تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۳۴۴۳۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

توقف فعالیت معدن سرب مروان در انتظار نظر شورای توافقی

می متالز - رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بافت گفت: در سال 85 اداره محیط ‌زیست برای محدوده مورد نظر مجوز داده است ولی اخیراً نامه‌ای محیط ‌زیست جهت توقف عملیات معدنی در محدوده به سازمان ارسال ‌کرده و با پیگیری انجام‌ شده به وزارتخانه ارسال ‌شده و منتظر نظر شورای توافقی در مرکز کشور است.
توقف فعالیت معدن سرب مروان در انتظار نظر شورای توافقی

به گزارش می متالز، تعدادی از مخاطبان موضوعی با عنوان « معدن سرب منطقه قنات مروان » را مطرح کرده‌‌ و گفته‌اند؛ معدن سرب منطقه قنات مروان علی‌رغم تذکرات محیط زیست مبنی بر ایجاد آلودگی متاسفانه از طرف اداره صنعت و معدن مجوز اکتشاف داده شده است که خواستار پیگیری آن شده‌اند.

 

ارسال نامه‌ محیط ‌زیست برای توقف عملیات معدنی

علی پژمان رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بافت در بافت اظهار داشت: دولت پس ‌از آنکه معادن را در روزنامه‌های کثیرالانتشار به‌صورت مزایده‌ای اعلام می‌کند بعد از آن به متقاضیان توانمند در حوزه معادن که دستگاه‌های مخصوص حفاری و استخراج و حداقل 200 میلیون تومان وجه نقد در بانک‌ها داشته باشند واگذار می‌کند.

وی گفت: بعد از برنده شدن افراد و شرکت‌ها در مزایده سازمان صنعت، معدن و تجارت استعلامی از ادارات منابع طبیعی، محیط‌ زیست، میراث فرهنگی، اداره راه، مسکن و شهرسازی و انرژی اتمی می‌گیرد و اگر استعلام‌ها مشکل نداشته باشد معادن واگذار می‌شود.

پژمان بیان کرد: معدن سرب و روی قنات مروان در سال 1386 به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران واگذار شد و این شرکت شروع به عملیات کرد و در سال 88 با توجه به اتمام مهلت پروانه اکتشاف و عدم ارائه گزارش پایان عملیات اکتشاف از سوی شرکت مذکور به استناد ماده 20 قانون معادن فاقد صلاحیت شناخته‌شده و پروانه ابطال و محدوده بلوکه شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بافت عنوان کرد: در سال 1389 از سوی وزارتخانه و از طریق مزایده عمومی در تاریخ 21/6/ 89 به شرکت کانی فراوران واگذار شد و این شرکت پس از طی مراحل مالی و اداری مرتبط در تاریخ 21/5/92 موفق به اخذ پروانه اکتشاف از سازمان صنعت و معدن استان شد که شروع به عملیات برای اکتشاف مواد معدنی کرد.

پژمان ادامه داد: برای بار اول در تاریخ 21/5 مهلت پروانه به اتمام رسید و طبق بازدید کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به‌دلیل عدم تکمیل عملیات توسط شرکت مهلت سه ماه داده‌ شده تا کار را تکمیل کند و عملیات اکتشاف را مجدداً شروع کرد و پایان عملیات پس از گذراندن مهلت سه ماه به سازمان تحویل داده شد و طبق بازدید کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در کمیسیون گزارش پایان عملیات در مورخ 17/11/97 مطرح شد و در نهایت به دلیل عدم ذخیره قطعی مناسب و نامه محیط‌ زیست مبنی بر مشکل زیست‌محیطی تا نظر قطعی شورای توافق تعطیل است.

وی گفت: در 13/12/1385 اداره محیط ‌زیست برای محدوده مورد نظر مجوز داده است ولی اخیراً نامه‌ای محیط ‌زیست جهت توقف عملیات معدنی در محدوده مورد نظر به سازمان ارسال ‌کرده است و با پیگیری انجام‌ شده توسط صنعت و معدن شهرستان به وزارتخانه ارسال ‌شده است و منتظر نظر شورای توافقی در مرکز کشور که از بعضی سازمان‌ها هستند اگر نظرشان بر کار مجدد باشد و به ما اعلام شود اجازه کار داده می‌شود و در غیر این صورت متوقف است.

پژمان ادامه داد: در ارتباط با پیگیری‌های مردمی آن منطقه که خواسته بودند شرکت کانی فراوران به منطقه کمکی کند، مدیرعامل شرکت کانی فراوران قول داده است که اگر موافقت با انجام کار شرکت شود حدود 8 کیلومتر جاده آسفالت و کارهای زیربنای برای آن منطقه انجام شود.

 

معدن سرب قنات مروان باعث تهدید سلامت عمومی می‌شود

حسن موسی‌پور رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان بافت اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های کارشناسی و نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از محدود اکتشافی معدن سرب قنات مروان فعالیت معادن موردنظر باعث آلودگی منابع آب روستاهای پایین‌دست می‌شود و باعث تهدید سلامت عمومی می‌شود.

وی گفت: با توجه به اتمام فعالیت اکتشافی شرکت مذکور نامه‌ای از محیط ‌زیست استان به سازمان صنعت معدن تجارت ارسال‌ شده است و خواستار این است که مجوز اکتشاف تمدید نشود و تمام مجوزهای صادره و در دست اقدام شرکت مذکور لغو شود.

عناوین برگزیده