تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۸۰۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
واردات بخش معدن در دو ماهه اول سال‌ جاری بررسی شد

مبادی واردات معدنی در ۱۴۰۳

مبادی واردات معدنی در ۱۴۰۳
‌می‌متالز - واردات معدن و صنایع معدنی طی دو ماهه‌اول۱۴۰۳، ۹۱۲‌میلیون دلار و به وزن ۵۷۶‌هزار تن بوده‌است. واردات معدنی در این بازه زمانی به نسبت مدت مشابه سال‌گذشته، ۱۹‌درصد از نظر ارزشی افزایش و ۱۴‌درصد به لحاظ وزنی کاهش داشته‌است. در دو ماهه‌اول۱۴۰۳ واردات معدنی، به لحاظ ارزش ۱۴۶‌میلیون دلار افزایش و به لحاظ وزن ۹۶‌هزار‌تن کاهش داشته‌است.

مبادی واردات معدنی در ۱۴۰۳

به گزارش می‌متالز، به این‌ترتیب در این بازه زمانی واردات معدنی با وزن کمتر و ارزش بیشتر صورت گرفته‌است. تراز تجاری بخش معدن نیز در دو ماهه‌ اول ۱۴۰۳، از لحاظ ارزشی ۸۱۹‌ میلیون دلار و از لحاظ وزنی ۹.۹۹۹‌ هزار‌ تن مثبت است. بررسی سهم ارزشی بخش‌های عمده کالایی از واردات طی دو ماهه‌ اول سال‌ ۱۴۰۳ نیز حاکی از آن است که معدن و صنایع معدنی سهم ۱۰‌ درصدی از واردات داشته‌ است. مبادی وارداتی بخش معدن طی دو ماهه‌ اول سال‌۱۴۰۳ نیز شامل امارات‌ متحده‌ عربی با سهم ۳۵‌درصدی، چین با سهم ۳۰‌ درصدی، ترکیه با سهم ۱۵ درصدی، عراق با سهم ۵‌درصدی، هنگ کنگ با سهم ۳‌ درصدی، عمان با سهم ۳‌ درصدی و سایر کشور‌ها با سهم ۹‌ درصدی است.

بررسی واردات از چین حاکی از آن است که صنایع معدنی فلزی سهم ۸‌ درصدی از واردات از این کشور در بازه زمانی مورد بررسی داشته‌ است. بررسی واردات از ترکیه نیز نشان می‌دهد واردات معدنی از این کشور شامل سنگ‌ها و فلزات گرانبها و نیمه‌گرانبها با سهم ۸‌درصدی است. واردات از هنگ‌کنگ نیز حاکی از آن است که واردات معدنی از این کشور شامل سنگ‌ها و فلزات گرانبها و نیمه‌گرانبها با سهم ۱۳‌درصدی است.

واردات معدنی به تفکیک بخش‌های عمده کالایی

واردات معدن و صنایع معدنی در چهار گروه صنایع معدنی فلزی، صنایع معدنی غیرفلزی، معدن و فلزات گرانبها صورت می‌گیرد.

صنایع معدنی فلزی: مجموع واردات صنایع معدنی فلزی در دو ماهه‌ اول ۱۴۰۳، ۴۴۹‌ میلیون دلار و به وزن ۲۹۶‌ هزار‌ تن است که نسبت به دو ماهه‌ اول سال‌گذشته از لحاظ ارزشی ۷‌ درصد کاهش و از لحاظ وزنی ۷‌درصد افزایش داشته‌ است. واردات این گروه سهم ارزشی ۵‌درصدی از کل واردات کشور در بازه زمانی مورد بررسی داشته‌ است. واردات این گروه شامل سایر صنایع معدنی فلزی به ارزش ۱۸۲‌ میلیون دلار و وزن ۶۳‌ هزار‌ تن و سهم ۲ درصدی از کل واردات، محصولات تخت فولادی به ارزش ۱۷۸‌ میلیون دلار به وزن ۱۷۵‌ هزار‌ تن و سهم ارزشی ۲‌ درصدی از کل واردات، فروآلیاژ‌ها به ارزش ۳۹‌ میلیون دلار به وزن ۲۱‌ هزار‌ تن و سهم ۰.۴‌ درصدی از کل واردات، شمش آلومینیوم به ارزش ۲۷‌ میلیون دلار و وزن ۱۸‌ هزار‌ تن و سهم ۰.۳‌ درصدی از کل واردات، محصولات طویل فولادی به ارزش ۱۸‌ میلیون دلار و وزن ۱۶ هزار‌ تن و سهم ۰.۲‌ درصدی از کل واردات، لوله فولادی و پروفیل به ارزش ۳‌میلیون دلار به وزن ۲‌ هزار‌ تن و سهم ۰.۰۴‌ درصدی از کل واردات؛ شمش فولاد به ارزش ۲‌میلیون دلار و وزن یک هزار تن و سهم ۰.۰۲ درصدی از کل واردات و شمش سرب به ارزش ۰.۲‌ میلیون دلار و وزن ۰.۱‌ هزار تن و سهم اندک از واردات در بازه زمانی دو ماهه ۱۴۰۳ است. ارزش واردات در این بخش در اغلب زیرگروه‌ها به غیر‌از شمش آلومینیوم، لوله فولادی و پروفیل و شمش فولاد کاهش داشته‌ است.

واردات صنایع معدنی غیرفلزی: مجموع واردات صنایع معدنی غیرفلزی در دو ماهه‌ اول ۱۴۰۳، ۴۷‌ میلیون دلار و به وزن ۲۸‌ هزار تن بوده که سهم یک‌ درصدی از واردات کشور در این بازه زمانی در مجموع داشته‌ است. واردات این بخش شامل سایر صنایع معدنی غیرفلزی به ارزش ۴۳‌ میلیون دلار و وزن ۲۲‌ هزار‌ تن و سهم ۰.۵‌ درصدی از کل واردات، سیمان به ارزش ۲‌ میلیون دلار به وزن ۲‌ هزار‌ تن و سهم ۰.۰۲ درصدی از کل واردات، شیشه ساختمانی به ارزش یک‌ میلیون دلار و وزن یک‌هزار‌ تن و سهم ۰.۰۱‌ درصدی از کل واردات، سنگ ساختمانی به ارزش یک‌ میلیون دلار و وزن ۳‌ هزار‌ تن و سهم ۰.۰۱‌ درصدی از کل واردات است. در مجموع واردات این بخش از لحاظ ارزشی ۱۱‌ درصد و به لحاظ وزنی ۷‌ درصد کاهش داشته‌ است.

واردات زیرگروه معدن: واردات زیرگروه معدن شامل سایر معدن و سنگ و کنسانتره مس است. واردات این بخش در مجموع ۸۶‌ میلیون دلار و به وزن ۲۵۳‌ هزار‌ تن بوده که سهم یک‌ درصدی از واردات کل کشور در بازه زمانی دو ماهه‌ اول ۱۴۰۳ داشته‌ است. واردات این بخش شامل معدن به ارزش ۸۶‌ میلیون دلار، به وزن ۲۵۲‌ هزار تن و سهم یک‌ درصدی از واردات و سنگ و کنسانتره مس به ارزش ۰.۰۹‌ میلیون دلار، وزن ۰.۱‌ درصد و سهم ناچیز از واردات کشور است. در مجموع واردات این بخش از لحاظ ارزشی ۴۳‌ درصد و از نظر وزنی ۳۱‌ درصد کاهش داشته‌ است.

واردات فلزات گرانبها: واردات فلزات گرانبها در دو ماهه‌ اول ۱۴۰۳ به ارزش ۳۳۰‌ میلیون دلار و وزن ۵ تن بوده و در مجموع سهم ۳.۶‌ درصدی از واردات کل کشور داشته‌ است. واردات این بخش از لحاظ ارزشی ۳۱۷ درصد و از لحاظ وزنی ۲۰۱‌ درصد نسبت به مدت مشابه سال‌ قبل افزایش داشته‌ است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده