تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۰۴
بازدید: ۶
کد خبر: ۳۴۶۰۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برنامه‌ریزی برای تنوع دارایی‌ها در بازار گواهی سپرده بورس‌ کالا کلید خورده است؛ نقره همسایه طلا می‌شود

گواهی نقره در تالار نقره‏‏‌ای

گواهی نقره در تالار نقره‏‏‌ای
‌می‌متالز - پس از موفقیت‏‏‌آمیز بودن قرارداد‌های سپرده کالایی طلا در بورس‌ کالای ایران، به‌زودی شاهد آغاز به کار قرارداد‌های گواهی سپرده نقره خواهیم بود؛ خبر مهمی که می‏‏‌تواند به عمق‏‏‌بخشیدن گواهی سپرده کمک شایان توجهی کند. عزم بورس کالا برای عمق ‏‏‌بخشیدن به معاملات گواهی سپرده به‌زودی به سایر کالا‌ها نیز گسترش خواهد یافت که از آن جمله می‏‏‌توان از مس و سرب و روی نام برد.

به گزارش می‌متالز، گواهی سپرده کالایی از جمله ابزار‌های مالی بسیار مهمی است که می‌توان گفت مهم‌ترین رکن بازار‌های کالایی در جهان است. گواهی سپرده را می‌توان مادر ابزار‌های مالی کالایی دانست که بر پایه آن، امکان انتشار بسیاری از اوراق و ابزار‌ها همچون قرارداد‌های آتی و اختیارمعامله و صندوق‌های کالایی وجود دارد. ماهیت گواهی سپرده، شباهت زیادی به قبض انبار دارد؛ در شرایطی که امکان دادوستد آن نیز وجود دارد. این ابزار تعریف بسیار ساده ولی پراهمیتی دارد و عبارت است از ورود کالا به انبار‌های کلید در دست بورسی با فرض تایید کیفیت و ویژگی‌های فنی آن و سپس امکان دادوستد آزادانه. مالک گواهی سپرده هر زمانی که به کالا نیاز دارد، می‌تواند آن را از انبار تحویل گرفته و به میزان زمانی که دارایی کالایی وی در انبار قرار دارد، هزینه انبارداری پرداخت می‌کند که رقم برجسته‌ای نیست.

سال‌هاست که «دنیای‌اقتصاد» بار‌ها بر اهمیت آغاز به کار معاملات گواهی سپرده برای تمامی گروه‌های کالایی با محوریت فلزات تاکید کرده؛ ولی تاکنون استاندارد‌های کالایی موردنیاز رقم نخورده است. مهم‌ترین سرعت گیر آن سخت گیری‌های مالیاتی بوده که شنیده‌ها حاکی از آن است که به‌زودی رفع خواهد شد؛ یعنی فضای بزرگ‌تری روبه روی راه اندازی قرارداد‌های گواهی سپرده کالایی و ابزار‌های مشتقه حاصل خواهد شد. به‌عنوان یک نمونه مشخص می‌توان گفت، ذات راه اندازی و توسعه گواهی سپرده کالایی روی فلزات گرانبها یا محصولات کشاورزی به همین دلیل بوده که این کالا‌ها از پرداخت مالیات ارزش‌افزوده مستثنی بوده اند. این روند هنوز ادامه دارد؛ ولی این انتظار در خلال برخی صحبت‌های مدیران بورس کالا مشهود شده که می‌توان به حل و فصل این سرعت گیر مهم خوش‌بین بود. 

به‌جرات می‌توان گفت در حوزه فلزات صنعتی و فولاد، به‌شدت به گواهی سپرده نیازمندیم. این واقعیت که قیمت‌گذاری در زنجیره ارزش فولاد و حتی سایر فلزات صنعتی با ابهام روبه روست و می‌تواند شرایط بهتری داشته باشد بر کسی پوشیده نیست؛ ولی در ساختاری که رکن اصلی بازار به جای قرارداد‌های گواهی سپرده، بر معاملات حراج حضوری در بازار فیزیکی رقم می‌خورد، چندان هم فضایی برای مانور باقی نمی‌نماند. به عبارت دقیق‌تر با راه اندازی و قدرتمندشدن بازار گواهی سپرده، دیگر به جای قیمت پایه در شرایط فعلی می‌توان بر نرخ‌های معاملاتی در بازار گواهی سپرده تمرکز کرد که ذات نرخ گذاری به جای تعیین، به کشف نرخ از معاملات تغییر می‌کند. اگرچه این ادعا بیشتر چهره‌ای شبیه به پتانسیل اجرایی و توانمندی انتظاری بالقوه دارد؛ ولی در اقصی‌نقاط جهان، به‌خصوص در بورس‌های فلزی با محوریت بورس کالای لندن، این روند در دسترس بوده و در معاملات کاغذی همین قراردادهاست که دادوستد می‌شود. تمرکز حداکثری بر راه اندازی و توسعه گواهی سپرده کالایی از این پس باید به‌عنوان یک رکن توسعه در بورس کالا قلمداد شود؛ توسعه‌ای که مدت هاست از سرعت چندانی بهره‌مند نبوده و بیش از این از بورس کالا برای توسعه در فاز مالی انتظار می‌رفت.

این موضوع را که بحث مالیات ارزش‌افزوده پس از سال‌ها هنوز حل نشده و به یک خاطره بدل شده است نمی‌توان نادیده گرفت؛ ولی امیدواریم در روز‌های آینده خبر‌های خوشی در خصوص حل و فصل این نگرانی مخابره شود. به‌موازات آن باید به راه اندازی انبار‌های جدید توجه کنیم؛ زیرا بدون در اختیار داشتن انبار‌های کلید در دست بورسی به همراه وثیقه موردنیاز و امکانات لازم، راه اندازی گواهی سپرده غیرممکن است. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که ایجاد این بازار، ماهیت معاملاتی بورس کالا را تغییر خواهد داد و بخشی از بازار فیزیکی، جای خود را به معاملات الکترونیکی خواهد داد که همچون بازار سرمایه، هر فردی می‌تواند آزادانه در آن دادوستد کرده و در کشف نرخ نهایی مشارکت داشته باشد. این روند تغییری بنیادین در بازار‌ها ایجاد می‌کند که بیش از همه منافع عموم را تامین کرده و ماهیت قیمت‌گذاری را هرچه بیشتر از سمت نرخ گذاری دستوری، به سمت کشف نرخ در مکانیزم بازار سوق می‌دهد. در کنار موارد فوق، کشف نرخ در بسیاری از بازار‌ها فراتر از بازار فیزیکی به الزاماتی نیاز دارد که در آینده به آن می‌پردازیم و در این شرایط مدیریت بازار نیز به ادبیات جدیدی نیاز پیدا می‌کند که ارکان متنوعی را می‌طلبد؛ اگرچه اجرای درست آنها یک موهبت برای صنایع خواهد بود. در اینجا نقش صندوق‌های کالایی مخصوصا نیاز به راه اندازی صندوق‌های استراتژیک موسوم به SRB را برجسته‌تر می‌سازد که در آینده به آنها می‌پردازیم.

گواهی نقره در راه بورس کالا

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران از برنامه‌ریزی این بورس برای ایجاد تنوع دارایی‌ها در بازار گواهی سپرده کالایی خبر داد و اعلام کرد که به‌زودی معاملات گواهی سپرده نقره راه‌اندازی خواهد شد. این روز‌ها بازار گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا از رونق قابل‌توجهی برخوردار است.

رحمان آراسته در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: براساس برنامه ریزی‌های صورت‌گرفته در نظر داریم شهریورماه امسال، گواهی سپرده شمش نقره را به شکل پیوسته وارد بازار کنیم که قطعا موازی با آن صندوق‌های کالایی و چندکالایی می‌توانند مجوز‌های لازم را دریافت کنند و وارد سرمایه‌گذاری در حوزه شمش نقره شوند. او افزود: علاوه بر شمش نقره در کالا‌های دیگری مثل مس، سرب و روی هم برنامه‌ریزی کردیم تا این کالا‌ها را هم وارد چرخه معاملات گواهی سپرده کالایی کنیم که با تنوع دارایی‌ها در این بازار، صندوق‌های چندکالایی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در انواع این کالا‌ها بازدهی متناسب با ریسک سرمایه‌گذار را پرداخت کنند. آراسته در پایان گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی و مهم بورس کالای ایران در سال‌جاری، توسعه بازار گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های چندکالایی است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده