تاریخ: ۲۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۶۱۶۰
سرویس خبر : انرژی

۸۵ درصدی مدیریت مصرف برق در بخش اداری محقق شد

۸۵ درصدی مدیریت مصرف برق در بخش اداری محقق شد
‌می‌متالز - طبق آمار به دست آمده از شروع مدیریت مصرف تا به حال در بخش اداری ۸۵ درصد از صرفه‌جویی برق محقق شده است که بی شک با گسترش همکاری مشترکان بخش اداری این عدد بالاتر نیز خواهد رفت.

به گزارش می‌متالز، صنعت برق از صنایع زیربنایی است و گردش موتور اقتصادی و نیز تأمین رفاه اجتماعی به استمرار آن بستگی دارد، از این رو هرگونه اختلال در تأمین برق مطمئن و کافی، مشکلاتی را در عملکرد صنایع موجود و گسترش آنها به وجود می‌آورد.

هدف از مدیریت مصرف برق، تعدیل مصرف برق به گونه‌ای است که نه تنها میزان تولید و یا کیفیت کار و محصول کاهش نیابد، بلکه همراه با افزایش عوامل یاد شده، مشترکان نیز بابت برق مصرفی هزینه کمتری را بپردازند، بنابراین مدیریت مصرف برق، مجموعه اقداماتی است که در جهت بهبود بهره‌وری در واحد‌های اداری و صنعتی و به منظور ارتقا سطح کارایی و نهایتاً بهبود اقتصاد ملی انجام می‌پذیرد.

برای مدیریت مصرف در ادارات بهتر است مواردی همچون تنظیم آسانسور در شرایطی که تا جای ممکن در طبقات اول و دوم توقف نداشته باشد، عایق‌کاری مناسب در سقف و بام ساختمان‌ها، استفاده از خازن برای بهبود ضریب قدرت وسایل موتوری و عایق‌کاری دیوار‌ها به خصوص در موقع ساخت بنا‌های جدید به منظور جلوگیری از تلفات انرژی رعایت شود.

از طرفی استفاده از انرژی خورشیدی به همراه لامپ‌های LED برای روشنایی ساختمان و همچنین محوطه ادارات از دیگر راهکار‌های مدیریت مصرف در این بخش است. همچنین به منظور اصلاح ضریب قدرت در مورد لامپ‌های فلورسنت باید از خازن با ظرفیت مناسب استفاده شود. از سوی دیگر در ساعات اوج مصرف، خاموش کردن لامپ‌های اضافی به پایداری برق کمک خواهد کرد.

این گزارش اضافه می‌کند مدیران هر سازمان با آگاهی از ضرورت صرفه‌جویی و نیز قیمت برق مصرفی، باید کارکنان را جهت جلوگیری از اتلاف انرژی برق تشویق کنند، حتی می‌توانند در هر یک از ساختمان‌های اداری، فردی آشنا به موضوع را به عنوان مسوول مدیریت مصرف انرژی معرفی کنند که بررسی، کنترل و نظارت بر حذف مصارف زائد را به عهده داشته باشد و به منظور بهبود کارایی وسایل و تأسیسات نصب شده و بهره‌وری بهتر آنها پیشنهاد‌های مناسبی را ارائه کند. به منظور تشویق مدیریت انرژی در ادارات، سهمی از کاهش هزینه‌ها را می‌توان به عنوان کارانه به مسوولین مربوطه پرداخت کرد.

بهترین نوردهی در روز

طبق نظر کارشناسان روشنایی روز مهم‌ترین و بهداشتی‌ترین منبع نور است، که غالباً مورد کم توجهی قرار می‌گیرد. با قرار دادن میز‌ها در محلی مناسب و تنظیم سطح کار سعی کنید در هنگام روز از حداکثر نور طبیعی بهره گیرید. باید گفت لامپ‌های رشته‌ای (معمولی) کمترین بازده نور و کمترین عمر مفید را نسبت به دیگر انواع لامپ‌ها دارد. یک لامپ ۱۰۰ وات معمولی در حدود ۳ برابر لامپ‌های مهتابی (فلورسنت) و حدود ۵ برابر لامپ‌های کم مصرف برق مصرف می‌کند همچنین عمرلامپ‌های کم مصرف ۸ برابر لامپ‌های معمولی است؛ بنابراین باید لامپ‌های معمولی با لامپ‌های کم مصرف و فلورسنت تعویض شود.

با این حال از زمان شروع مدیریت مصرف تا به حال در بخش اداری ۸۵ درصد از صرفه‌جویی محقق شده است و از برآورد ۱۵۰۰ مگاواتی که برای این طرح صورت گرفته است؛ رقمی بالغ بر ۱۲۵۰ مگاوات صرفه‌جویی محقق شده است. امید است که با مشارکت تمام ادارات و رعایت نکات ارائه شده در این گزارش ۱۵۰۰ مگاوات صرفه‌جویی محقق شود تا شاهد شبکه توزیعی پایدار باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده