تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۴۶۹۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چرا بورس رونق نمی‌گیرد؟

چرا بورس رونق نمی‌گیرد؟
‌می‌متالز - بازار سرمایه، بازاری است که از کشور‌های پیشرفته با تجربه چندین ساله وارد کشورما شده است.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه، بازاری است که از کشور‌های پیشرفته با تجربه چندین ساله وارد کشورما شده است و باید نحوه اداره آن دقیقا برمبنای سازوکار علمی و تجربه‌ای که در دیگر کشور‌ها بوده، باشد. به عبارت واضح‌تر باید از دستکاری، روش‌های دستوری وروش‌های غیرعلمی پرهیز شود. متاسفانه سال‌هاست که اقتصاد دستوری، ارزدستوری و مواردی که در دنیا وجود ندارد در ایران شروع شده و نهایتا اقتصاد را به اینجا رسانده است باید پرهیز شود.

در بورس هم باید به همین نحو عمل شود. با این نحوه اداره سیستم پول کشور بانک‌ها دچار ناترازی و برخی دچار ورشکستگی شده‌اند در حقیقت بازار پول نمی‌تواند کمکی به سرمایه‌گذاری و تولید کند مخصوصا که در دولت سیزدهم با دستورالعمل‌های وسیعی که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دادند موجب شد بانک‌ها گرفتاری جدی پیدا کرده‌اند که حتی تسهیلات حداقلی را نمی‌توانند به سرمایه‌گذاران پرداخت کنند.

اتفاقی که رخ داده اینکه بانک‌ها مجبور به پرداخت تسهیلات تکلیفی شده‌اند، اما اساسا تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران و تولید نمانده است، بنابراین اولین اقدامی که این دولت باید انجام دهد باید بداند که برای تامین مالی بخش تولید و سرمایه‌گذاری باید بیشتر به بازار سرمایه توجه کند چرا که بازار سرمایه است که می‌تواند به کمک دولت و اقتصاد بیاید. در کل باید بپذیریم که تا اقتصاد کشور دچار تحول نشود و رونق نگیرد و ما از تورم بیش از ۴۰ درصدی، نرخ بهره‌وری زیر یک درصد و نرخ سرمایه‌گذاری نزدیک به صفر دور نشویم، رونق در بورس نخواهیم داشت، البته ممکن است به صورت کپسولی و به صورت موردی با دوپینگ بورس در زمانی کوتاه بتوان رونقی ایجاد و بورس را تقویت کرد، اما تا تولید راه نیفتد واقتصاد حرکت نکند، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. بورس را نمی‌توان با شعار‌های عجیب و غریب توسط اقتصاددانان یا سیاسیون هدایت کرد و به سهامدارانش امیدواری داد. مهم‌ترین اقداماتی که دولت برای رونق اقتصاد و بورس باید انجام دهد، همانطورکه در شعار‌های آقای پزشکیان در مناظره‌ها و بعد از آن در سخنرانی‌ها بود، ایجاد تعاملات بین‌المللی، حرکت به سمت حل مشکل تحریم، جلوگیری از رانت‌خواری، مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت، برگشت اطمینان به سرمایه‌گذاران، تولیدگران و کارآفرینان است. با ایجاد ثبات اقتصادی، مشورت گرفتن از دست‌اندرکاران و حرکت به سمت کاهش قیمت تمام شده و هزینه‌های بی‌ربطی که در حال حاضر بر اقتصاد کشور حاکم است، می‌توانند تولید را حرکتی اساسی بدهند؛ بدیهی است با این حرکت، بورس رونق می‌گیرد و می‌تواند به سمت افزایش سود سهام صنایع و نهایتاً توسعه بورس که هدف غایی بهبود روند اقتصاد کشور است، کمک کند.

مهدی کرباسیان اقتصاددان

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید

پرطرفدارترین عناوین