تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۲۴۳۴
سرویس خبر : اجتماعی

آغاز به کار بخش مشاوره ترک اعتیاد در واحد بهداشت و فوریت‌های پزشکی شرکت آلومینای ایران/ محیط‌های کاری نشانگاه‌های بسیار مناسبی برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد

‌می‌متالز - مدیر ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت آلومینای ایران از محیط‌های کاری به عنوان نشانگاه‌های بسیار مناسبی برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد یاد کرد و در این راستا از آغاز به کار بخش مشاوره ترک اعتیاد در واحد بهداشت و فوریت‌های پزشکی شرکت خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مهندس میرزاجانی در این رابطه اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر شیوع پدیده خانمان‌سوز اعتیاد به مواد مخدر در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه کارگران آسیب‌های اجتماعی زیادی همچون طلاق، بی بندوباری و انحرافات اخلاقی و اجتماعی، سست نمودن بنیان خانواده ها، شیوع انواع بیماری‌ها و بسیاری از مشکلات دیگر را در پی داشته است که از نظر فعالیت‌های شغلی زنگ خطر جدی برای کاهش بهره‌وری است.

وی افزود: با توجه به اهمیت این مساله در سلامت روحی و جسمی و برآیند کاری پرسنل فعال در شرکت آلومینای ایران، پیشگیری و مقابله با اعتیاد در محیط‌های کارگری در این شرکت بسیار مورد تاکید بوده و برنامه ریزی لازم در این زمینه به صورت جدی در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات متعدد در این زمینه نشان داده اند که سوءمصرف مواد مخدر در محیط کار باعث مشکلات متعددی گردیده است که شامل افزایش حوادث ناشی از کار، کاهش بهره وری و ایجاد خطر برای جامعه بوده است بنابراین در سال‌های اخیر به جهت افزایش برنامه‌های اجرایی در زمینه پیشگیری و آگاهی در زمینه سوء مصرف مواد در محیط کار افزایش یافته و مشخص گردیده است که محیط‌های کاری نشانگاه‌های بسیار مناسبی برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد می‌باشند.

مدیر ایمنی بهداشت و محیط زیست شرکت آلومینای ایران با تاکید بر اهمیت توجه به کاهش این آسیب‌ها، گفت: برنامه‌های مختلفی در حوزه پیشگیری از اعتیاد در این بخش در حال انجام است.

مهندس میرزاجانی کاهش آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و روانی، افزایش آگاهی و دانش مردم درباره خطرات سوء مصرف مواد مخدر، پویایی وافزایش قدرت اراده برای پرهیز مداری از مواد مخدر، ارائه آموزش‌های موثر به کارکنان، خانواده‌ها و جامعه محل کار و زندگی و تلاش برای ایجاد جامعه سالم، پایدار و بهبود یافته را از مهمترین اهداف ابن بخش برشمرد.

وی افزود: برگزاری ۴ کارگاه آموزشی کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت پیشگیری از اعتیاد و مهارت‌های زندگی و ارتقاء و آگاهی کارکنان از آثار و عوارض سوء مصرف انواع مواد مخدر در مورخه ۲۴ الی ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور حدود ۴۵۰ نفر از پرسنل در سالن اجتماعات شرکت، مشاوره فردی و تلفنی به مراجعین در خصوص اقدامات پیشگیرانه و آگاهی دادن به افراد آسیب دیده از مواد مخدر در بخش جسمی، عاطفی و روانی را از جمله اقدامات این بخش برشمرد.

آغاز به کار بخش مشاوره ترک اعتیاد در واحد بهداشت و فوریت‌های پزشکی شرکت آلومینای ایران/ محیط‌های کاری نشانگاه‌های بسیار مناسبی برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد

وی یادآور شد: همچنین ارائه مشاوره به کارکنانی که در پاکی از مواد مخدر به سر می‌برند جهت پرهیز مداری از مواد مخدر و ارائه راه حل مواجه با مشکلات احتمالی و اطلاع رسانی از طریق نصب بنر در ورودی‌های شرکت آلومینا و تبلیغات در فضای مجازی نیز از دیگر اقدامات انجام گرفته است.

مهندس میرزاجانی افزود: در کارگاه‌های آموزشی برگزار شده، سرپرست بهداشت و فوریت‌های پزشکی و مشاور ترک اعتیاد در خصوص آشنایی با تعاریف و مفهوم معتاد و بیماری اعتیاد، علت‌های روی آوردن افراد به مواد مخدر، انگیزه‌های مختلف شیوع اعتیاد، انواع مخدر‌های رایج و جنبه‌های اعتیاد آور، آسیب‌های اعتیاد بر سلامت افراد، تعریف نقطه پایان خط برای افراد مصرف کننده و راه حل‌های بهبودی از بیماری اعتیاد و مصرف مواد مخدر توضیحات کاملی ارائه نمود که مورد استفاده شرکت کنندگان قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: یک نفر مشاور ترک اعتیاد، کارشناس روانشناسی، کارشناس علوم تربیتی، پزشک طب کار، پزشک متخصص داخلی و تیم پرستاری و فوریت‌های پزشکی اعضای تیم بخش مشاوره‌ای ترک اعتیاد واحد بهداشت و فوریت‌های پزشکی را تشکیل می‌دهند.

منبع: آلومینای ایران

عناوین برگزیده