تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۶۲۹۲
سرویس خبر : انرژی
همتی تاکید کرد؛

نقش مهم مردم مناطق گرمسیری در کاهش مصرف برق با استفاده درست از وسایل برقی و سرمایشی

نقش مهم مردم مناطق گرمسیری در کاهش مصرف برق با استفاده درست از وسایل برقی و سرمایشی
‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه استفاده طولانی مدت از وسایل سرمایشی توسط مردم مناطق گرمسیر اجتناب‌ناپذیر است، اما مردم این مناطق نیز می‌توانند با استفاده درست از وسایل برقی در کاهش مصرف برق نقش داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، عبدالحسین همتی‌سراپرده به محدودیت‌های تامین برق -که به دلیل رشد ناگهانی مصرف در تابستان ایجاد می‌شود- اشاره کرد و گفت: کمک مردم برای عبور از گرمای بی‌سابقه تابستان امسال بسیار موثر است، اما مسئولان نیز باید برای توسعه نیروگاه‌ها به‌ویژه نیروگاه‌های خورشیدی قدم‌های بلند و محکمی بردارند و با جذب سرمایه این مهم را تحقق سازند.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید اجازه داد صنایع و کشاورزی از این ناترازی آسیب ببینند، ادامه داد: همچنین بهینه‌سازی تجهیزات ساختمان‌ها مانند استانداردسازی در و پنجره‌ها نیز می‌تواند به میزان قابل‌توجه‌ای از اتلاف انرژی در کشور جلوگیری کند.

وی با اشاره به اتلاف انرژی در مسیر توزیع پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده، افزود: کاهش این اتلاف می‌تواند به افزایش سرمایه جهت تولید بیشتر کمک شایانی کند بنابراین باید جدی گرفته شود.

همتی درباره رویکرد‌های انگیزشی وزارت نیرو مانند پاداش مدیریت مصرف -که در قبوض برق اعمال می‌شود- و اینکه چقدر می‌تواند در کاهش مصرف تاثیرگذار باشد، گفت: این رویکرد‌ها بسیار اثرگذار و فرهنگ‌ساز است، اما دولت‌ها نباید از مساله افزایش تولید غافل شوند هرچند مصرفه‌جویی صرفا ۱۰ درصدی برق در ادارات و سازمان‌ها می‌تواند در شرایط فعلی به دولت کمک کرده تا این روز‌های سخت را پشت سر گذاشته و آسیب کمتری به صنایع، کشاورزی و مردم برسد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها در راستای عدم استفاده مردم مناطق گرمسیری از دیگر وسایل برقی مانند ماشین لباس‌شویی، جارو برقی و اتو در ساعت پیک مصرف نیز موضوع مهمی است که می‌تواند مصرف در این مناطق را نیز کاهش دهد، درواقع اگرچه استفاده طولانی مدت از وسایل سرمایشی توسط مردم مناطق گرمسیر اجتناب‌ناپذیر است، اما مردم این مناطق نیز می‌توانند با استفاده درست از وسایل برقی در کاهش مصرف برق نقش داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده