تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۸۴۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تصمیمات درست، در زمان نادرست

تصمیمات درست، در زمان نادرست
‌می‌متالز - درنظر گرفتن خط اعتباری ۵۰همتی برای بازار سرمایه شاید در کوتاه‌مدت بتواند نقش مسکن را ایفا و از شیب تند روند نزولی جلوگیری کند، اما باعث بهبود و خروج بازار سرمایه از وضعیت فعلی و روند نزولی نخواهد شد. در حقیقت خط اعتباری ۵۰ همتی صرفا به عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت و غیرمنطقی، می‌تواند بخشی از کمبود‌های بازار سرمایه را التیام ببخشد. کنترل دامنه نوسان معمولا برای کنترل هیجانات ناشی از اتفاقات ناگهانی در بازار سرمایه صورت می‌گیرد. در تمامی بازار‌های سرمایه که دامنه نوسان محدود دارند این نوع تصمیم‌گیری قابل مشاهده است.

به گزارش می‌متالز، بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، مشاهده کردیم که بازار سرمایه از منظر دامنه نوسان، مانند روز‌های عادی قرار داشت و هیجان و ترس سهامداران در قالب منفی‌های سنگین و خروج سرمایه مشاهده شد. اگر کنترل دامنه نوسان برای حمایت از سهامداران در مقابل هیجانات بازار می‌بود، باید بلافاصله پس از انتشار خبر ترور شهید اسماعیل هنیه اتفاق می‌افتاد؛ بنابراین ادامه‌دار بودن کنترل دامنه نوسان با هدف حمایت از بازار سرمایه، موثر نخواهد بود، چرا که خبر ترور شهید اسماعیل هنیه اثر منفی خود را بر بازار گذاشت. متاسفانه، در شرایطی که حجم معاملات بازار سرمایه کم است، تصمیم گرفته شده که محدودیت دامنه نوسان ادامه پیدا کند، این در حالی است که یکی از علل اصلی ادامه‌دار بودن روند نزولی، حجم پایین معاملات است؛ بنابراین در شرایط فعلی کنترل دامنه نوسان نه تنها کمکی به بازار سرمایه نمی‌کند، بلکه یکی از ایرادات اصلی را که باعث عدم تحرک مثبت بازار سرمایه شده تشدید می‌کند. به معنای دیگر، کنترل دامنه نوسان باعث کاهش حجم معاملات، کاهش ارزش معاملات و ادامه‌دار شدن روند نزولی خواهد شد.

چرا تزریق ۶۰۰میلیاردی اثرگذار نبود؟

تزریق ۶۰۰ میلیاردی از صندوق تثبیت، در حقیقت یک تصمیم ناشی از ترس بود که با هدف بازگشت اعتماد سهامداران به بازار سرمایه گرفته شد. هدف این اقدام در اخبار و مصاحبه‌ها حمایت از بازار و برگشت آن به روند اصلی خود اعلام شد، اما این تصمیم پس از سه سال روند منفی بازار سرمایه اتخاذ شده است و به طور طبیعی اثرگذار نخواهد بود. در صورتی که این اقدام پیش از ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ گرفته می‌شد، شاید می‌توانست اثر مثبتی داشته باشد. اما تزریق فعلی توسط صندوق تثبیت، در زمان مناسبی اتفاق نیفتاد و نتوانست کمکی به بازار سرمایه کند. از آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ تا به امروز، برخی اوقات، سازمان بورس و اوراق بهادار تصمیمات درستی در زمان اشتباهی گرفته است، اما نتوانسته اثر مثبت خود را بر بازار سرمایه بگذارد. به عنوان مثال تزریق ۶۰۰میلیاردی صندوق تثبیت و لغو مصوبه نرخ خوراک صنایع از جمله اتفاقات مثبتی است که در زمان‌های نامناسب گرفته شده است.

این قبیل اتفاقات نشان می‌دهد مسوولان ما در بازار سرمایه به صورت حرفه‌ای رفتار نمی‌کنند و این رفتار‌های غیرحرفه‌ای باعث آسیب به بازار سرمایه می‌شود. فعالان بازار سرمایه اعتماد خود را نسبت به تصمیمات درست مسوولان بازار سرمایه از دست داده‌اند و به نظر می‌رسد متولیان سازمان بورس و اوراق بهادار، دیگر برای فعالان بازار سرمایه قابل اعتماد نیستند و چنانچه هدف بهبود شرایط بورس است، باید شاهد تغییرات جدی در تصمیم‌گیری‌های این سازمان باشیم.

مریم محبی/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین