تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۴۵۵۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۵۰ درصد مالیات مشاغل را یک درصد مودیان ثروتمند می‌پردازند

۵۰ درصد مالیات مشاغل را یک درصد مودیان ثروتمند می‌پردازند
‌می‌متالز - سخنگوی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه قرار نیست از مردم بی‌دلیل مالیات اخذ شود، گفت: ۵۰ درصد مالیات مشاغل را یک درصد مودیان ثروتمند می‌پردازند.

به گزارش می‌متالز، «مهدی موحدی» سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات دارای مباحث مختلفی، چون کارکرد‌های متعدد درآمدزایی و حکمرانی داده‌ای و اطلاعاتی و… است ولی متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم این نظام مالیاتی را به کارکرد‌های بهینه خود نزدیک کنیم. توقعی نیست که یک باره همه این آسیب‌ها را کم کنیم ولی در سه سال گذشته در دولت سیزدهم تلاش شده که در این مسیر حرکت کنیم. یک هدف اصیل در نظام مالیاتی ما جریان داشته که همان تحقق عدالت مالیاتی از مجرای ایجاد شفافیت مالیاتی است.

موحدی اظهار کرد: برای دستیابی به این هدف ابزار‌های مختلفی را در اختیار گرفته و سعی کرده‌ایم که به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که شاهد برداشتن گام‌هایی در مسیر عدالت و شفافیت مالیاتی باشیم. تلاش ما بر این بود که اظهارنامه‌های پیش‌فرض بر اساس صورت اطلاعات از پیش ارسال شده مودیان از صورت حساب‌های الکترونیک تهیه شوند. این مساله در روز اول دولت سیزدهم یک آرزو بود ولی امروز شاهد آن هستیم که دومین دوره مالیات بر اساس اطلاعات پایگاه داده‌ای که در اختیار داریم در حال اخذ است. پیشتر مالیات طبق آنچه به عنوان علی‌الراس از آن یاد می‌شده تعیین می‌شد از مودیان اخذ می‌شد ولی امروز بارگذاری اطلاعات مالیات تبصره ماده ۱۰۰ را که شامل ۱۰ میلیون مودی است باعث شد که ۵ میلیون ۳۰۰ هزار نفر مالیاتشان صفر شود.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصادی افزود: همه این اتفاقات در یک مسیر رخ می‌دهد که شامل دستیابی به یک نظام یک پارچه مالیاتی و رفاهی است که در آینده نزدیک هر کسی یک شناسنامه رفاهی و مالی پیدا می‌کند و مشخص می‌شود که هر فرد چقدر باید مالیات پرداخت کند و اگر این چنین نیست باید به وی یارانه بدهیم. این مورد هم از آرزو‌های ما است که مطمئن هستیم که به این آرزو می‌رسیم. این مساله به شکل یک لایحه به مجلس ارائه شده است.

موحدی اظهار کرد: در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در حال تصویب است. در زمینه پایانه‌های فروشگاهی که در ابتدای سال چند درصد بیشتر پیشرفت نداشت امروزه شاهد رشد اجرایی صد درصدی هستیم. امیدواریم که دولت آینده این مسیر را به خوبی دنبال کند و اگر قرار است مالیاتی از سوی افراد پرداخت شود تنها ناخوشایندی پرداخت نیمه‌تلخ آن بماند هرچند که این موضوع نیز پیشرفت کشور را موجب می‌شود و شاهد بی‌عدالتی نباشیم.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: نظام مالیاتی در بسیاری از کشور‌های کمک کار ابزار‌های اقتصادی برای رسیدن به رفاه و بهزیستی و توسعه آن کشور است. اگر نظام مالیاتی ما یا به عبارت بهتر حکمرانی داده‌ای ما بهتر شکل می‌گرفت می‌توانستیم بسیاری از درآمد‌ها را به بهتر شناسایی کنیم و هم تغییرات را بهتر درک کنیم.

وی افزود: در حال حاضر جریان عادلانه کسب مالیات بهتر از دو سال پیش است که در بستر حکمرانی داده شکل گرفته است.

موحدی اظهار کرد: از بین ۲۵ میلیون مسکن در کشور نیمی از آنها دارای سند غیررسمی هستند و دارای سند تک برگی که شناسنامه‌ای این ملک باشند نداریم ولی این اطلاعات هنوز یکپارچه نشده است.

وی گفت: ممکن است شرکت گاز و برگ یا سازمان ثبت اسنادبخشی از این اطلاعات را دارند ولی یکپارچگی این اطلاعات می‌توانست دامنه اطلاعاتی ما را تکمیل کند. در این زمینه است که بیان می‌کنیم نیازمند حکمرانی داده هستیم. در این زمینه نظام مالیاتی نیز می‌تواند به کمک بیاید. اگر شرایط، شرایط مناسبت‌تری در حوزه حکمرانی داده باشد بهتر از پیش به نتایج مطلوب می‌رسیم.

وی افزود: قانون امروز و قانون آتی مالیات بر عایدی بر سرمایه قرار نیست از کسی که یک واحد معمولی آپارتمان دارد مالیات اخذ کند و فقط روی مالیات نقل و انتقالات معمول مالیات می‌بندند و قرار نیست از مردم بی‌دلیل مالیات اخذ شود.

موحدی اظهار کرد: از بین ۱۰.۵ میلیون صاحب شغل که مشمول مالیات مشاغل هستند ۵.۵ میلیون مشمول مالیات نیستند. حدود ۵۰ درصد این مالیات را تنها یک درصد مودیان مشاغل ثروتمند در کشور پرداخت می‌کنند و اینگونه نیست که عنوان می‌شود مالیات از اقشار پایین‌دست جامعه اخذ می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران