تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۲۱
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۴۵۰۱۸
سرویس خبر : انرژی

زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی تا هفت سال آینده تکمیل می‌شود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: یکی از راهبرد‌های استراتژیک صنعت پتروشیمی ایران توسعه متوازن صنعت از طریق تکمیل زنجیره ارزش است که ان‌شاءالله تا هفت سال آینده شاهد تکمیل زنجیره تولید محصولات پتروشیمی کشور خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، مرتضی شاه‌میرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ششمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس خاورمیانه، اظهار داشت: یکی از راهبرد‌های استراتژیک صنعت پتروشیمی ایران توسعه متوازن صنعت از طریق تکمیل زنجیره ارزش است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه زنجیره محصولات پتروشیمی تا هفت سال آینده تکمیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: ازآن‌جایی که تأکید مقام معظم رهبری جلوگیری از خام‌فروشی و نیمه‌خام‌فروشی محصولات است، سیاست وزارت نفت تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی است که بر این اساس سند جامع آن تهیه و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به پیشینه بیش از ۶ دهه فعالیت صنعت پتروشیمی در ایران، افزود: پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مجموع تولید صنعت پتروشیمی ۱.۶ میلیون تن بود که منحصر به تولید تنها ۱۲ محصول می‌شد، اما اکنون ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران با سبد متنوع محصولات از مرز ۹۵ میلیون تن در سال عبور کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه این صنعت شاگرد اول سبد صادرات مواد غیرنفتی کشور است، افزود: با بهره‌برداری رسمی از ۶ طرح پتروشیمی در هفته گذشته و نیز برنامه افتتاح ۱۵ طرح دیگر تا پایان امسال، مجموع ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

شاه‌میرزایی، یکی از راه‌های تحقق کامل برنامه تولید در صنعت پتروشیمی را تأمین خوراک پایدار صنعت پتروشیمی و رفع ناترازی موجود خواند و اضافه کرد: مدیریت مصرف انرژی و استفاده بهینه از منابع موجود باعث رفع بخشی از ناترازی موجود می‌شود تا خوراک بیشتری در اختیار صنعت قرار بگیرد.

پتروشیمی بیش از ۷۰ درصد از مواد اولیه صنایع دارویی تأمین می‌کند

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تأکید بر اینکه "در زمان حاضر ایران به یکی از قطب‌های تولید مواد پایه و پتروشیمی تبدیل شده است. "، ابراز کرد: در زمان حاضر یکی از موفقیت‌های صنعت پتروشیمی، تأمین بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد از مواد اولیه صنایع دارویی کشور است.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم زنجیره تأمین دارو را از مواد پایه و پتروشیمی به مواد مؤثره دارویی با تولید حدواسط‌ها متصل کنیم، گام بزرگی در خودکفایی دارو در کشور برداشته‌ایم.

وی ضمن دعوت از شرکت‌ها و فعالان حوزه سلامت برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، گفت: برای تکمیل زنجیره و تأمین نیاز‌های بخش بهداشت و درمان هرگونه سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی می‌تواند منجر به خلق ارزش افزوده بیشتر شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده