تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۶۰۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش‌بینی افزایش نوسانات در آینده نزدیک

تشدید اثر ترامپ بر بازار‌های مالی

تشدید اثر ترامپ بر بازار‌های مالی
‌می‌متالز - با بازگشایی بازار‌های مالی جهان دو روز پس از ترور ناموفق دونالد ترامپ، مشخص شد شتاب اتخاذ موقعیت‌های معاملاتی مبتنی بر احتمال بازگشت او به کاخ سفید افزایش یافته است. بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، حتی پیش از ترور ترامپ و پس از آنکه عملکرد ضعیف جو بایدن در مناظره ماه قبل، شانس انتخاب مجدد بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را کاهش داد، گرایش به چنین معاملاتی با این انتظار که بازگشت ترامپ منجر به کاهش مالیات‌ها، افزایش تعرفه‌ها و تسهیل مقررات خواهد شد، بیشتر شده بود.

به گزارش می‌متالز، انتظار می‌رود اکنون که ترامپ توانسته است با نشان دادن شخصیتی محکم و سرکش از خود پس از تیراندازی در اجتماع انتخاباتی پنسیلوانیا، احساسات طرفداران خود را برانگیزد و همدلی آنها را به دست آورد، چنین رویکرد معاملاتی عمق بیشتری پیدا کند. پس از این اتفاق، ارزش دلار آمریکا (که از سیاست بودجه‌ای انبساطی و بازده بالای اوراق بدهی منتفع می‌شود) نسبت به سایر ارز‌ها افزایش یافت، قیمت بیت‌کوین از سطح ۶۰هزار دلار عبور کرد (با توجه به نگاه مثبت ترامپ به رمزارزها) و قیمت قرارداد‌های آتی مبتنی بر شاخص معیار بورس آمریکا (S&P ۵۰۰) با سررسید ماه سپتامبر نیز صعودی شد. به گفته مارک مک‌کورمیک، مدیر استراتژی ارزی و بازار‌های نوظهور بانک کانادایی TD، «این خبر از نظر ما احتمال پیشتازی ترامپ در انتخابات را تقویت می‌کند.» او افزود، بر این اساس تحلیلگران این بانک نسبت به رشد ارزش دلار در نیمه دوم سال جاری و اوایل سال ۲۰۲۵ خوش‌بین هستند.

البته می‌توان مطمئن بود طی تقریبا ۴ ماهی که تا پایان کارزار‌های انتخاباتی در ایالات متحده باقی مانده است، زمان برای وقوع رخداد‌های غیرمنتظره زیادی وجود دارد. بروز خشونت‌های سیاسی می‌تواند نگرانی درباره احتمال بی‌ثباتی در آمریکا را تعمیق کرده و سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی‌های امن سوق دهد. چنین شرایطی می‌تواند به طور بالقوه برخی از موقعیت‌های معاملاتی را که در آستانه انتخابات نوامبر اتخاذ شده است تحت‌الشعاع قرار دهد. وقتی سرمایه‌گذاران به دنبال خرید دارایی‌های امن می‌روند، قیمت اوراق بدهی دولتی معمولا افزایش می‌یابد. این شرایط به منطق معاملات مبتنی بر بازگشت ترامپ خدشه وارد می‌کند، چراکه این معاملات بر پایه این فرض شکل گرفته‌اند که با توجه به سیاست‌های بودجه‌ای و تجاری تورم‌زای ترامپ، عملکرد اوراق بدهی بلندمدت تضعیف شده و شیب «منحنی بازده» اوراق افزایش می‌یابد.

دشواری پوشش ریسک سیاسی

به گفته یکی از مدیران سرمایه‌گذاری موسسه مالی جی‌پی مورگان، «ریسک سیاسی امری دوگانه (باینری) است و پوشش آن دشوار است؛ و با توجه به نزدیک بودن رقابت بین دو نامزد، سطح نااطمینانی بالاست. این امر نوسانات را افزایش می‌دهد، (اتفاقی که) شانس پیروزی جمهوری‌خواهان را بیشتر کرده و می‌تواند فشار بیشتری در جهت افزایش شیب منحنی بازده وارد کند.» به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بورس آمریکا خود را حداقل برای یک جهش در شاخص نوسانات بازار در آینده نزدیک آماده می‌کنند. درحالی‌که اغلب معامله‌گران انتظار ندارند که ترور ترامپ در بلندمدت مسیر حرکت بازار سهام را تغییر دهد، اما یک جهش کوتاه‌مدت در نوسانات قیمتی محتمل است. بازار سهام پیش از این هم با این گمانه‌زنی مواجه بوده است که با توجه به رونق پرهیجان سهام شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی، ریسک نرخ بهره بالا و نااطمینانی‌های سیاسی، شاخص‌های ارزش‌گذاری سهام بیش از حد رشد کرده است.

البته از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران انتظار دارند که پیروزی ترامپ به نفع سهام بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه نفت و بهداشت و درمان تمام شود. دیوید مازا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «روند هیل»، نیز معتقد است که حمله به ترامپ نوسانات بازار را افزایش می‌دهد. او پیش‌بینی می‌کند که سرمایه‌گذاران ممکن است موقتا از سهم‌های مطمئن مانند سهام شرکت‌های بزرگ استقبال کنند. او می‌افزاید این شرایط همچنین می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سمت سهم‌هایی که هم‌زمان با افزایش شیب «منحنی بازده» عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارند، به‌خصوص شرکت‌های فعال در حوزه مالی، سوق دهد. واکنش‌های اولیه به ترور ترامپ مانند آنچه بود که پس از عملکرد ضعیف بایدن در مناظره اواخر ژوئن مشاهده شد؛ مناظره‌ای که در نگاه سرمایه‌گذاران شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات را کاهش داد.

ارزش دلار بعد از آن مناظره رشد کرد، و سرمایه‌گذاران به فروش اوراق بدهی بلندمدت و خرید اوراقی با سررسید نزدیک‌تر روی آوردند، رویکردی که موجب افزایش شیب «منحنی بازده» می‌شود. به گفته مایکل پروز، مدیرعامل یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری، «اگر بازار احساس کند که شانس پیروزی ترامپ رو به افزایش است، می‌توان انتظار عرضه در سمت اوراق بلندمدت‌تری را داشت؛ مانندآنچه بعد از مناظره رخ داد.» او معتقد است که اگرچه معامله‌گران اوراق بدهی حداقل دو مرحله کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ را در قیمت‌گذاری معاملات خود لحاظ کرده‌اند، اما افزایش جدی شانس انتخاب ترامپ ممکن است فدرال رزرو را متقاعد کند که فعلا نرخ بهره را کاهش ندهد. «سیاست‌های اعلامی ترامپ در مقایسه با بایدن تورم‌زاتر هستند. بر این باوریم که فدرال رزرو می‌خواهد (برای مواجهه با شرایط خاص) مهمات بیشتری در اختیار داشته باشد.»

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده