به گزارش می متالز، البته یکی از راهکارهایی که از سوی دستاندرکاران این حوزه، بر استفاده بیشتر سیمان در داخل کشور تاکید دارد، بکارگیری رویههای بتنی به جای آسفالت در خطوط حملونقل فرودگاهی، بندرها، راهها و جادهها است. در بررسیهای انجام شده مزیت اقتصادی استفاده از روسازیهای بتنی نسبت به روسازیهای آسفالتی از سوی دستاندرکاران این حوزه انکارناپذیر است.
در یک نگاه جامع، کاربرد رویههای بتنی به عنوان یکی از ظرفیتهای جایگزینی رویههای آسفالتی در کشور بهصرفه بهشمار میرود و رویههای بتنی در بسیاری از کشورهای توسعهیافته به طرز موفقیتآمیزی اجرا شده و پژوهشهای گستردهای در این زمینه در داخل کشور در حال انجام است. هماکنون با توجه به وضعیت تولید سیمان و مازاد تولید داخلی در کشور و شرایط اقلیمی، رویههای بتنی راهکاری است که باید بیشازپیش مورد توجه کارخانههای سیمانی قرار گیرد اما زمانی که به عنوان خبرنگار در کنفرانسی به نام کنفرانس ملی رویههایی بتنی شرکت میکنید و سراغ شرکتهای سیمانی را برای مصاحبه میگیرید، درمییابید که تنها یک تولیدکننده سیمان در این کنفرانس شرکت کرده است، این پرسش در ذهن ایجاد میشود که در جهت یکی از راهکارهایی که میتواند مشکل مازاد سیمانیها را برطرف کند، پس تولیدکنندگان سیمان کجا هستند؟ البته برای پیمانکاران یا مشاوران راهسازی که از جایگزین شدن راهکاری که در کشور چندان تجربه نشده و مورد آزمون و خطا قرار نگرفته است و از ریسک آن همچنان میهراسند، نباید انتظار داشت و در راستای وارد کردن آنها به این گود، باید فرهنگسازی و آگاهیبخشی کرد اما برای شرکتهای سیمانی که بر مشکلشان آگاه هستند، انتظار پیشقدمی بیشتری میرود.