تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۵۲۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شروعی برای جهش در مبادلات تجاری کشور با امضای پیمان پولی میان ایران و روسیه

شروعی برای جهش در مبادلات تجاری کشور با امضای پیمان پولی میان ایران و روسیه
‌می‌متالز - کارشناس امور بانکی گفت: امضای پیمان پولی میان ایران و روسیه شروعی برای جهش در مبادلات تجاری کشور محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الله فرزانی کارشناس امور بانکی با اشاره به امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه میان ایران و روسیه گفت: پیمان‌های پولی دو و یا چند جانبه به ویژه پیمان پولی اخیر میان روبل و ریال می‌تواند کمک کننده بسیار مناسبی برای تسهیل‌گری بحث صادرات و واردات و معادلات تجاری باشد.

این کارشناس امور بانکی می‌گوید: زمانی که یک ارز جهان روا همانند دلار را از تجارت و مبادلات تجاری خود با دیگر کشور‌ها برداریم می‌توانیم جلوی آثار تسعیر کردن را بگیریم از سوی دیگر به سبب حذف واسطه دیگر بحث امکان تحریم و آثار آن کمرنگ می‌شود و به عبارت دیگر ما گام در یک مسیر تحریم ناپذیر برداشتیم.

فرزانی همچنین با اشاره به پیمان پولی جدید افزود: با پیمان پولی، مبادلات براساس ارز‌های محلی ریال و روبل خواهد بود و نیازی نیست از ارز دیگری استفاده شود که این شروعی برای جهش در مبادلات تجاری کشور محسوب می‌شود زمانی که دیگر ارز ثالث میان تبادلات ایران و روسیه در کار نخواهد بود تجار نیز به آسانی و با دغدغه کمتری به مسیر و فعالیت خود ادامه خواهند داد.

پیش از این هم رئیس کل بانک مرکزی، محمدرضا فرزین گفته بود: قرارداد پیمان پولی دوجانبه به منظور تأمین (معاوضه) نقدینگی به پول‌های ملی برای تبادلات تجاری امضا شد و به زودی با افتتاح زیرساخت معاملات توافقی ریال برون مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، دستورالعمل‌های لازم به شبکه بانکی و بازرگانان ابلاغ خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده