تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۸
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۹۶۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دولت چهاردهم سیاست ضد تورمی را دنبال کند

دولت چهاردهم سیاست ضد تورمی را دنبال کند
‌می‌متالز - تحلیلگر حوزه اقتصاد تأکید کرد دولت شهید رئیسی تا حدی آهنگ رشد تورم را کنترل و تثبیت کرد و این رویه باید در دولت چهاردهم دنبال شود.

به گزارش می‌متالز، یحیی آل‌اسحاق درباره وضعیت تورم اظهار کرد: تورم مثل تب در بدن است؛ یعنی وقتی بدنی با تب روبه‌رو می‌شود، ناشی از علل مختلفی است؛ ولی هر نوع بیماری آثار و نمودی به نام تب دارد. تورم در اقتصاد چنین حالتی دارد و مجموع روابط حاکم بر اقتصاد تورم را پدید می‌آورد که اوضاع نا به سامان اقتصادی را نمایان می‌سازد.

وی افزود: یک‌سری آثار به واقعیت‌های اقتصادی بازمی‌گردد؛ به‌عنوان‌مثال بازیگری‌های اقتصادی نا به سامانی و تورم را به دنبال دارد. از جمله کسری بودجه یا افزایش حجم نقدینگی که تورم را در پی دارد و تغییر نرخ ارز و بدهی دولت و نیز عدم هماهنگی منابع و مصارف؛ ناترازی و در نهایت تورم را به وجود می‌آورد.

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به نوع واردات و صادرات و تحریم و نیز ورود به نهاد‌های اقتصادی گفت: باید دانست برداشت عمومی جامعه نسبت به آینده چیست! این مساله بسیار تعیین‌کننده است و آثار روانی و انتظاراتی را در پی دارد.

وی افزود: برخی بازیگران سود خود را در ناترازی می‌بینند و در صورت متعادل شدن وضعیت اقتصاد، بازیگران صحنه ارز و کمبود کالا سود، خواهند برد.

به گفته آل اسحاق مصرف‌کننده و تولیدکننده هم انتظاراتی دارند که در مجموع تورم را شکل می‌دهد؛ اما باید دید آیا تورم یا تب اقتصادی در دنیا نیز کنترل می‌شود یا خیر؟! خوشبختانه در اقتصاد علمی کشورها، به علل و عوامل تورم دست‌یافته‌اند و تا حد زیادی کنترل شده است و لذا معدود کشور‌هایی در دنیا تورم دورقمی دارند و یکی از آنها، کشور ماست.

وی مهم‌تر از تورم را نیز عدم هماهنگی میان‌درآمد مردم و رشد تورم دانست و افزود: متأسفانه در کشور ما با عدم هماهنگی تورم و افزایش حقوق مواجه هستیم و همواره عقب‌ماندگی وجود دارد که در نتیجه قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاری در بخش تولید انجام نمی‌شود و نبود اشتغال را نیز شامل می‌گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده