تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۸۲۳۱
سرویس خبر : انرژی

پیش‌بینی جدید گلدمن از کف قیمت نفت برنت

پیش‌بینی جدید گلدمن از کف قیمت نفت برنت
‌می‌متالز - بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد کف قیمت نفت برنت، ۷۵ دلار در هر بشکه باشد و نگرانی‌های اقتصاد کلان فعلی از احتمال وقوع رکود در آمریکا، بعید است باعث شکسته شدن آن شود.

به گزارش می‌متالز، قیمت نفت در چند روز گذشته، هم‌سو با بازار‌های مالی، کاهش یافت و ۶ درصد سقوط کرد. این کاهش در پی انتشار آمار ضعیف‌تر از حد انتظار اشتغال در آمریکا و بیم رکود اقتصادی این کشور روی داد.

ترس سرمایه‌گذاران از احتمال رکود در آمریکا، باعث خروج آنها از بازار‌ها شد و به همراه دورنمای تقاضای ضعیف چین برای سوخت، به فشار نزولی بر قیمت نفت افزود.

با این حال، گلدمن ساکس بر این باور است که ریسک رکود هنوز محدود است، تقاضا در غرب و هند هم‌چنان قوی است و تعداد قرارداد‌های سوداگرانه معامله‌گران بسیار پایین است. همه این عوامل از دیدگاه این بانک سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند که قیمت نفت در هفته‌های آینده حمایت خواهد شد.

تحلیل‌گران گلدمن ساکس دوشنبه هفته جاری در یادداشتی نوشتند: در حالی که افزایش ریسک رکود به دنبال آمار اشتغال ضعیف آمریکا در ژوئیه و تاثیر شرایط مالی نوسان بر تقاضای نفت، ریسک شکسته شدن محدوده قیمتی ۷۵ تا ۹۰ دلاری به سمت کاهش بیشتر را برای قیمت نفت برنت به خصوص در سال ۲۰۲۵، بیشتر می‌کند، سناریوی اصلی ما همچنان این است که قیمت نفت در هفته‌های آینده حمایت خواهد شد.

گلدمن در اوایل سال میلادی جاری، محدوده ۷۵ تا ۹۰ دلاری را برای قیمت نفت برنت پیش‌بینی کرده بود.

تحلیل‌گران ساکسو بانک در یادداشتی در روز سه‌شنبه نوشتند: نفت برنت پیش از اینکه تحت تاثیر تحولات ژئوپلیتیکی و واکنش اوپک پلاس به کاهش اخیر قیمت، بهبود پیدا کرد، کف ۷۵ دلار خود را لمس کرد.

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، افزایش یافت، اما این افزایش به دلیل چشم‌انداز تقاضای ضعیف برای سوخت، محدود بود. بهای معاملات نفت برنت با ۱۷ سنت معادل ۰.۱۶ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۳ درصد افزایش، به ۷۳ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید.

بازنگری اداره اطلاعات انرژی آمریکا در دورنمای قیمت نفت

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، روز سه‌شنبه، در گزارش چشم‌انداز انرژی کوتاه‌مدت خود، توازن عرضه و تقاضا را برای بازار‌های نفت آمریکا در سال جاری، پیش‌بینی کرد و چشم‌انداز قیمت نفت خام را نیز کاهش داد.

با وجود محدودیت عرضه، آژانس انرژی آمریکا با اشاره به ریزش اخیر قیمت‌ها به دلیل نگرانی‌های ناشی از وضعیت اقتصاد، چشم‌انداز خود را برای قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در سال میلادی جاری، به ۸۰ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه کاهش داد که ۲.۲ درصد نسبت به پیش‌بینی قبلی ۸۲ دلار و ۳ سنت در هر بشکه کمتر بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با وجود کاهش پیش‌بینی‌های میانگین سالانه قیمت، این آژانس انتظار دارد قیمت‌های آتی نفت برنت در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند و تا پایان سال بین ۸۵ تا ۹۰ دلار متغیر باشد که عمدتا به دلیل کاهش تولید توسط گروه اوپک پلاس و کاهش ذخایر نفت خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده