تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۴۵۴۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

استفاده از ظرفیت تجاری روسیه نیازمند برنامه‌ریزی است

استفاده از ظرفیت تجاری روسیه نیازمند برنامه‌ریزی است
‌می‌متالز - محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق شیراز با اشاره به فرصت‌های موجود برای توسعه مناسبات تجاری ایران و روسیه، استفاده از ظرفیت‌های تجاری این کشور را نیازمند یک برنامه ریزی منسجم و منظم دانست. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز، گفت: بازار کشور‌های اوراسیا و به‌ویژه کشور روسیه یک ظرفیت تجاری بالقوه برای کالا‌های تولیدی استان فارس است که تجار و بازرگانان ما باید برای حضور قوی و منسجم در این بازار به برنامه ریزی مستمر نیاز دارند.

به گزارش می‌متالز، محمدصادق حمیدیان در همایش تخصصی آشنایی با نحوه تعاملات ارزی با روسیه که با حضور نمایندگان بانک‌های سپه ایران و «ازبر» روسیه برگزار شد، افزود: روسیه در سال‌۱۴۰۲ با وارداتی بالغ بر ۲میلیون و ۱۸۳‌هزار تن و به ارزش ۹۴۶‌میلیون دلار نهمین مقصد صادراتی ایران بود و بیشترین میزان صادرات به این کشور مربوط به گروه کالایی میوه و تره بار (۳۱‌درصد) و سپس مواد اولیه پلیمری (۱۵‌درصد) بوده‌است. حمیدیان اظهار کرد: ارزش صادرات کشور به روسیه در دوره ۱۴۰۲- ۱۳۹۳ روندی تقریبا افزایشی بوده‌است، اما در تمام دوران واردات به‌صورت نوسانی تغییر کرده‌است.

رئیس اتاق شیراز اضافه کرد: بر اساس آمار بیشترین میزان صادرات از ایران به روسیه در سال‌۱۴۰۲ بوده و بالاترین واردات از روسیه نیز در این دوره متعلق به همان سال و به ارزش یک میلیارد و۶۹۱‌میلیون دلار است. وی ادامه‌داد: همچنین روسیه در سال‌۱۴۰۱ با ۲میلیون و ۶۲۴‌هزار‌تن و به ارزش یک میلیارد و۵۷۶‌میلیون دلار صادرات به ایران، ششمین مبدأ وارداتی ایران به‌شمار می‌رود و غلات با سهم ۵۸‌درصد و ماشین سازی و تجهیزات با سهم ۱۴‌درصد بیشترین واردات گروه کالایی ایران از کشور روسیه در سال‌۱۴۰۱ بوده‌است.

حمیدیان گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود دو طرف، با شناخت دقیق ظرفیت‌های اقتصادی استان فارس و روسیه و رفع موانع بانکی می‌توانیم میزان مبادلات تجاری بین دو کشور را افزایش داد. وی تصریح کرد: همچنین از ۵۹‌درصد واردات غله از کشور روسیه به ایران حدود ۷‌درصد مربوط به استان فارس است که با توجه به اینکه این موضوع برای حفظ صادرات کارخانه‌های آرد استان یک نیاز برای استان است، انتظار می‌رود این مهم تسهیل شود. حمیدیان با اشاره به اینکه باید تراز تجاری استان را با کشور روسیه مثبت کنیم، زیرا پیامد مثبت آن در حوزه صادرات استان ملموس خواهد بود، افزود: در حال‌حاضر انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی مابین بانک سپه ایران و بانک «ازبر» روسیه، سازمان توسعه‌تجارت با همتای روسی خود و قانون الحاق ایران به توافق تجارت آزاد با اوراسیا ظرفیت‌هایی بسیار مناسبی است که متاسفانه تاکنون از این ظرفیت‌ها استفاده مناسب نشده‌است. رئیس اتاق شیراز گفت: مسائل مالی و بانکی یکی از مسائل حائزاهمیت برای بازرگانان ماست که اگر در زمینه تعاملات ارزی بتوان فضا را مدیریت و تسهیل کرد، بازار اوراسیا فرصت مطلوبی برای تجار و بازرگانان استان فارس است.

حمیدیان ادامه‌داد: عدد قابل‌توجهی از مبادلات ایران با روسیه وجود دارد که اگر شرایط مبادلات بانکی بین دو کشور توسعه پیدا کند، می‌تواند کار‌های خوبی در حوزه واردات و صادرات در استان انجام شود و ما در اتاق شیراز از هرگونه همکاری در زمینه‌های مختلف برای حل مشکلات و افزایش مبادلات تجاری با روسیه استقبال می‌کنیم.

در ادامه این جلسه مرتضی شریفی، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز گفت: توسعه‌تجارت استان فارس و کشور روسیه از سال‌گذشته به‌صورت ویژه در دستور کار قرارگرفت و در این زمینه میز روسیه در استان تشکیل شد و جلسات مستمری برای تسهیل مراودات تجاری با این کشور در استان برگزار می‌شود. وی با توجه به کالا‌های تولیدی استان فارس افزود: کشور روسیه و بازار اوراسیا می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای حضور کالا‌های تولیدی استان فارس باشد که این بازار باید بیش ازپیش موردتوجه تجار و بازرگانان استان قرار گیرد. شریفی با تاکید بر اینکه در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، گردشگری و ... با کشور روسیه می‌توانیم تعامل اقتصادی داشته باشیم اظهار کرد: به‌دنبال برقراری ارتباط و تعاملات دوسویه مابین استان فارس و کشور روسیه هستیم و پیگیری‌هایی در این زمینه در استان در حال انجام است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران