تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۴۲۰۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

استقبال عجیب از ورق‌های نامرغوب وارداتی در کشور/ ناکامی در رسیدن به ظرفیت اسمی تولید

‌می‌متالز - یک فعال صنعت فولاد گفت: کیفیت ورق رنگی وارداتی بسیار پایین‌تر از ورق‌های داخلی هستند؛ به طوری که ماندگاری کمی در حدود ۴ تا ۵ سال دارند.

به گزارش می‌متالز، امید ایزدپناه در خصوص وضعیت محصول ورق داخلی و وارداتی بیان کرد: امروزه آمار واردات ورق روز به روز افزایش یافته که علت اصلی این اتفاق به چند سیاست بستگی دارد. اولین سیاست این است که برای واردات فولاد دلار نیمایی اختصاص می‌دهند و بر همین اساس، برای واردات ورق رنگی، گالوانیزه و روغنی از یارانه استفاده می‌کنند. این درحالیست که در کشور کمبودی در این سه نوع ورق نداریم و تولیدکننده ورق‌های رنگی، گالوانیزه و روغنی به اندازه کافی وجود دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: از طرفی طبق آمار، اگر تمام تولیدکنندگان ورق کشور با ظرفیت اسمی خود کار کنند، حدود یک میلیون تن مازاد تولید خواهیم داشت. در حال حاضر، مشکل اصلی تولیدکنندگان فولادی کمبود ورق گرم یا همان سیاه است. البته چند طرح و پروژه در حال برنامه‌ریزی است که تا چند سال آینده به بهره‌برداری رسیده و بخشی از کمبود‌ها در حوزه ورق را برطرف خواهند کرد.

به گفته فعال صنعت فولاد، سیاست‌های تخصیص ارز نیمایی به کالا‌هایی که مازاد آن در کشور وجود دارد، باعث شده فعالان از این یارانه استفاده کنند و بجای اینکه مواد اولیه یعنی ورق گرم را وارد کنند، محصولات را وارد می‌کنند.

ایزدپناه با بیان اینکه حجم وحشتناکی از واردات ورق‌های روغنی و رنگی به کشور سرازیر شده است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ۱۰ سال گذشته حدود یک میلیون تن متوسط ورق گرم و ۳۰۰ هزار تن ورق سرد و پوشش‌دار وارد شده است. از طرفی، ورق‌های وارداتی به ویژه رنگی با کیفیت پایینی وارد کشور می‌شود و پوشش روی و گالوانیزه آنها زیر استاندار هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین کیفیت ورق رنگی وارداتی بسیار پایین‌تر از ورق‌های داخلی است؛ به طوری که ماندگاری کمی در حدود ۴ تا ۵ سال دارند. همچنین بیش از ۹۵ درصد مشتریان هر دو ورق داخلی و وارداتی یکی است؛ یعنی بازرگانان و تولیدکنندگانی که واردات دارند، مشتریان ورق داخلی نیز هستند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده