تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۱۴
کد خبر: ۳۴۵۱۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایران، رییس کارگروه تخصصی (شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی) در FEAS شد

ایران، رییس کارگروه تخصصی (شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی) در FEAS شد
‌می‌متالز - کارگروه تخصصی (شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی) فدراسیون بورس‌های اوراق بهادار اروپایی-آسیایی (FEAS) به پیشنهاد سپرده‌گذاری مرکزی ایران تشکیل شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از سپرده‌گذاری مرکزی، پیشنهاد شکل‌گیری کارگروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی فیاس، در سی‌وهشتمین مجمع عمومی فدراسیون مذکور با هدف افزایش همکاری‌های شرکت‌های سپرده‌گذاری عضو، رشد و یکپارچه‌سازی بازار‌های سرمایه و ارتقای فرآیند‌های اجرایی اعضا توسط سپرده‌گذاری مرکزی ایران طرح و با موافقت کلیه اعضا اجرایی روبرو شد.

همچنین، متعاقباً نخستین جلسه آن به ریاست سپرده‌گذاری ایران به صورت آنلاین، برگزار و مدیر امور بین‌الملل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مسوولیت راهبری جلسات کارگروه را عهده دار شد.

مأموریت‌های کارگروه «شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی»

در همین ارتباط، سیاوش عظیمی، مدیر امور بین‌الملل سپرده‌گذاری مرکزی، اشتراک‌گذاری دانش تخصصی در حوزه صنعت سپرده‌گذاری مرکزی، افزایش تعامل و تسهیل همکاری‌های دو و چند جانبه میان سپرده‌گذاری‌های عضو را از مهم‌ترین مأموریت‌های کارگروه «شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی» برشمرد.

وی خاطر نشان کرد؛ این گروه کاری تخصصی درصدد است تا در راستای رسیدن به اهداف خود، از دانش و هم‌افزایی اعضا جهت ارتقای برترین شیوه‌ها در حوزه عملیات شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی، استانداردسازی پروتکل‌های پیام رسانی قبل از معاملات، روش‌های تسویه پس از معاملات، کاهش ریسک در فعالیت‌های فرامرزی بورس‌ها و به کارگیری فناوری‌های نوین در حوزه شناسایی ریسک‌های بالقوه سیستم‌های تسویه، حملات سایبری و خطای انسانی بهره‌مند شود.

۶ فعالیت کارگروه شرکت‌های سپرده‌گذاری

مدیر امور بین‌الملل سپرده‌گذاری مرکزی اذعان داشت که فعالیت کارگروه «شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی» در قالب انتشار بولتن، برگزاری کارگاه‌های مجازی تخصصی موضوع محور، تشکیل سمینار‌های جانبی در حاشیه رویداد‌های اصلی فدراسیون، دعوت از کارشناسان صنعت سپرده‌گذاری، نمایشگاه‌های رونمایی از دستاورد‌های اعضا، انجام مطالعات و تحقیقات مشترک صورت می‌گیرد.

گفتنی است؛ شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی، بورس‌ها، طرفل معامله مرکزی‌ها (CCP)، اتاق‌های تسویه و پایاپای، کاستودین‌ها، مخازن داده‌های معاملات، ارائه‌دهندگان محصولات فناوری و مشاوران مالی از اصلی‌ترین ذی‌نفعان این کارگروه تخصصی هستند.

لازم به ذکر است: فدراسیون بورس‌های اوراق بهادار اروپایی-آسیایی در سال ۱۹۹۵ میلادی (۱۳۷۵ خورشیدی) با حضور ۱۲ بورس، تاسیس شده و هم اکنون دارای ۴۰ عضو است و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران در سال ۱۳۸۴ به این نهاد پیوست و در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ در دو دوره پیاپی با اخذ اکثریت آرا به عضویت هیات رئیسه این نهاد در آمد. از سال ۱۴۰۲ تاکنون، سمات با عضویت در کمیته حسابرسی FEAS، با این نهاد همکاری دارد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده