تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۴۲۴۸۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد ۷۲.۵ درصدی صادرات ورق گرم چین

‌می‌متالز - کاهش تقاضا در بازار داخلی محصولات فولادی در چین، منجر به رشد صادرات در ماه‌های اخیر شد. براساس آمار گمرک چین آنها در ۴ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۷۲.۵ درصد کلاف ورق گرم بیشتری نسبت به مدت مشابه سال قبل صادر کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، سیاست افزایش صادرات محصولات فولادی چین از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. رکود در بازار‌های داخلی و افت شدید تقاضا، فولادسازان چینی را تشویق به افزایش صادرات کرد. جدیدترین آمار گمرک چین نشان می‌دهد صادرات کلاف ورق گرم چین در ۴ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ با افزایش ۷۲.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۹.۴۸ میلیون تن رسید. اگرچه صادرات کلاف ورق گرم چین در ماه آوریل نسبت به ماه قبل ۱۸.۹ درصد کاهش یافته است.

رشد ۷۲.۵ درصدی صادرات ورق گرم چین

صادرات کلاف ورق گرم چین در ماه ژانویه ۲۰۲۴ حدود ۴ برابر بیشتر از ژانویه ۲۰۲۳ بود. در ماه‌های بعدی نیز چینی‌ها کلاف ورق گرم بیشتری نسبت به سال گذشته صادر کردند، ولی صادرات ماه آوریل نسبت به مارس کاهش چشم‌گیری داشت. نشریات محلی معتقدند کاهش صادرات در ماه آوریل به دلیل افت تقاضا در بازار‌های صادراتی چین بود و پیش‌بینی می‌شود با افزایش تقاضا در ماه می‌سطح صادرات کلاف ورق گرم افزایش پیدا کند.

متوسط قیمت کلاف ورق گرم صادراتی چین در ماه آوریل ۵۵۷ دلار به ازای هر تن اعلام شد، این قیمت نسبت به میانگین ابتدای سال حدود ۹ دلار به ازای هر تن کاهش یافته است. افت تقاضا در بسیاری از مقاصد صادراتی چین، آنها را مجبور به کاهش قیمت خود کرد. پیش بینی می‌شود روند نزولی قیمت کلاف ورق گرم در ماه‌های آینده نیز ادامه‌دار باشد. البته تقاضا در کشور‌های مقصد در نوسانات قیمتی مؤثر است.

رشد ۷۲.۵ درصدی صادرات ورق گرم چین

ویتنام با سهم ۳۴ درصدی بزرگ‌ترین واردکننده کلاف ورق گرم چین در ماه آوریل بود. بازار کلاف ورق گرم ویتنام در ماه‌های گذشته نیز در سلطه چینی‌ها قرار داشت. عربستان و کره جنوبی نیز هر کدام با سهم ۹ درصدی در رتبه دوم قرار می‌گیرند و امارات با سهم ۷ درصدی در رتبه چهارم قرار داد. در ادامه لیست پاکستان، اندونزی، مالزی، بزریل، نیجریه و عراق بزرگ‌ترین واردکنندگان کلاف ورق گرم چین در ماه آوریل بودند. داده‌ها نشان می‌دهد کاهش صادرات کلاف ورق گرم چین در ماه آوریل به دلیل کاهش تقاضا از سوی کشور‌هایی مانند عربستان و امارات بود. پیش‌بینی می‌شود این کشور‌ها در ماه‌های آینده بر تقاضای خود بیفزایند. افزایش صادرات کلاف ورق گرم چین در سال ۲۰۲۴ به تعبیر یک نشریه ژاپنی با اختلال در بازار جهانی محصولات فولادی همراه بود. سرریز محصولات فولادی چینی به بازار‌های جهانی و زیرفروشی آنها در بعضی از کشور‌ها بازار صادراتی سایر فولادسازان بزرگ جهان را مختل کرده است با این حال رکود حاکم بر بازار داخلی چین منجر به افزایش صادرات به سایر کشور‌های جهان شده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده