تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۵۶۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نتایج یک نظرسنجی نشان داد

کشور‌های فقیر از نفوذ اقتصادی چین استقبال می‌کنند

کشور‌های فقیر از نفوذ اقتصادی چین استقبال می‌کنند
‌می‌متالز - نتایج نظرسنجی جدید پیو (PEW) نشان می‌دهد که تایلند بیشترین دیدگاه‌های مثبت را نسبت به چین دارد و پس‌ازآن نیجریه، کنیا و تونس در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش می‌متالز، نظرسنجی جدید موسسه پیو از ۳۵ کشور جهان نشان می‌دهد که نفوذ اقتصادی چین در همه جای جهان احساس می‌شود، اما اینکه به آن از منظر مثبت یا منفی نگریسته شود تا حد زیادی به توسعه اقتصادی هر کشور بستگی دارد.

براساس نظرسنجی منتشرشده در این هفته توسط مرکز تحقیقاتی پیو، افرادی که در کشور‌های پردرآمدی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا زندگی می‌کنند، به‌طورکلی دیدگاه‌های نامطلوبی نسبت به چین ابراز می‌کنند، به‌طوری‌که میانگین ۷۰ درصد از مردم در ۱۸ کشور احساسات منفی را نسبت به حضور اقتصادی چین گزارش کرده‌اند.

براساس ارقامی که توسط موسسه Pew در روز سه‌شنبه منتشرشده، این برداشت‌ها در کشور‌های با درآمد متوسط ​​مانند تایلند، کنیا و بنگلادش تغییر کرده است، به‌طوری‌که میانگین ۵۶ درصد از پاسخ‌دهندگان در ۱۷ کشور دیدگاه‌های مطلوبی گزارش کردند.

در بین ۳۵ کشور موردبررسی، دیدگاه‌های افراد به‌طور گسترده‌ای متفاوت بود. کمترین میزان تائید از سوی کشور‌هایی مانند سوئد با ۱۱ درصد، ژاپن ۱۲ درصد، استرالیا ۱۴ درصد و آمریکا ۱۶ درصد گزارش‌شده است. تایلند با ۸۰ درصد و پس‌ازآن نیجریه با ۷۵ درصد، کنیا با ۷۳ درصد، تونس با ۶۸ درصد و سنگاپور با ۶۷ درصد بیشترین نظرات مثبت را داشته‌اند.

تقسیم‌بندی مشابهی در مورد تصورات مربوط به اینکه آیا چین به‌طور خاص تأثیر مثبت یا منفی بر اقتصاد کشور‌ها دارد، دیده‌شده است. میانگین ۵۷ درصد از مردم در کشور‌های پردرآمد، تأثیر اقتصادی چین را منفی می‌دانستند، در مقابل میانگین ۴۷ درصد از مردم کشور‌های با درآمد متوسط ​​ تأثیر حضور چین را مثبت می‌دانستند.

در آمریکا، ۷۶ درصد از پاسخ‌دهندگان دیدگاه‌های منفی نسبت به نفوذ اقتصادی چین گزارش کردند، پس‌ازآن آلمان با ۶۹ درصد، فرانسه با ۶۸ درصد و کانادا با ۶۸ درصد دیدگاه‌های منفی نسبت به حضور چین داشتند که این منفی بودن دیدگاه مشابه دیدگاه‌های دیگر کشور‌ها در سراسر اروپا، ژاپن، کره جنوبی و هند بوده است.

سنگاپور و مالزی مثبت‌ترین دید را نسبت به تأثیر اقتصادی چین داشتند و ۶۷ درصد از پاسخ‌دهندگان دیدگاه‌های مثبتی را گزارش کردند و پس‌ازآن نیجریه با ۶۴ درصد و تایلند با ۶۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

پیو برخی از این دیدگاه‌ها را به تأثیر طرح عظیم کمربند و جاده چین نسبت داد که در دهه گذشته به‌واسطه این طرح بیش از ۳ هزار میلیارد دلار در کشور‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده است. دیدگاه‌ها نسبت به شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در کل منفی بود، به‌طوری‌که میانگین ۲۴ درصد از پاسخ‌دهندگان به رهبر چین اعتماد داشتند، اما ۶۲ درصد از افراد کم اعتماد یا بی‌اعتماد بودند. کشور‌های ژاپن با ۸۷ درصد، استرالیا با ۸۵ درصد و سوئد با ۸۲ درصد رأی منفی بیشترین دیدگاه‌های نامطلوب را داشتند.

سنگاپور و تایلند مطلوب‌ترین دیدگاه‌ها را نسبت به شی داشتند و ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که اعتماد منصفانه یا زیادی به رهبر چین دارند و پس‌ازآن مالزی با ۵۵ درصد و بنگلادش با ۵۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

۹ کشور با درآمد متوسط ​​که به‌طور جداگانه در مورد تأثیر شرکت‌های چینی بر اقتصادشان موردبررسی قرار گرفتند، دیدگاه‌های کلی مثبتی را گزارش کردند. میانگین ۷۲ درصد کشور‌ها موافق بودند که شرکت‌های چینی برای اقتصاد کشورشان خوب هستند و بیشترین نظرات مثبت در تایلند با ۸۱ درصد، کنیا با ۸۰ درصد و بنگلادش با ۷۹ درصد ثبت‌شده است. این سه کشور همچنین دیدگاه‌های مثبت کلی درباره تأثیرات زیست‌محیطی شرکت‌های چینی و نحوه برخورد آنها با کارگران محلی گزارش کردند.

هند بیشترین دیدگاه‌های منفی نسبت به چین را داشت و تنها ۴۹ درصد از پاسخ‌دهندگان شرکت‌های چینی را دارای تأثیر مثبت بر اقتصاد خود می‌دانستند و پس‌ازآن غنا با ۵۵ درصد و آفریقای جنوبی با ۵۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ۹ کشور از ۱۰ کشور موردبررسی، سطح بالایی از نگرانی را در مورد اختلافات ارضی چین در این منطقه ابراز کردند.

بالاترین سطح نگرانی در فیلیپین ابراز شد که مرتباً با پکن بر سر ادعا‌های خود در دریای جنوب چین درگیر است و ۹۱ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که حداقل تا حدودی نگران هستند. پس‌ازاین کشور آسیای جنوب شرقی، کره جنوبی با ۸۷ درصد و ژاپن با ۸۶ درصد که اختلافات مشابهی در دریای چین شرقی با چین دارند، قرارگرفته‌اند و در پی آنها استرالیا با ۸۲ درصد و هند با ۶۹ درصد قرارگرفته‌اند.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران