تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۴۹۲۸۵
سرویس خبر : انرژی

بومی‌سازی کاتالیست استراتژیک HDS با پایه آلومینیومی توسط ایمیدرو

بومی‌سازی کاتالیست استراتژیک HDS با پایه آلومینیومی توسط ایمیدرو
‌می‌متالز - رئیس مرکز تحقیقاتی کاربردی مواد معدنی شمال غرب (زیرمجموعه ایمیدرو)؛ از بومی‌سازی فرآیند تولید روزانه ۵۰۰ کیلوگرم کاتالیست HDS با پایه آلومینیومی خبر داد که پیش از این، به عنوان یک محصول وارداتی بود.

به گزارش می‌متالز، صادق مراحم در گفتگو با "رادیو تبیین" در این باره اظهار داشت: مرکز تحقیقات کاربردی مواد معدنی آذرشهر، تنها مرکزی در ایران است که از سنگ نفلین سینیت و سنگ آهک؛ محصولی به نام هیدروکسید آلومینیوم تولید و سپس با بومی‌سازی، آن را به "بوهمیت" تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه در این مرکز تحقیقاتی، بوهمیت به تولید کاتالیست‌های HDS می‌انجامد، افزود: از جمله موارد استفاده از این محصول استراتژیک می‌توان به سولفورزدایی نفتا، گازوییل، بنزین، مازوت و... اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقاتی کاربردی مواد معدنی شمال غرب گفت: تاکنون شاهد واردات این کاتالیست بودیم، اما تحریم‌ها فرصتی شد تا با استفاده از دانش فنی داخلی؛ زنجیره بومی‌سازی آن ایجاد شود.

مراحم با اشاره به ارزش افزوده حاصل شده از طریق بومی‌سازی این محصول، اظهار داشت: در فرآیند تولید، هر کیلو ماده اولیه آن (نفیلین سینیت و سنگ آهک) ۱۵۰۰ تومان است و سپس با دانش ایرانی محصول بوهمیت تولید می‌شود که نرخ آن کیلویی ۴ دلار (نزدیک به ۱۷۰ تومان به نرخ مرکز مبادلات ارزی) است، اما در ادامه با استفاده از ظرفیت‌های مرکز و دانشگاه‌های این منطقه، کاتالیستی تولید می‌شود که اکنون قیمت جهانی آن به ۲۵ دلار (بیش از یک میلیون تومان به نرخ مرکز مبادلات ارزی) می‌رسد.

وی با اشاره به این که دستاورد‌های یاد شده، کشورمان را از واردات کاتالیست HTS بی‌نیاز کرده، ادامه داد: در حال حاضر در این مرکز روزانه ۵۰۰ کیلوگرم کاتالیست تولید می‌شود که این میزان، پس از تامین نیاز پالایشگاه‌های کشور و توسعه خط تولید؛ شرایط را برای صادرات فراهم می‌کند.

این گزارش می‌افزاید؛ مرکز تحقیقاتی کاربردی مواد معدنی شمال غرب به عنوان مرکز پایلوت، مدت‌ها در حالت سکون و عدم فعالیت بود، اما در طی نیم دهه اخیر با توجه به استراتژی و سیاست‌های توسعه بخشی ایمیدرو در حوزه معدن، این مجموعه موفق به تولید موادی با ارزش افزوده بالا شد.

در حال حاضر نیز در کنار موضوع توسعه ارزش افزوده مواد معدنی، واحد گوهرشناسی و گوهرتراشی با محوریت آموزش، تحقیق و تجارت بین‌المللی و با استفاده از ظرفیت‌های کریدرو شمال غرب و راه ارتباطی کشور ترکیه به اروپا در این مرکز افتتاح شد.

این واحد با مبلغ ۲۲ میلیارد ریال احداث که ۱۵ میلیارد ریال آن مربوط به تجهیزات و ۷ میلیارد ریال آن جهت ایجاد زیرساخت‌های تاسیساتی و ساختاری آن هزینه شده است.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده