تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۵۵
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۵۵۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افق فراگیری برای جهش نرخ ارز وجود ندارد/ بانک مرکزی جهش‌های ارزی را متوقف کرده است

افق فراگیری برای جهش نرخ ارز وجود ندارد/ بانک مرکزی جهش‌های ارزی را متوقف کرده است
‌می‌متالز - عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: مدیریت روانی خوب بانک مرکزی موجب خالی شدن بازار از هیجانات شده است.

به گزارش می‌متالز، محمد واعظ‌برزانی؛ عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در خصوص وضعیت بازار ارز اظهار کرد: بانک مرکزی از طریق چند عامل امکان تنظیم گری در بازار ارز را ایجاد کرده است. مدیریت روانی خوب بانک مرکزی موجب خالی شدن بازار از هیجانات شده و بالطبع کمتر شاهد تثبیت قیمت‌های غیر واقعی در چند وقت اخیر بودیم.

وی ادامه داد: از طریق تنظیم مولفه‌های ساختاری و اساسی از جمله نرخ رشد نقدینگی، بازار ارز به سمت تنظیم شدن می‌رود. عامل دوم عامل ساختاریست. از طریق تنظیم مولفه‌های ساختاری یا اساسی بازار ارز تنظیم می‌شود که این عامل در کشور ما نرخ رشد حجم پول است.

واعظ برزانی اشاره کرد: در این لایه بانک مرکزی نسبت به گذشته و در مقایسه با سال‌های قبل توانسته از طریق مهار ناترازی‌های بانکی بازار ارز را تحت کنترل خود قرار دهد.

وی گفت: عامل بعدی مقابله با حملات سوداگرانه سازماندهی شده‌ای است که در شرایط خاص سیاسی یا اقتصادی صورت می‌گیرد. در موضوع مقابله با حملات سوداگرانه شاهد موفقیت بانک مرکزی به خصوص در محدوده ارز حواله‌ای بودیم.

این کارشناس امور اقتصادی تصریح کرد: در این محدوده نیز بانک مرکزی امکان تنظیم گری بهتری را پیدا کرده است که البته یکی از دلایل این تنظیم گری تسهیل تجارت خارجی کشور بوده است. بخصوص در سه ماهه اخیر مازاد تراز تجاری اقتصاد ایران منابع ارزی قابل توجهی را برای مقابله با حملات سوداگرانه سازمان دهی شده در اختیار بانک مرکزی قرار داده است.

وی در پایان اظهار داشت: به طور کل باید بگوییم که خوشبختانه در حال حاضر افق فراگیری در خصوص جهش نرخ ارز وجود ندارد. البته که تجربیات موفق به تنهایی تضمین کننده موفقیت در مدیریت آینده نبوده و این هوشمندی باید در هر لحظه تداوم پیدا کند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران