تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۲۷
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۵۰۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تأکید اردوغان برای رساندن تجارت با روسیه به ۱۰۰ میلیارد دلار

‌می‌متالز - رئیس جمهور ترکیه طی اظهاراتی اعلام کرد که آنکارا و مسکو به تقویت روابط اقتصادی خود با هدف افزایش گردش مالی سالانه به ۱۰۰ میلیارد دلار ادامه خواهند داد.

به گزارش می‌متالز، رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه طی اظهاراتی اعلام کرد که آنکارا و مسکو به تقویت روابط اقتصادی خود با هدف افزایش گردش مالی سالانه به ۱۰۰ میلیارد دلار ادامه خواهند داد.

وی این اظهارات را در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان نشست سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در آستانه، پایتخت قزاقستان، بیان کرد.

اردوغان گفت: در حال حاضر حجم (تجارت روسیه و ترکیه) ۵۵ میلیارد دلار است.

پوتین نیز اعلام کرد که روابط بین دو کشور با وجود شرایط پیچیده جهانی به طور مداوم در حال توسعه بوده است.

وی گفت که مسکو و آنکارا پروژه‌های مشترک بزرگی را طبق برنامه دنبال می‌کنند و افزود که در این رابطه "هیچ مشکلی وجود ندارد. "

در سال ۲۰۲۳، این دو رئیس جمهور توافق کردند که سرمایه‌گذاری متقابل را تشویق کنند و به تجارت روسیه و ترکیه کمک کنند تا وارد بازار‌های یکدیگر شوند.

همچنین توافق شد که روبل روسیه به عنوان ارز تسویه حساب در تجارت دوجانبه، از جمله پرداخت برای تامین گاز طبیعی روسیه، معرفی شود.

در پی اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو، گردش تجاری بین این دو کشور در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و به بیش از ۶۲ میلیارد دلار رسید.

بر اساس این گزارش، حجم تجارت ترکیه و روسیه به دلیل تهدید ناشی از تحریم‌های ثانویه از سوی ایالات متحده که به دنبال توقف جریان محصولاتی مانند ماشین‌آلات صنعتی و قطعات یدکی رخ داد، اندکی کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده