تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۵۱۳۰
سرویس خبر : انرژی

آزمون جدی دولت چهاردهم/ ناترازی گاز در زمستان ۱۴۰۳ چقدر است؟

‌می‌متالز - اگر در زمستان ۱۴۰۳ سرمایی فراگیرتر و شدیدتر نسبت به زمستان ۱۴۰۲ بر کشور حاکم شود، با تشدید تقاضای مصرف گاز در بخش خانگی، امکان افزایش ناترازی تا ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز نیز وجود دارد و این به‌معنای افزایش محدودیت در تأمین گاز بخش مولد کشور است.

به گزارش می‌متالز، در روز‌های سرد زمستان بیش از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب نیاز به گاز برای پوشش مصرف خانگی، تجاری، اداری، صنایع، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و کشاورزی (کشت‌گلخانه‌ای و دامداری‌ها) داریم که از این رقم در بیشترین میزان، امکان تأمین ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز را برای مصارف داخلی داریم.

در واقع با حداقل ۳۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی روزانه گاز در زمستان مواجه‌ایم که این میزان ناترازی با تخصیص فرآورده‌های نفتی به صنایع و نیروگاه‌ها و محدودسازی و قطع گاز پتروشیمی‌ها و صنایع جبران می‌شود.

اگر در زمستان ۱۴۰۳ سرمایی فراگیرتر و شدیدتر نسبت به زمستان ۱۴۰۲ بر کشور حاکم شود، با تشدید تقاضای مصرف گاز در بخش خانگی، امکان افزایش ناترازی تا ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز نیز وجود دارد و این به‌معنای افزایش محدودیت در تأمین گاز بخش مولد کشور است.

بیشترین میزان تأمین گاز از میدان پارس جنوبی صورت می‌گیرد که سهم این میدان مشترک در تأمین نیاز گازی کشور به ۷۰ درصد می‌رسد. در زمستان سال گذشته برنامه‌ریزی‌ها برای تولید روزانه ۷۳۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی بود که با عدم تحقق کامل برنامه‌ها، بیشترین میزان تولید روزانه گاز از این میدان به ۷۰۷ میلیون مترمکعب رسید و ظرفیت فعلی تولید از این میدان نیز در حدود ۷۱۰ میلیون مترمکعب در روز است.

اگر میزان تولید گاز از فاز ۱۱ افزایش یابد، با بهره‌برداری از چند حلقه چاه فاز ۱۱، تعدادی از چاه‌های سکوی ۱۳A و خط لوله جدید فاز ۱۶ امکان افزایش روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز تا زمستان از پارس جنوبی وجود دارد.

حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز نیز از دیگر میادین کشور از جمله میادین نفت مرکزی تولید می‌شود و در مجموع با احتساب تولیدات پارس جنوبی، حدود یک‌میلیارد مترمکعب گاز ترش تولیدی روزانه کشور، پس از شیرین‌سازی به حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین قابل استفاده تبدیل شده و به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

علاوه بر این، امکان تأمین روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز از مخازن ذخیره‌سازی سراجه و شوریجه وجود دارد.

اگر قرارداد سوآپ سالانه ۱۰ میلیاردمترمکعبی گاز ترکمنستان به عراق تا پیش از زمستان اجرایی شود و شاهد تبدیل توافق ایران و روسیه برای انتقال گاز روسیه به ایران (واردات و یا سوآپ) تا پیش از زمستان به قرارداد باشیم، امکان جبران بخشی از ناترازی گاز با استفاده از این دو قرارداد وجود دارد.

علاوه بر تمامی این راهکارها، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف گاز از جمله جایگزینی بخاری‌های پرمصرف و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها که شروع آن در دولت سیزدهم کلید خورده، می‌تواند جبران کننده بخشی از ناترازی زمستانه گاز با بهینه‌سازی مصرف در بخش خانگی باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده