایه استاندارد‌ها و تکنولوژی روز دنیا و عرضه در بورس کالا، نیاز مشتریان مختلف را تأمین و سودآوری مطلوبی به همراه داشته باشد.

پروژه تولید کلاف، خوراک مصرفی خود را از سهامدار عمده یعنی شرکت چادرملو تأمین خواهد کرد که یکی از با کیفیت‌ترین محصولات صنعت را تولید می‌کند؛ لذا نگرانی بابت کیفیت خوراک مصرفی و هزینه حمل برای سهامداران شرکت‌های مادر «تجلی و کچاد» وجود ندارد.

انتظار بازار فولاد برای پروژه اخیر تجلی به سر آمد

شرکت فولاد سرمد ابرکوه تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲، هزینه ۳۰ هزار و ۹۲۸ میلیارد و ۱۹۹ میلیون ریالی را برای تکمیل پروژه‌های خود انجام داده است که ۳ هزار و ۹۸۳ میلیارد و ۷۷۸ میلیون ریال برای پروژه واحد کلاف‌سازی بوده است و برای تکمیل این طرح در فصل بهار سال ۱۴۰۳، هزینه ۵۳۸ هزار و ۱۳۵ یورویی را برآورد کرده است.

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات باتوجه به مالکیت ۴۸ درصدی از شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه جهت مشارکت در تکمیل هرچه سریع‌تر طرح‌های این شرکت، اقدام به افزایش سرمایه در سال ۱۴۰۰ نمود. با توجه به هزینه‌های باقی مانده تکمیل طرح‌های شرکت ابرکوه تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۶۳ هزار و ۵۴۹ میلیارد و ۶۸۲ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰، شرکت «تجلی» برای تأمین ۳۰ هزار و ۵۰۳ میلیارد و ۸۴۷ میلیون ریال، اقدام به افزایش سرمایه نمود که نتیجه آن تکمیل به موقع طرح و تأمین تجهیزات لازم در زمان مورد نیاز بوده است.

انتظار بازار فولاد برای پروژه اخیر تجلی به سر آمد

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده