تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۴۳۲۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حسینی مطرح کرد

راه‌اندازی بازار ارز توافقی مسیر بازگشت ارز صادرات از سازوکار‌های رسمی را فراهم می‌کند

‌می‌متالز - نماینده مردم «تنکابن و رامسر» در مجلس شورای اسلامی گفت:ایجاد و راه‌اندازی بازار ارز توافقی برای صادرکنندگان باعث می‌شود تا صادر کنندگان رغبت بیشتری به صادرات پیدا کرده و در قالب سازوکار‌های رسمی، ارز خود را بازگرداندند.

به گزارش می‌متالز، سیدشمس‌الدین حسینی، در ارزیابی خود از اقدام بانک مرکزی در ایجاد و راه‌اندازی بازار ارز توافقی برای صادرکنندگان، گفت: بالاخره تجارب گذشته نشان می‌دهد که اگر بازاری را که ما اسم آن را بازار رسمی می‌گذاریم، پوشش کافی برای مبادلات در حوزه کالا‌ها و خدمات مختلف را نداشته باشد، لاجرم متقاضیان این بازار و یا حتی عرضه کنندگان، به اصطلاح، به محل و جای دیگری کوچ خواهند کرد و این مسئله نهایتاً منجر به توسعه بازار‌های غیررسمی خواهد شد.

نماینده مردم «تنکابن و رامسر» در مجلس دوازدهم ادامه داد: در زمانی که ما دچار و یا دارای بازار‌های موازی باشیم ناخواسته می‌بایست شاهد انواع مشکلات شویم؛ یکی از این دست مشکلات این است که بخشی از معاملات تحت پوشش قرار داده نشود با وجود اینکه ممکن است حتی این نیازها، از جمله نیاز‌های ضروری کشور باشد.

وی با بیان اینکه بازار موازی اصولاً بازار غیرشفافی است، تاکید کرد: در این صورت ما شاهد این خواهیم بود که رانت‌هایی در داخل کشور شکل گیرد. طبیعتاً هرچه بانک مرکزی توفیق توسعه بازار را به دست بیاورد و انعطافی را در بازار ارز و نرخ ارز حاکم و ایجاد کند، امکان تسویه و بازگشت ارز صادرات و همچنین پوشش مبادلات بیشتر فراهم خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: همچنین این امر باعث می‌شود تا به نوعی حتی صادرکنندگان رغبت بیشتری به صادرات پیدا کرده تا در سازوکار‌های رسمی، ارز خود را بازگردانده و ما به سمتی حرکت کنیم که شکاف بازار ارز رسمی و غیررسمی در نرخ، کاهش پیدا کرده و رفته رفته بازار رسمی بر بازار غیررسمی ارز غلبه پیدا کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده