تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۴۷۷۴
سرویس خبر : انرژی
بازار جهانی، رینگ فرآورده‏‏‌های نفتی را صعودی کرد

افزایش قیمت پایه پتروشیمی‏‏‌ها

‌می‌متالز - قیمت پایه محصولات پتروشیمی در روز ۱۰تیر در حالی اعلام شد که بازار جهانی نیز تحت‌تاثیر ادامه جنگ در منطقه خاورمیانه و همچنین تصمیم‏‏‌های جدید فدرال‌ رزرو آمریکا افزایشی شد. از طرفی وضعیت سیاسی کشور موجب رشد نرخ ارز حواله در بازار مبادله‏‏‌ای شده است که این موارد موجب شد قیمت پایه محصولات پتروشیمی به صورت یکپارچه افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، با توجه به تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، وضعیت تولید و تقاضا در مناطق دارای نفت با تغییراتی مواجه شده و از این‌رو میزان تقاضا از جانب آمریکا کاهشی بوده و این موضوع موجب شده است تا شاخص برنت از روز جمعه در مسیر کاهشی قرار بگیرد و در کانال ۸۵دلار به ازای هر بشکه به تثبیت رسیده است. در همین حال، داده‌هایی نشان می‌دهد که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده (PCE)، معیار ترجیحی فدرال‌رزرو برای تورم، در ماه مه ثابت ماند و امید‌ها را به کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر تقویت کرد. در سمت عرضه، داده‌های EIA نشان از افزایش ذخایر نفت خام و بنزین ایالات‌متحده دارد که نگرانی‌ها را در مورد تقاضا در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان افزایش می‌دهد. به‌رغم این نگرانی‌ها، قیمت برنت سومین افزایش هفتگی متوالی خود را ثبت کرد و در هفته ۰.۲‌درصد و در ماه ژوئن حدود ۶‌درصد افزایش یافت. با توجه به این شرایط، قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بازار جهانی نیز افزایشی اعلام شد و این موضوع موجب رشد یکپارچه قیمت پایه محصولات شیمیایی و پلیمری شد.

افزایش قیمت پایه پتروشیمی‏‏‌ها

رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌ها

قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه ۱۰ تیرماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفته اند. نرخ دلار مبادله‌ای برای هشتمین هفته متوالی حدود ۱۱۱ تومان افزایش داشت. به عبارت بهتر دلار مبادله‌ای از ۴۲‌هزار و ۸۸۴ تومان در روز ۳ تیرماه به ۴۲‌هزار و ۹۹۶ تومان در روز ۱۰ تیرماه رسید و با ۰.۲۶‌درصد رشد همراه شد و از این‌رو موجب افزایش یکپارچه قیمت پایه محصولات پتروشیمی شد. این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت‌های جهانی در کانال صعودی قرار دارند و از طرفی قیمت نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌ای به مسیر تدریجی رشد خود ادامه می‌دهد و موجب افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است. قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافتند که تغییر قیمت بسیاری از کالا‌ها به میزان رشد دلار است و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی بدون تغییر مانده اند.

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز ۱۰ تیرماه نشان می‌دهد که ۹۰‌درصد محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین استایرن‌بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲ با رشد ۲.۷‌درصد معادل ۲ هزار و ۲۷۶ تومان به ۸۴‌هزار و ۷۷۸ تومان رسیده است. در گروه کالا‌هایی که با دلار مبادله‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند، PVC-E۶۸۳۴ با ۰.۵۸‌درصد افت، آخرین کالای کاهشی در این گروه بود که نسبت به هفته گذشته ۳۰۹ تومان افت قیمت را به ثبت رسانده است. قیمت جهانی این محصول پلیمری نیز ۹۰۵ دلار به ازای هر تن به ثبت رسیده است که نسبت به هفته گذشته هزار دلار و ۲۹۴ سنت به ازای هر تن کاهش قیمت را گزارش می‌کند. به طور کلی گروه محصولات پلیمری به صورت یکپارچه با افزایش قیمت همراه بودند و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر بازار جهانی و نرخ دلار مبادله‌ای اتفاق افتاده است و پلی اتیلن سبک فیلم، PVC-S۶۵ و PVC-E۶۸۳۴ سه محصول کاهشی پلیمری‌ها بودند. در گروه کالا‌هایی که با دلار مبادله‌ای ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شوند نیز همه محصولات پلیمری با افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته همراه بودند. در این گروه پلی اتیلن ترفتالات بطری BG۸۲۱ با ۰.۷۸‌درصد رشد در رده نخست این گروه قرار گرفته است. این در حالی است که دلار مبادله‌ای موثر در قیمت‌گذاری این گروه در روز ۱۰ تیر نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر تغییر قیمت‌های جهانی اتفاق افتاده است. در گروه کالایی شیمیایی‌ها نیز بیشتر گروه‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و سود کاستیک با ۶.۳‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی قرار دارد و در روز ۱۰ تیرماه قیمت پایه این محصول ۸‌هزار و ۴۴۵ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد و اوره پریل با ۳.۲‌درصد افزایش قیمت در رتبه دوم افزایشی‌های گروه شیمیایی‌ها قرار گرفت. ایزوبوتانول با ۴.۱‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات ۱۱۱ تومانی نرخ دلار مبادله‌ای رقم خورده است.

رونق معاملات شیمیایی‌ها

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی طی بازه زمانی ۲ تا ۸ تیرماه نشان می‌دهد، این بازار میزبان ۱۱۵‌هزار و ۱۱۹ تن انواع محصولات پلیمری بود که با تقاضای ۱۳۱‌هزار و ۲۷۰ تنی مواجه شد و در پایان ۹۴‌هزار و ۳۷۷ تن از این محصولات با میانگین قیمت موزون ۴۸‌هزار و ۴۳۲ تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. مقایسه آمار تالار فرآورده‌های نفتی در دو هفته متوالی نشان می‌دهد که میزان عرضه حدود ۰.۶‌درصد کاهش داشته و این در حالی است که میزان تقاضا با رشد ۸.۴ درصدی و میزان معاملات پلیمری‌ها طی هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن با افزایش ۸ درصدی مواجه شد. این افزایش‌ها در حالی رخ داده است که قیمت پایه محصولات پلیمری در بازه زمانی ۲ تا ۸ تیرماه نسبت به هفته پیش از آن کاهش ۰.۰۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

هفته گذشته رینگ محصولات شیمیایی برخلاف محصولات پلیمری رقم خورد، به طوری که در بازه زمانی مورد بررسی حدود ۶۰‌هزار و ۴۱۳ تن انواع محصول شیمیایی در تالار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که با استقبال ۴۹‌هزار و ۷۵ تنی مواجه شد و در پایان این بازار ۴۰‌هزار و ۳۷۱ تن انواع محصول شیمیایی با میانگین قیمت موزون ۳۶‌هزار و ۴۳۷ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.

مقایسه آمار گزارش‌شده از تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که میزان عرضه شیمیایی‌ها ۵.۲‌درصد نسبت به هفته پیش از بازه مورد بررسی رشد را به ثبت رسانده و میزان تقاضا و معاملات نیز به ترتیب ۱.۸‌درصد کاهش و ۲.۲‌درصد افزایش را گزارش می‌کند. مقایسه قیمت پایه دو هفته متوالی محصولات شیمیایی نیز همچون پلیمری‌ها با کاهش مواجه شد و حدود ۱۸‌درصد افت را به ثبت رساند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد