تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۴۶۲۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

تولید محصول کیفی مطابق با استاندارد DIN در مجتمع فولاد سبا

تولید محصول کیفی مطابق با استاندارد DIN در مجتمع فولاد سبا
‌می‌متالز - با تولید محصولات کیفی مطابق با استاندارد DIN در مجتمع فولاد سبا، علاوه بر ارزش‌افزوده بالاتر برای شرکت، افزایش رضایتمندی مشتریان نیز حاصل شده است.

به گزارش می‌متالز، مهدی ناظم‌الرعایا، رئیس نورد گرم مجتمع فولاد سبا، ضمن اعلام این خبر گفت: یکی از مهم‌ترین مزایای برند محصولات سبا مربوط به دقت ابعادی شامل عرض، ضخامت و پروفیل ورق است. با توجه به این امر و اهمیت افزایش رضایت مشتریان، تولید کیفی محصولات مطابق با DIN هدف‌گذاری شده است و علی‌رغم سختی‌ها و مشکلات تجهیزاتی که برای تولید این محصول وجود دارد، این هدف دنبال شده تا ارزش‌افزوده و رضایت مشتریان را افزایش دهد.

وی گفت: با توجه به اینکه تلرانس‌های ابعادی این استاندارد حدود ۴۰ درصد بسته‌تر است و دقت بیشتری دارد، استهلاک و خرابی تجهیزات نیز بیشتر است؛ بنابراین باید جهت حفظ آماده‌به‌کاری، سرویس و بازرسی‌های بیشتری از تجهیزات مربوطه انجام شود تا با رعایت این استاندارد اصل مهم مشتری‌مداری نیز پیگیری شود.

در همین زمینه برخی از مسوولان و کارشناسان فولاد سبا چنین گفتند:

محسن نصوحی، مسوول کنترل کیفیت:

رواداری‌های (تلرانس‌های) ابعادی محصولات یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های کیفی مندرج در متن استاندارد‌های ملی و بین‌المللی است. مقادیر رواداری‌ها (ضخامت/عرض) معمولاً در استاندارد‌های مختلف از جمله ISIRI,DIN,EN,ASTM,… متفاوت است؛ اما برخی از استاندارد‌ها رواداری‌های محدودتر و سخت‌گیرانه‌تری دارند؛ به‌عنوان مثال، رواداری‌های ضخامت و عرض محصولات در استاندارد‌های DIN,EN محدودترند و این محدود بودن رواداری برای مشتریان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مزایایی از قبیل میزان ضایعات کمتر در تولیدات محصولات نهایی مشتریان را به دنبال دارد.

مجتمع فولاد سبا توانمندی تولید محصولات با استاندارد‌های مذکور (DIN,EN) را دارا بوده که علاوه بر ارزش‌افزوده بالاتر برای شرکت، سبب افزایش رضایتمندی مشتریان نیز می‌گردد.

محمود معظم، رئیس آزمایشگاه‌ها:

با همت و تلاش همکاران متعهد فولاد سبا، کلیه محصولات تولیدشده در این مجتمع مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی از جمله استاندارد DIN آلمان بوده و در آزمایشگاه‌های فولاد سبا بر اساس استاندارد‌های آزمون، تست و از نظر کیفی بررسی و تعیین تکلیف می‌شوند. خوشبختانه خواص مکانیکی و نتایج آزمون‌های محصولات این مجتمع در محدوده سخت‌گیرانه استاندارد‌های بین‌المللی از جمله DIN۱۷۱۰۰ بوده و می‌تواند نیاز‌های بازار‌های داخلی و خارجی را برآورده سازد.

شایان‌ذکر است واحد آزمایشگاه‌های مجتمع فولاد سبا دارای گواهینامه صلاحیت آزمون بین‌المللی براساس استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵:۲۰۱۷ از شرکت TURKAK ترکیه است که مبین اعتبار بین‌المللی نتایج آزمون آزمایشگاه‌های مجتمع فولاد سبا جهت ارائه محصولات این مجتمع در بازار‌های داخلی و خارجی است.

آرش حاجی‌پور، رئیس متالورژی و برنامه‌ریزی تولید:

از استراتژی‌های مجتمع فولاد سبا می‌توان به مواردی از جمله افزایش تنوع محصولات، بهبود کیفیت، افزایش رضایت مشتری، کاهش تأخیرات و ... اشاره کرد. بیشتر این موارد حول محور رضایت مشتری و افزایش خشنودی مشتری از محصولات خریداری‌شده از مجتمع فولاد سبا می‌گردد. یکی از دغدغه‌های اصلی مشتریان تلرانس ابعادی تحویلی به آنهاست؛ بنابراین در مجتمع فولاد سبا با تلاش و همت تمامی کارکنان در نواحی مختلف همواره بر حفظ دقت ابعادی در بالاترین سطح تعریف‌شده و ارائه محصولات با استاندارد ۸۶ -DIN ۱۰۱۶ (محدوده مجاز عرض ۰-۲۰ میلی‌متر) برای تمامی محصولات تأکید شده است.

علی‌محمد گلی، فورمن تعمیرات سیستم‌های اندازه‌گیری نورد:

فولاد سبا همانند فولاد مبارکه محصولات کیفی خود را مطابق استاندارد DIN آلمان تولید می‌نماید که یکی از معتبرترین و مهم‌ترین استاندارد‌های صنعتی است و در صنعت فولاد نقش حیاتی ایفا می‌کند. استاندارد‌ها با تضمین کیفیت، ایمنی و قابلیت اعتماد به محصولات فولادی به ایجاد سازگاری و هماهنگی در زنجیره تأمین کمک می‌کند. با پیشرفت فناوری و نوآوری‌های جدید در صنعت فولاد استاندارد‌های DIN نیز به‌روزرسانی شده و مطابق با نیاز‌های جدید بازار و استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و چاپ سه‌بعدی می‌تواند به پیاده‌سازی بهتر استاندارد‌های DIN کمک کند.

محسن حسن‌زاده، کارشناس دفتر فنی تولید:

پیرو تصمیم‌گیری جهت تولید کلاف با تلرانس عرض DIN، این موضوع با تلاش همکاران نورد و ریخته‌گری و نیز با انجام پروژه‌های بهبود توسط کارشناسان نظیر کنترل کشش بین‌قفسه‌ای محقق شد. در آینده نزدیک با به‌روزرسانی نرم‌افزار‌های نورد، دقت ابعادی محصولات را افزایش خواهیم داد.

ناصر گنجی، کارشناس تولید ریخته‌گری:

اصول تولید محصول در یک کارخانه جهان‌تراز رعایت استاندارد‌های بین‌المللی در تمام سطوح است. فولادسازی و ریخته‌گری به‌عنوان قلب شرکت فولادسازی موظف است که با در نظر گرفتن انبوهی از پیش‌نیاز‌ها و متغیرها، محصول اولیه با آنالیز تأییدشده و موردقبول استاندارد‌های (DIN-EN) اروپایی و آمریکایی را تولید کند. رسیدن به این مهم و شاخص‌ها نیاز به کارکنان به‌روز و با پشتکار بالا دارد که از شاخصه‌های مهم فولاد مبارکه است.

حامد صفاری، کارشناس متالورژی و برنامه‌ریزی تولید:

استفاده حداکثری از ورق‌های فولادی و کاهش ضایعات یکی از خواسته‌های اساسی مشتریان به شمار می‌آید. کنترل عرض ورق‌های فولادی یکی از چالش‌های اساسی فولادسازان و تولیدکنندگان کلاف‌های گرم در زمینه افزایش رضایت مشتریان و ارائه محصولاتی با دقت ابعادی بیشتر است. کنترل پارامتر‌های نوردی و مانیتورینگ با دقت بالا سبب شده تا در فولاد سبا تلرانس عرضی و ضخامتی از استاندارد ASTM A۵۶۸M به استاندارد ۸۶ -DIN ۱۰۱۶ تغییر پیدا کند. این مهم سبب شده تا بازه تلرانس مجاز محدودتر شود و این امر افزایش کیفی و دقت ابعادی محصولات سبا را به همراه داشته است.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده