تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۴۴۵۵۵
سرویس خبر : انرژی
فولادی‏‌ها به دنبال احداث نیروگاه برای تامین انرژی هستند

تمایل صنعت به برق خورشیدی

‌می‌متالز - تامین انرژی به یکی از چالش‌های شرکت‌های صنعتی مخصوصا حوزه فولاد تبدیل شده است. این نگرانی به یک اولویت تبدیل شده که شرکت‌های فولادی خود برای گذار از این ریسک، به سمت سرمایه‌گذاری بر تولید انرژی متمایل شده اند. نکته مهمی که می‌تواند ریسک تولید در صنعت فولاد را تعدیل کرده و به حمایت از صنعت انرژی در کشور منتهی می‌شود. نکته مهم اینکه احداث نیروگاه باید از دو مسیر مهم صورت پذیرد، یا تولید انرژی برق با سوخت‌های فسیلی یا استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر. هر دو این مسیر‌ها در نهایت برای صنعت مفید است.

به گزارش می‌متالز، هم اکنون توسعه انرژی خورشیدی در دستور کار بسیاری از واحد‌های صنعتی متوسط و بزرگ قرار گرفته است و این فرصت را باید قدر دانست. حمایت‌های قیمتی و آزادی عمل در احداث این نیروگاه‌ها و قیمت‌گذاری برق شاید مهم‌ترین محرک برای توسعه انرژی خورشیدی باشد. به احتمال بسیار قوی این روند موفقیت‌آمیز خواهد بود و با توجه به تمایل شرکت‌ها به احداث این قبیل نیروگاه ها، از هم اکنون انتظار داریم نهضت احداث نیروگاه‌های خورشیدی در بدنه صنعت آغاز شود. نکته جذاب و بسیار مهمی که می‌تواند در میان مدت، چهره متفاوتی از صنعت برق را ترسیم کند. سهولت احداث، بهره برداری سریع، قیمت‌گذاری بازارمحور و نیاز صنعت به این نوع انرژی در کنار داده‌های مثبت زیست محیطی همگی مواردی هستند که از موفقیت برق خورشیدی حکایت دارد. اما این تغییر عمیق به حمایت‌هایی نیاز دارد؛ از جمله تامین ارز موردنیاز، حمایت از آزادی قیمتی و بازار پسندبودن نرخ در کنار معاملات آزادانه در بورس انرژی همگی مواردی هستند که برای توسعه این صنعت نیاز است.

اینکه صنعت فولاد به سمت احداث نیروگاه‌های خورشیدی متمایل شده را باید قدر دانست، زیرا فولاد به عنوان یک صنعت پیشرو، ناخودآگاه کاری خواهد کرد که سایر صنایع نیز از آن تبعیت کرده و به تحریک بیشتر صنعتی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر منتهی خواهد شد. در صورت حمایت از برق خورشیدی، باید به آینده‌ای همراه با حفاظت از محیط‌زیست و برق پایدار خوش‌بین بود مخصوصا در روز‌های گرم سال که اوج تقاضای فصلی برق در کشور حتی منطقه است. این فرصت را نیز باید در نظر گرفت که شرکت‌ها می‌توانند از هم اکنون خود را برای صادرات برق آماده کنند. فرصتی که تاکنون در اختیار نبوده ولی به احتمال زیاد به زودی شاهد آغاز آن خواهیم بود و به‌سازوکاری خاص نیاز خواهد داشت.

شرکت فولاد هرمزگان یک شرکت صادرات محور به شمار می‌رود که با توجه به محدودیت‌های انرژی از ابتدای فصل گرم و کاهش تولید، به دنبال احداث یک نیروگاه مشترک با شرکت‌های هلدینگ مبارکه است تا بتواند با تامین به موقع انرژی، تولید را مطابق با ظرفیت و برنامه انجام دهد.

تامین انرژی پایدار با احداث نیروگاه

عطاالله معروفخانی مدیرعامل فولاد هرمزگان و در پاسخ به این پرسش که با توجه به محدودیت‌های انرژی، در بلندمدت چه برنامه‌هایی برای تامین انرژی از جمله برق و گاز در دست اقدام دارید، عنوان کرد: امروز در کشور تامین انرژی برای کل صنعت کشور، یک مشکل اساسی به شمار می‌رود و همچنان که طی دو سه سال گذشته شاهد بوده ایم، این محدودیت‌ها، صنعتگران به ویژه صنعت فولاد را با چالش روبه‌رو کرده است. امسال نیز با توجه به ناترازی در زمینه انرژی، محدودیت تامین برق زودتر از سال‌های قبل آغاز شده است و روز‌ها با محدودیت مواجه هستیم و تنها در شیفت شب تولید انجام می‌گیرد. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که از طریق هلدینگ فولاد مبارکه انجام داده ایم، با همکاری شرکت‌های فولاد هرمزگان، فولاد مبارکه و فولاد سنگان در حال پیگیری احداث یک نیروگاه هستیم. امیدواریم در احداث نیروگاه موفق عمل کنیم تا در آینده شاهد داشتن برق پایدار برای تولید خود باشیم و دیگر مشکلات عدیده‌ای در حوزه انرژی نداشته باشیم. معروفخانی در ادامه افزود: البته همچنین شرکت فولاد مبارکه، یک نیروگاه خورشیدی وارد مدار کرده و قرار است که به شرکت‌های هم گروه خود در زمینه تامین انرژی کمک کند.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر، در زمینه تامین انرژی، امیدواریم دولت احداث نیروگاه‌هایی که در دست اقدام دارد را تسریع کند. همچنین، برخی نیروگاه‌هایی که نیاز به بازسازی دارند را نوسازی و احیا کند تا این نیروگاه‌ها به موقع وارد مدار شده و سبب تامین انرژی پایدار برای صنعتگران شود.

محدودیت‌های انرژی و کاهش میزان صادرات

مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به میزان کاهش صادرات فولادسازان در سال‌جاری، آیا محدودیت‌های انرژی در این راستا تاثیری به همراه داشته است، گفت: به دلیل محدودیت‌های انرژی و کاهش تولید، طبیعی است که فولادسازان با کاهش صادرات روبه‌رو شوند. این چالشی است که فولادسازان با آن درگیر هستند. امیدواریم با حل مشکل انرژی، توقف تولید نیز کاهش یافته و میزان تولید به حداکثر خود برسد تا از این طریق صادرات نیز افزایش پیدا کند. معروفخانی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشت ارز صادراتی به سامانه‌های دولتی سبب این کاهش صادرات نشده است، گفت: در هر صورت کشور به ارز نیاز دارد. ما نیز نهایت تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا به تولید حداکثری برسیم تا به دنبال آن صادرات بیشتری نیز داشته باشیم.

۴ طرح توسعه‌ای

مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین در پاسخ به این پرسش که طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان تا چه اندازه در راستای تامین ارزش زنجیره تولید در این واحد فولادی است، خاطرنشان کرد: در فولاد هرمزگان چهار طرح توسعه‌ای در دست اقدام است که این طرح‌ها با پیشرفت خوبی همراه بوده اند. امیدواریم سال آینده دو پروژه توسعه‌ای احیای مستقیم هر یک با ظرفیت یک میلیون و ۷۲۰‌هزار تنی به بهره برداری برسند. بدون شک با بهره برداری از این طرح ها، سودآوری شرکت فولاد هرمزگان بیش از گذشته خواهد شد.

معروفخانی افزود: همچنین احداث سیلو‌های ذخیره‌سازی آهن اسفنجی با ظرفیت ۳۰‌هزار تن و احداث واحد شماره ۲ گاز‌های صنعتی به ظرفیت ۱۰‌هزار نرمال مترمکعب بر ساعت، دو طرح دیگر توسعه‌ای فولاد هرمزگان به شمار می‌روند. ارزش کل طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان به حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو می‌رسد و با اجرایی شدن آنها ظرف سه تا چهار سال آینده، سبب بیش از ۳‌هزار اشتغال‌زایی در استان هرمزگان می‌شود. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که هزینه طرح‌های توسعه‌ای چگونه تامین خواهد شد، گفت: امیدواریم با تسهیلات بانکی بتوانیم این طرح‌ها را سرعت ببخشیم. همچنین درخواست افزایش سرمایه را به هلدینگ خواهیم داد و امیدواریم هلدینگ با این افزایش سرمایه موافقت کند تا طرح‌های توسعه‌ای سرعت بیشتری پیدا کنند. هرچند لازم به یادآوری است که برای طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام خود مشکل چندانی نداریم و با اعتبارات فولاد هرمزگان این طرح‌ها را به پیش خواهیم برد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده