تاریخ: ۱۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۴۵۴۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
آینده بخش فولاد در گرو تصمیم‏‏‌های دولت چهاردهم است

استقبال مشتریان از شمش بورسی

استقبال مشتریان از شمش بورسی
‌می‌متالز - با توجه به کاهش انتظارات تورمی بعد از انتخابات ریاست‌ جمهوری، قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد کاهش اندکی را تجربه کرد؛ اما قیمت‌های آهن اسفنجی و شمش در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران افزایشی اعلام شدند و با توجه به تعطیلی هفته آینده، میزان تقاضا برای شمش در روز ۱۸تیرماه افزایشی بود و حدود ۷۳ درصد شمش‏‏‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. وضعیت رکودی در بازار فولاد با توجه به قطعی برق و محدودیت نقدینگی و کمبود تقاضا تا پایان مردادماه ادامه خواهد داشت و بعد از آن باید به انتظار تصمیم‏‏‌های دولت جدید نشست.

به گزارش می‌متالز، از ابتدای خردادماه سال‌جاری بخش فولاد با رکودی سنگین دست و پنجه نرم می‌کند و قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد در حالی افزایشی رقم می‌خورد که میزان تقاضا روند نزولی را در پیش گرفته است. از طرفی در فصل گرما موضوع خاموشی‌ها و سهمیه بندی برق در صنایع مادر مطرح می‌شود که بخش فولاد نیز با این چالش دست‌وپنجه نرم می‌کند. با توجه به این موضوع، صنایع فولادی، به‌ویژه واحد‌های احیای مستقیم و کارخانه‌های تولیدکننده شمش با قطعی برق مواجه هستند و نسبت به سال‌های گذشته میزان خاموشی در این واحد‌ها افزایش یافته است. از این‌رو میزان تولید آهن اسفنجی کاهشی می‌شود و به تبع آن به دلیل کمبود مواد اولیه برای واحد‌های تولیدی شمش، وضعیت در این واحد‌ها نیز با چالش مواجه می‌شود و میزان تولید و عرضه شمش در رینگ فیزیکی بورس‌کالا کاهشی می‌شود. از طرفی کمبود نقدینگی در واحد‌های فولادی جدی‌تر شده و بیشتر تولیدکننده‌های مقاطع با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه هستند و قادر به تامین شمش موردنیاز مصرفی نیستند؛ اما به دلیل رکود در بازار تقاضا برای مقاطع طویل نیز با کاهش مواجه است و در نتیجه میزان تولید مقاطع نیز کاهش یافته است. شرایط موجود تا پایان مردادماه سال‌جاری ادامه خواهد داشت. اما در شهریورماه با وصل شدن برق واحد‌های تولیدی و بازگشت شرایط عادی به بخش فولاد می‌توان نقش دولت جدید را در بهبود وضعیت بخش فولاد مورد بررسی قرار داد.

در سومین روز پس از انتخاب رئیس‌جمهور نهم، نرخ ارز که در هفته گذشته روند صعودی به خود گرفته بود باز‌هم عقب نشینی کرد و از این‌رو محصولات فولادی در بازار آزاد نیز با افت قیمت همراه شدند. این در حالی است که روز شنبه ۱۶تیرماه رینگ فیزیکی بورس‌کالا میزبان ۲۷۷‌هزار تن آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه زنجیره فولاد بود که با ثبت تقاضای ۰.۴برابری نسبت به عرضه در پایان روز ۲۸‌درصد عرضه‌ها با میانگین قیمت موزون ۱۲‌هزار و ۱۳۱تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. به عبارت بهتر قیمت پایه آهن اسفنجی نسبت به هفته گذشته ۰.۰۳درصد افزایش داشت. این در حالی است که قیمت محصولات فولادی روند کاهشی را در پیش گرفت. در معاملات تالار فیزیکی بورس‌کالا روز شنبه کمترین میزان نسبت حجم معامله به عرضه در سال‌جاری رقم خورد و فقط ۲۸‌درصد از حجم عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت که خاموشی‌ها در واحد‌های احیا موجب شد تا این محصول ابتدایی زنجیره فولاد با استقبال قابل‌توجهی مواجه نشود.

استقبال مشتریان از شمش بورسی

بخش فولاد در وضعیت رکودی سنگین به دام افتاده و میزان تقاضا در بازار داخل برای انواع محصولات فولادی به‌شدت کاهش یافته است. از این‌رو رونق صادرات می‌تواند به‌عنوان تنها ناجی این بخش عمل کند. روی کار آمدن دولت چهاردهم روزنه امیدی را برای فولادکاران به وجود آورده است تا قوانین و تبصره‌های خلق الساعه و پیچیده در زمینه صادرات مورد تجدید نظر و بازنگری قرار گیرند؛ بنابراین یکی از مطالبات فعالان فولادی، تسهیل قوانین صادراتی است تا مازاد عرضه محصولات فولادی در بازار داخل روانه بازار‌های بین‌المللی شود که این موضوع علاوه بر تجدیدنظر در بخش صادرات به بررسی موضوع تحریم نیز وابسته است که باید به انتظار تصمیم‌های جدید دولت چهاردهم نشست. از طرفی قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره فولاد یکی دیگر از چالش‌های این بخش به حساب می‌آید که فعالان این حوزه از رئیس‌جمهور نهم انتظار دارند نحوه قیمت‌گذاری در بورس‌کالا به عنوان محلی برای کشف عادلانه قیمت براساس مکانیزم‌های طبیعی بازار اتفاق بیفتد و دست دلالان و واسطه‌ها از بازار فیزیکی کوتاه شود.

معامله ۷۳ درصدی شمش در رینگ فیزیکی

بررسی معاملات بازار فیزیکی شمش فولاد در سومین هفته تیرماه نشان می‌دهد که نسبت حجم معاملات به عرضه این محصول از ۹۴‌ درصد در دومین هفته تیرماه به ۷۳‌ درصد کاهش یافته است که ۲۱‌واحددرصد افت را گزارش می‌کند. این در حالی است که حجم عرضه این محصول میانی فولاد در روز ۱۸ تیرماه نسبت به یازدهمین روز همین ماه ۲۳‌درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی معاملات روز دوشنبه ۱۸ تیرماه نشان می‌دهد، بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۹۹‌هزار و ۳۲۵ تن شمش بود که با توجه به تقاضای ۱.۷ برابری حدود ۷۳‌درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه ۱۸ تیرماه ۲۲‌هزار و ۸۲۲ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که افزایش ۰.۷ درصدی را نسبت به هفته گذشته گزارش می‌کند. همچنین بررسی رینگ فیزیکی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات در روز ۱۸ تیرماه نسبت به هفته پیشین به ترتیب ۲۳‌درصد و ۶۰‌درصد کاهش داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به تعطیلی‌های مذهبی هفته آینده میزان تقاضا برای شمش افزایشی بوده است و طی دو هفته آینده نمی‌توان ثبات نسبی را برای این بازار پیش‌بینی کرد و همچنان بخش فولاد تا پایان مردادماه با رکود دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران