تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۶۰۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چشم بورس به دولت جدید

چشم بورس به دولت جدید
‌می‌متالز - بازار سرمایه پس از پشت‌سر گذاشتن یک دوره رکودی تقریبا طولانی هفته گذشته روز‌هایی هیجانی را در نتیجه انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم پشت‌سر گذاشت، اما بعد از تخلیه این هیجان مجددا با افت شاخص‌ها و ارزش معاملات مواجه شد.

به گزارش می‌متالز، درحالی‌که این وضعیت از طرف برخی از کارشناسان قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسید، عده‌ای نیز اعتقاد دارند افت مجدد شاخص‌های بورس دهن‌کجی به پیش‌بینی‌ها بوده‌است. به هر حال توجه به این نکته ضروری است که بازار سرمایه یک‌روزه به این وضعیت درنیامده است و نمی‌توان انتظار داشت به یکباره درست شود. سیاست‌هایی که در دولت قبل به اقتصاد تحمیل شد اثرات خود را بر بازار سرمایه گذاشته و در این مرحله چشم بازار سرمایه به‌شدت به تیم اقتصادی پزشکیان و نفراتی است که او برای وزارت اقتصاد، ریاست بانک‌مرکزی، سازمان برنامه‌و‌بودجه و... انتخاب خواهد کرد و هریک بر بورس تاثیر مجزایی خواهد گذاشت و در حال‌حاضر در این بخش شاهد فضایی ابهام‌آلود هستیم و خود این موضوع می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

دهن کجی بورس به پیش‌بینی‌ها

حسن حسین نیا، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه عملکرد بازار سهام از ابتدای سال، نشان‌دهنده روند فرسایشی و معاملات کم رمق سهام است که با توجه به‌وقوع اتفاقات خارج از تصور، از تنش‌های نظامی گرفته تا فقدان رئیس جمهور دوره‌ای خاص را رقم زد؛ در کنار موارد یادشده اثر سیاست‌های مالی و پولی که رویکرد عمده آن از ابتدای سال‌گذشته شروع شده‌است نیز افق سودآوری و فعالیت بنگاه‌های بزرگ تولیدی و خدماتی را با ابهام مواجه ساخت، به‌گونه‌ای که نتایج سیاستگذاری مذکور در گزارش‌های فصلی و سال مالی اخیر ملموس بوده‌است و شاید بتوان بحران بزرگ در صورت‌های مالی خودروسازان با زیان انباشته نجومی و کاهش سودآوری و حرکت به سمت زیاندهی در برخی از صنایع پتروشیمی را ثمره رویکرد سیاستگذار دانست.

وی ادامه‌داد:، اما در دو هفته اخیر و با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری که با پیروزی آقای پزشکیان، احتمال تغییر در رویکرد فعلی اقتصادی و افزایش تعاملات سیاسی در سطح جهانی به توقع اجتماعی تبدیل‌شده، شاهد واکنش‌های متناقض در بازار‌ها بودیم، از سویی بازار‌های ارز، طلا و خودرو که به واسطه بازیگران خاص خود واکنش سریع نسبت به تغییر‌ها نشان می‌دهند با کاهش انتظارات تورمی و گشایش‌های سیاسی به استقبال کاهش قیمت پیش‌رفتند ولی در بازار متشکل و رسمی یعنی بازار سرمایه که بیش از ۷۰‌درصد شرکت‌ها و بازیگران عمده آن نهاد‌ها و شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی هستند، بازی به نحو دیگری رقم خورد و صرفا روز ابتدایی اعلام نتایج قطعی و پیروزی رئیس‌جمهور منتخب بورس واکنش مثبت قابل‌توجهی نشان‌داد که البته با ورود پول‌های اشخاص حقیقی این امر رقم خورد. حسین نیا افزود:، اما از روز‌های بعد با افزایش عرضه‌ها و پدیده کاهش حباب قیمتی صندوق‌های اهرمی که به‌تازگی رقم قابل‌توجهی را از کف بازار برای افزایش سقف واحد‌های خود و پذیره نویسی دو صندوق اهرمی جدید جذب کرده‌بودند، جو منفی فراگیر شد و این افت قیمتی به کلیت بازار نیز تسری پیدا کرد.

به این نحو بورس با دهن کجی به پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها و برعکس استنباط بازار‌های موازی و رقیب همچنان دوره رکود خود را حتی در واپسین روز‌های دولت سیزدهم نیز ادامه داد تا منتظر مراسم تحلیف و اعلام اسامی وزرای پیشنهادی و مواضع و رویکرد آنها فارغ از دوران تبلیغات باشد و شاید همین دولتی و شبه دولتی‌بودن بخش عمده‌ای از شرکت‌های حاضر در بورس که به سمت‌های مدیریتی نیز رنگ وبوی سیاسی می‌دهد و احتمال تغییرات در فردای انتخابات ریاست‌جمهوری را مفروض می‌داند، یکی از علل احتمالی وضعیت فعلی بورس قلمداد شود؛ هرچند احتمال‌های دیگر مانند وضع قوانین ماه‌های گذشته که حاشیه سود شرکت‌ها و خروج نقدینگی از بورس را تعمیق بخشید، می‌تواند وزن بیشتری داشته‌باشد که البته بخش بالایی از آن مصوبات نیز حاصل تصمیم مسوولان دولت مستقر است. این تحلیلگر اشاره کرد در کنار اتفاقات عدیده داخلی، جهان نیز با تلاطم همراه بود.

وی گفت: شاید نزدیک‌ترین واقعه، ترور ناکام دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا بود که منجر به افزایش اقبال او در انتخابات آبان ماه پیش‌رو شد و همچنین انتخاب شریک سیاسی وی برای سمت معاون اول که رویکرد غیر‌جنگی و البته نگاه اقتصادی و تجاری دارد، حامل پیام‌های قابل‌توجه به اقتصاد جهانی است که می‌تواند در ماه‌های آینده اثر بیشتر خود را به نمایش بگذارد و تقابل بین روند شاخص دلار و کامودیتی‌ها و سیاست‌های سختگیرانه در‌برابر واردات از چین و نحوه تعامل با اروپا روند ماه‌های آتی بازار‌های جهانی را مشخص خواهد کرد. 

حسین نیا گفت: با مرور آنچه گفته شد در روز‌های پیش‌رو مولفه‌های موثر در بازار سرمایه را اعلام مواضع اقتصادی و معرفی افراد کابینه جدید دولت می‌توان ارزیابی کرد که اگر در راستای مواضع قبل از انتخابات مشاوران و خود رئیس‌جمهور منتخب باشد و بر اصل پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری و پایان ارز چند نرخی بنا نهاده شود، بورس شرایط لازم برای جهش شاخصه‌های قیمتی را دارد و البته ناخشنودی سهامداران از دوران مدیریت فعلی سازمان بورس نیز همچنان بر معاملات تالار بورس سنگینی می‌کند که شاید سیاستگذاری متفاوت در دولت و کابینه اقتصادی بتواند رویکرد فعلی نهاد ناظر را نیز دچار تغییر کند.

رشد تا انتهای تابستان

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها هنوز به‌طور کامل منتشر نشده، گفت: کلیت گزارش‌ها وضعیت خوبی ندارد و این موضوع نیز حاصل سوءمدیریت‌هایی است که از دولت قبل بر سر صنایع آمده و نمی‌توان گفت فاجعه، اما وضعیت مطلوبی در این‌خصوص مشاهده نمی‌شود و در حدی نیست که بتواند بازار را تکان دهد، اما از طرفی انتخاب آقای پزشکیان به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم را داریم و می‌توان گفت بورس جزو اصنافی بود که حمایت قوی از وی داشت و انتخاب او امیدی به بازار داد و شنبه هفته گذشته نیز شاهد یک بازار قوی بودیم.

وی ادامه‌داد: در این میان باید توجه داشت که وضعیت بازار یکی دو روزه رکودی نشده که انتظار داشته باشیم با انتخاب رئیس دولت جدید به یکباره تمام این مشکلات حل شود. بحث سیاست‌های دولت قبل در دست‌اندازی به سود صنایع و اثرات آنها که در گزارش‌ها مشهود است، نگران‌کننده است و تاثیر مسائل این‌چنینی یکی دو روزه برطرف نمی‌شود، ولی در هر صورت با توجه به اینکه ۱۰ روز اول مرداد مراسم تحلیف ایشان برگزار می‌شود و احتمالا کابینه تا انتهای مرداد مستقر می‌شود، این موضوع می‌تواند اثر روانی خوبی روی بازار بگذارد و زهر کار‌هایی که در این چند سال‌اتفاق افتاده را بگیرد.

حق‌شناس گفت: از طرفی ما می‌بینیم احتمال انتخاب آقای ترامپ جدی‌تر شده و فدرال‌رزرو نیز به سمت کاهش نرخ بهره می‌رود و این دو موضوع با هم می‌توانند قیمت کامودیتی‌ها را بالا ببرند و تاثیر این موضوع را ما بر بورس ایران نیز شاهد خواهیم بود و اینها مقداری چشم‌انداز را برای بازار مثبت‌تر می‌کند و من فکر می‌کنم بازار مستعد این هست که تحت‌تاثیر این موارد رشد را تا پایان تابستان داشته‌باشد و بازار حداقل متعادلی را شاهد باشیم.

عاطفه چوپان

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده