تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۴۸۸۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یادداشتی از همایون دارابی

نقش منابع ۵۰ همتی و اوراق تبعی ۵ همتی در رونق بورس

نقش منابع ۵۰ همتی و اوراق تبعی ۵ همتی در رونق بورس
‌می‌متالز - هر چند بازار سرمایه در حال حاضر به صورت طبیعی از ارزندگی کافی برخوردار است، اما منابع ۵۰ همتی و انتشار اوراق تبعی ۵ همتی ضمن ایجاد انگیزه مضاعف میان سهامداران، موجب می‌شود یخ بازار آب و نقدینگی وارد بورس شود.

به گزارش می‌متالز، «همایون دارابی» مدیرعامل سبدگردان داریورش درباره «نقش منابع ۵۰ همتی و انتشار اوراق تبعی ۵ همتی در رونق بازار سرمایه» نوشت:

امروز بخش عمده چالش‌های بازار سرمایه در کنار مسائل کلان، بحث کمبود نقدینگی است. به طور مشخص بعد از افزایش نرخ بهره در سال گذشته کفه ترازوی جذب منابع به سمت نظام بانکی و بازار سرمایه حرکت کرده و سرمایه‌گذاران با توجه به گزینه‌های کم ریسک در بازار پول نقدینگی را به طرف سیستم بانکی منتقل کرده‌اند.

از این رو با توجه به چالش‌های فعلی بازار سرمایه، انتشار اوراق تبعی ۵ همتی به نوعی اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران است و کمک قابل توجهی به هدایت منابع به سمت بازار سهام می‌کند.

هر چند بازار سرمایه در حال حاضر به صورت طبیعی از ارزندگی کافی برخوردار است، اما انتشار این اوراق ضمن ایجاد انگیزه مضاعف میان سهامداران، موجب می‌شود یخ بازار آب شود و نقدینگی وارد بورس شود.

از طرف دیگر، صندوق‌هایی که اقدام به انتشار اوراق تبعی می‌کنند با آزاد شدن منابع می‌توانند از بازار حمایت کنند.

جدا از این موضوع، تخصیص منابع ۵۰ همتی به بازار نیز تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

با توجه به اینکه اخیرا بورس حداکثر صف‌های فروش را تجربه کرد، ارزش صف‌های فروش فقط ۱.۵ همت بود بنابراین در صورتی که ۵۰ همت اعتبار به بازار تزریق شود، شاهد تاثیرات عمیقی در این بازار خواهیم بود.

از این رو، ضرورت دارد ۵۰ همت اعتبار به صندوق‌های توسعه و تثبیت واریز شود چرا که این صندوق‌ها بازو‌های رسمی سازمان بورس برای کنترل و مازادسازی در بازار سهام و جلوگیری از تنش‌ها است و ورود این منابع به این بخش‌ها می‌تواند بیش از پیش موثر واقع شود. همچنین، در سال‌های اخیر درجه اطمینان بالایی نسبت به عملکرد این صندوق‌ها ایجاد شده و به نوعی توانسته‌اند بستر تخصصی مناسبی را برای حمایت از بازار ایجاد کنند. به بیانی دیگر، این صندوق‌ها برای تحقق اهداف مورد نظر و حمایت از بازار از شایستگی کافی برخوردارند.

این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که بازار از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قابل توجهی، چون افزایش ضریب صندوق‌های سهامی برای تامین نقدینگی برخوردار است که می‌توان به آن توجه کرد.

با این تفاسیر، انجام این اقدامات تا حدودی آبی بر آتش رفتار‌های هیجانی خواهد بود که بازار سرمایه در گذشته به خود دیده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده