تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۴۸۸۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تداوم رکود بورس با کابینه پزشکیان؟

تداوم رکود بورس با کابینه پزشکیان؟
‌می‌متالز - معرفی کابینه دولت چهاردهم انتقادات زیادی به‌همراه داشت، این کابینه در بخش اقتصادی با حضور افرادی مانند عبدالناصر همتی، حمید پورمحمدی و محمد اتابک و همچنین و شایعه ابقای برخی از افراد به مذاق اکثریت اهالی بازار سرمایه خوش‌نیامد.

به گزارش می‌متالز، برخی از تحلیلگران معتقدند این کابینه اثر هیجانی مثبتی که انتظار می‌رفت را بر بازار نمی‌گذارد و باید در میان‌مدت و بلندمدت منتظر تصمیمات این کابینه ماند. ازدست‌رفتن محدوده روانی ۲میلیون واحد شاخص‌کل نشانه‌ای از فشار فروش و ناامیدی سرمایه‌گذاران از اتفاقات مثبت در کوتاه‌مدت است.

روز‌های بهتر در نیمه دوم سال؟

احسان رضاپور، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: برداشت‌های اولیه در مورد کابینه مشخص می‌کند که کابینه دولت پزشکیان انتظارات بدنه کارشناسی را با توجه به وعده‌های اولیه‌ای که داده‌شده بود، برآورده نکرده‌است، انتخاب افرادی که بعضا نظراتی برخلاف رویکرد اصلاحاتی که در حوزه اقتصادی موردانتظارات است، دارند و شیوه مواجهه با مسائل بین‌المللی و تعاملات خارجی متفاوتی مدنظرشان است و همچنین انتخاب افرادی که احتمال اختلاف‌نظر بینشان وجود دارد، در برداشت اولیه به مذاق سرمایه‌گذاران خوش نیامد و در نتیجه شاهد فشار فروش بیشتری در بازار بودیم و این موضوع منجر به دلسردی اولیه در بازار شد. وی ادامه‌داد: بخش دیگری از فشار فروش ایجادشده در بورس ریشه در مسائل کلی که زمان‌بر شده، دارد.

سرمایه‌گذاران انتظار داشتند خبر‌های مثبتی درخصوص اصلاحات ضروری از همان روز‌های ابتدایی روی‌کار آمدن پزشکیان پیگیری شود و موضع‌گیری‌های صریح‌تری را از رئیس‌جمهور و معاونان وی داشتند که این اتفاق نیفتاد و در نهایت معرفی کابینه‌ای که انتظارات را برآورده نکرد، مزید بر علت شد و فشار فروش را افزایش داد. رضاپور گفت: به همین‌دلیل سرمایه‌گذاران خرید‌های خود را به تعویق می‌اندازند و این موضوع فضای رکود و بلاتکلیفی را در بازار پررنگ‌کرده و اینکه بازار از ضعف نقدینگی رنج می‌برد و ریسک‌های سیستماتیک و عمومی و امنیتی کشور هم به بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران اضافه‌شده و طبیعتا سرمایه‌گذاران در چنین فضای پر از چالش و ابهامی حق دارند که محتاطانه‌تر عمل کنند.

این تحلیلگر افزود: چنانچه در هفته‌ها و ماه‌های آینده خبر‌های محکم‌تری درخصوص اصلاحات اقتصادی و موضوعات اجتماعی در کنار حل و فصل مشکلات بین‌المللی به گوش برسد و ریسک‌های امنیتی دیگری مانند موضوعی که در هفته‌های گذشته اتفاق افتاد را تجربه نکنیم، باعث می‌شود که بتوان انتظار وضعیت بهتری را در آینده داشت، اما به‌طور کلی به واسطه ارزش دارایی شرکت‌ها ریزش پرشتاب بازار از محدوده فعلی خیلی موردانتظار نیست و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران در روز‌های هیجانی پر فشار که سهم‌ها هم درصد‌های منفی زیادی می‌خورند، فروشنده نباشند، اما تا ابهامات وجود دارد، انتظار رشد جذابی را نمی‌توان از بازار داشت و تا نشانه‌های مثبت بعد از استقرار و اخذ رای اعتماد از مجلس اتفاق بیفتد، می‌توان متصور بود به واسطه ارزندگی شرکت‌ها و انتظارات بهبود حاشیه سود بتوان در نیمه دوم سال روز‌های بهتری را در بازار سرمایه تجربه کنیم.

جای خالی بورسی‌ها در کابینه

مریم محبی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز در خصوص انتخاب کابینه گفت: طبق وعده‌هایی که رئیس‌جمهور در زمان مناظره‌ها اعلام کرد، انتظار می‌رفت که با کابینه‌ای جوان و همچنین حضور خانم‌ها در کابینه مواجه باشیم که این اتفاق نیفتاد، از طرفی اهالی بازار سرمایه انتظار داشتند که در لیست اقتصادی کابینه حداقل یک نفر باتجربه بازار سرمایه مشاهده شود، ما الان حضور بانکی‌ها، بیمه‌ای‌ها و اقتصادی‌ها را شاهدیم، اما خبری از افرادی که تجربه رکود و رونق بازار سرمایه را داشته باشند، نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه بازار سرمایه یکی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور است و از طرف دیگر شاهدیم که طی ۴ سال گذشته بازار سرمایه به دلیل اهمال محرز مسوولان شرایط رکودی و نزولی بدی را تحمل‌کرده، انتظار می‌رفت که آقای رئیس‌جمهور برای خروج بازار از شرایط نامطلوب امروز تلاش کنند، اما به‌نظر می‌رسد رویکرد فعلی اینچنین نیست. این تحلیلگر گفت: با انتخاب اعضای کابینه این حس به بازار سرمایه منتقل شد که همان رویکرد تندرویی که بازار سرمایه را آزار داده بود و عدم‌حمایت از بورس و باور به تورم‌زا‌بودن بازار سرمایه را در کابینه جدید هم می‌بینیم و هر سه به ضرر بازار سرمایه هستند؛ این در حالی است که در واقعیت بازار سرمایه می‌تواند در بخش امحای نقدینگی کمک‌کننده باشد که خود به کاهش تورم می‌انجامد، اما متاسفانه ما این رویکرد را در اعضای اقتصادی آقای پزشکیان مشاهده نمی‌کنیم، بنابراین به‌نظر نمی‌رسد با رویکردی که پزشکیان کابینه خود را انتخاب‌کرده، در کوتاه‌مدت شاهد خروج بازار از رکود باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده