تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۴۴۳۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
افزایش ۳.۵ درصدی قیمت شمش فولادی ثبت شد

رشد غیرمنتظره بهای شمش

‌می‌متالز - زنجیره فولاد پشت در تصمیم‌های نامعلوم نامزد‌های ریاست‌جمهوری به انتظار نشسته است؛ چراکه هرکدام از نامزد‌ها می‌توانند با تصمیم‌های جدید، مسیر این زنجیره را کلا تغییر دهند. در حال‌حاضر قیمت پایه شمش فولاد تحت‌تاثیر افزایش انتظارات تورمی با رشد ۳.۵‌ درصدی همراه بوده‌است که با تشدید خاموشی‏‏‏‏‌ها در واحد‌های تولیدی و مشخص‌شدن وضعیت سیاسی کشور و آغاز ماه‌های محرم و صفر، پیش‌بینی می‌شود که بازار فولاد در شرایط آرامی به‌سر برد و میزان معاملات و عرضه‌ها طی هفته‌های آتی روند کاهشی داشته باشند تا اینکه از شهریور سال‌جاری رونق به این زنجیره باز‌گردد.

به گزارش می‌متالز، وضعیت نامعلـــوم ســـیاسی کشـور موجب شده است تصمیم‌گیرنده‌های بخش فولاد، فعلا تصمیم جدیدی نگرفته و منتظر نتایج انتخابات باشند، چراکه هرکدام از نامزد‌های انتخاباتی می‌توانند تاثیر مجزایی در سرنوشت صنعت و به‌ویژه بخش فولاد داشته باشند. در حال‌حاضر فقط موضوع خاموشی‌ها و قطع برق کارخانه‌های تولیدی به‌خصوص واحد‌های احیای مستقیم به‌عنوان مولفه موثر در معاملات و میزان عرضه‌ها و قیمت‌گذاری شناخته می‌شود، چراکه با آغاز خاموشی‌ها میزان تولید واحد‌ها کاهش می‌یابد و از این‌رو بازار محصول میانی فولاد با تغییر قیمت مواجه خواهد شد. در حال‌حاضر زنجیره فولاد در یک رکود به دام افتاده است، چراکه سایر حلقه‌های این بخش همچون میلگرد با تقاضای مطلوبی مواجه نیست و واحد‌های نورد شمش‌های خریداری‌شده از بازار فیزیکی بورس‌کالا را بیشتر در انبار‌ها ذخیره‌سازی می‌کنند. میزان معاملات میلگرد در چهارشنبه هفته گذشته ۳۰ خرداد ماه، ۱۱‌درصد به‌ثبت رسید‌که کمترین میزان از ابتدای سال‌جاری به‌حساب می‌آید.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در هفته‌های آتی روند خاموشی‌ها و سهمیه‌بندی‌های برق در واحد‌های فولادی تشدید شده و وضعیت عرضه‌ها و معاملات نسبت به شرایط فعلی تضعیف شود و از این‌رو رکود شدیدتری بر این زنجیره حاکم خواهد شد و تقویت راه‌های صادراتی تنها راه نجات این بخش به‌حساب می‌آید؛ این در حالی است که سیاست‌های عجیب در حوزه صادرات نیز تجار را برای اقدام‌های صادراتی بی انگیزه کرده است و عدم‌تقاضای داخلی و خارجی برای انواع محصولات فولادی موجب‌شده تا صنایع بالادستی و پایین‌دستی این بخش تا مرز تعطیلی بروند و همچنان رکود در این بخش تا زمانی‌که مرز‌های صادراتی باز نشوند، ادامه خواهد داشت.

افزایش قیمت شمش در رینگ فیزیکی

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در روز ۰۴ تیرماه سال‌جاری نشان می‌دهد که در این بازار ۱۵۵‌هزار و ۶۰۵‌تن انواع شمش عرضه شد که با ثبت تقاضای ۱.۵برابری نسبت به عرضه مواجه شد. به‌عبارت بهتر روز دوشنبه ۴تیرماه بازار فیزیکی با استقبال ۲۴۱‌هزار و ۸۲۰ تنی مواجه شد که در نهایت با احتساب معاملات مچینگ ۱۳۲‌هزار و ۷۶۰‌تن از این میزان با میانگین قیمت موزون ۲۲‌هزار و ۲۳۹‌تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرارگرفت. بررسی معاملات هفته پایانی خرداد ماه با هفته ابتدایی تابستان نشان می‌دهد که میزان عرضه انواع شمش در تالار فیزیکی بورس‌کالا طی دو هفته متوالی چیزی حدود ۲.۳‌درصد کاهش داشته‌است و همچنین میزان معاملات شمش در رینگ فیزیکی در دو دوره مورد بررسی نیز با افت ۲.۸‌درصدی همراه بوده‌است. معاملات شمش در بازار فیزیکی روز ۴ تیرماه در بازه قیمت پایه ۲۱‌هزار و ۴۶۸‌تومان تا ۲۲‌هزار و ۳۵۳‌تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد. بررسی معاملات دو هفته متوالی نشان می‌دهد که میانگین قیمت پایه هفته‌جاری نسبت به هفته گذشته ۳.۵‌درصد افزایش داشته‌است. در هفته ابتدایی تابستان۱۴۰۳ بیش از ۸۵‌درصد از شمش‌های عرضه‌شده مورد معامله قرارگرفت و با وجود اینکه قیمت پایه شمش‌های عرضه‌شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران با رشد قیمت همراه بوده‌است، اما میزان معاملات طی دو هفته متوالی بدون تغییر بوده و همچنان مشتریان در حال‌حاضر از بازار پا پس نکشیده اند و برای جلوگیری از کمبود مواد اولیه در دو ماه تیر و مرداد با وجود موضوع قطعی برق نوردکاران طی هفته‌های اخیر به مشتریان واقعی شمش فولادی تبدیل شده‌اند.

رشد غیرمنتظره بهای شمش

معاملات ۱۱‌درصدی مقاطع طویل

بررسی معاملات رینگ مقاطع طویل طی هفته گذشته نشان می‌دهد که چیزی حدود ۲۴۹‌هزار و ۷۰۹‌تن انواع میلگرد عرضه شد که با تقاضای ۴۲‌هزار و ۴۳۳ تنی مواجه شد و در نهایت ۲۸‌هزار و ۴۰۹‌تن از این مقاطع مورد معامله قرار گفت. به‌عبارتی در معاملات روز ۳۰ خرداد ماه فقط ۱۱‌درصد میلگرد‌های عرضه‌شده با میانگین قیمت موزون ۲۴‌هزار و ۸۱۶‌تومان به ازای هر کیلوگرم به‌فروش رسید‌که نسبت به معاملات هفته پیش از آن ۰.۳‌درصد رشد را به‌ثبت رسانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت میلگرد نسبت به شمش طی هفته گذشته چیزی حدود ۲.۸‌درصد افزایش داشته است که پیش‌بینی می‌شود با تشدید خاموشی‌ها میزان معاملات و قیمت پایه به حداقل برسد. همچنین با آغاز قطعی‌های برق میزان تولید و عرضه آهن اسفنجی به‌عنوان محصول ابتدایی زنجیره فولاد کاهش‌یافته‌است، به‌طوری که روز شنبه ۲ تیر بورس‌کالا میزبان ۲۹۰‌هزار‌تن آهن اسفنجی بود که باتوجه به‌ثبت تقاضای ۰.۲ برابری نسبت به عرضه ۱۹.۵‌درصد عرضه‌ها مورد معامله قرارگرفت. قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در معاملات اخیر نسبت به هفته گذشته ۱.۰۶‌درصد کاهش داشت و به ۱۲‌هزار و ۳۰۹‌تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. به‌طور کلی روز شنبه ۲ تیر بیشترین حجم عرضه، کمترین حجم تقاضا و کمترین نسبت معامله به عرضه آهن اسفنجی در بورس‌کالا رقم خورد که دلیل اصلی این اتفاق آغاز و تشدید قطعی برق در واحد‌های فولادی بود و این روند با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
فاکتور سیاست برای اقتصاد
موسی غنی‌نژاد و فرهاد نیلی در میزگرد گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» بررسی کردند؛ دولت جدید چگونه موفق خواهد شد؟

فاکتور سیاست برای اقتصاد