تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۴۵۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مرجعیت مرکز آمار باید تقویت شود

‌می‌متالز - معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم تقویت مرجعیت مرکز آمار ایران در تهیه، تولید و انتشار آمار به‌روز و متقن، گفت: اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا در سال ۱۴۰۵، یک موضوع بسیار مهم است که باید تمام ترتیبات و مقدمات مربوط به اجرای آن، به‌دقت پیش برود.

به گزارش می‌متالز، شصت‌ودومین نشست شورای عالی آمار، روز شنبه ۰۹ تیر‌ماه ۱۴۰۳ به ریاست دکتر «داود منظور»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، و با حضور اعضای شورای عالی آمار برگزار شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست با بیان اینکه شاهد دستاورد‌های خوبی در نظام آماری کشور هستیم، گفت: مرکز آمار ایران توانسته است آمار‌های به‌روز و متقنی را با همکاری دستگاه‌ها و طبق تقویم و زمان‌بندی مشخص، تولید و منتشر کند که به عنوان مرجع اصلی در همه دستگاه‌ها مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد.

لزوم تقویت مرجعیت مرکز آمار ایران

منظور با تأکید بر لزوم تقویت مرجعیت مرکز آمار ایران در تهیه، تولید و انتشار آمار به‌روز و متقن، افزود: اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا در سال ۱۴۰۵، یک موضوع بسیار مهم است که باید تمام ترتیبات و مقدمات مربوط به اجرای آن، به‌دقت و با برنامه پیش برود تا این سرشماری به‌خوبی انجام شود.

وی با اشاره به اقدامات مؤثر و دستاورد‌های ارزنده مرکز آمار ایران در دوران مرحوم «عادل آذر» و و قدردانی از زحمات و تلاش‌های رؤسای بعدی و کنونی این مرکز، خواستار استمرار برنامه‌های تحولی در این مرکز شد و گفت: امیدوارم مرکز آمار ایران بتواند با همکاری همه دستگاه‌ها و تحت پشتیبانی و حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور، جایگاه شایسته خود را در نظام برنامه‌ریزی کشور حفظ کند.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه، پیشرفتگی نظام آماری را یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشور‌های پیشرو در این زمینه است و امیدواریم سطح و کیفیت سازمان آماری کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی ارتقا پیدا کند.

منظور افزود: از آنجایی که همه کار‌های ما در کشور مورد توجه سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد، باید تلاش کنیم که رتبه کشور در همه شاخص‌های بین‌المللی ارتقا یابد.

در آغاز این نشست، «غلامرضا گودرزی»، رئیس مرکز آمار ایران، گفت: بسیاری از داده‌های مورد نیاز مرکز آمار ایران برای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵، هنوز در دستگاه‌های اجرایی با روش ثبتی‌مبنا تولید نمی‌شوند و در بازه زمانی دوساله باقی‌مانده تا اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا، مرکز آمار ایران باید این‌گونه آمار‌ها را با مشارکت و همکاری نزدیک‌تر دستگاه‌های اجرایی، تهیه و تولید کند.

گودرزی با اشاره به تعامل و ارتباط نزدیک مرکز آمار ایران با سازمان فناوری اطلاعات ایران در اجرای سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، گفت: بیشتر کشور‌هایی که به سمت اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا حرکت کردند، سرشماری خود را با روش کاملاً ثبتی انجام ندادند؛ بلکه این اجرا به صورت ترکیبی بوده است. 

مصوبات شصت‌ودومین نشست شورای عالی آمار

در شصت‌ودومین نشست شورای عالی آمار، موضوعات «مشارکت دستگاه‌های اجرایی در فرایند تبادل داده برای اجرای سرشماری ثبتی‌مبنا در سال ۱۴۰۵»، «اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ توسط مرکز آمار ایران»، «تهیه و تدوین چهارمین برنامه توسعه آمار کشور» و «تشکیل کمیته آماربخشی در فراجا»، به تصویب اعضای شورای عالی آمار رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده