تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۹۵۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نمایندگان مخالف وزیر صنعت، معدن و تجارت چه گفتند؟

نمایندگان مخالف وزیر صنعت، معدن و تجارت چه گفتند؟
‌می‌متالز - در جلسه صحن علنی روز دوشنبه، ۲۹ مردادماه مجلس شورای اسلامی درخصوص رای اعتماد به «سیدمحمد اتابک» وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، «احد آزادی‌خواه» نماینده مردم ملایر و «روح‌الله ایزدخواه» نماینده تهران، پردیس، ری و شمیرانات به عنوان نمایندگان مخالف به سخنرانی پرداختند.

به گزارش می‌متالز، در ابتدا جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین «احد آزادی‌خواه» نماینده مردم ملایر و «روح‌الله ایزدخواه» نماینده تهران، پردیس، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت صحبت کردند.

احد آزادی‌خواه نماینده ملایر اظهار داشت: به گزارش سازمان توسعه تجارت، ارزش هر تن محصول صادراتی در سال ۱۴۰۲ به اندازه ۳۶۲ دلار ارزیابی شده است. برابر با ماده ۲ برنامه هفتم توسعه متوسط رشد سالیانه ۸.۵ درصد برای بخش صنعت هدف‌گذاری شده است.

وی افزود: در برنامه هفتم مقرر است که صادرات منابع غیرنفتی سالیانه ۲۳ درصد افزایش داشته باشد که بار سنگینی است.

آزادی‌خواه بیان‌ داشت: صنعت ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی ما را در بر دارد. صنعت، معدن و تجارت اگر درست کار خود را انجام بدهد با کسری بودجه مواجه نخواهیم شد.

وی با طرح این پرسش که صادرات غیرنفتی ۲۳ درصدی باید از کجا تامین شود؟ ادامه داد: بسیاری از وزارتخانه‌ها که مصرف‌کننده هستند، اما این صنعت، معدن و صادرات است که باید این هدف را محقق کند. اینجا سخن گفتن در حمایت و کمک رسانی به دولت است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: حکم کارگزینی یکی از معاونان وزیر صمت با یک سال سابقه صادر شده است، یک معاونت عریض و طویل به کسی داده شده که یک سال رابطه استخدامی دارد و اگر سکوت کنم خیانت است.

وی ادامه‌ داد: وزیر پیشنهادی باید همت کند که افراد اهل و فاضل پای کار بیایند. البته این گناه متوجه آقای اتابک نیست، اما مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد.

آزادی‌خواه تصریح کرد: اصلی‌ترین دلیل مخالفت من این است که دوباره یک وزارتخانه‌ای که می‌تواند کسری بودجه را جبران کند و صادرات غیرنفتی را رونق بدهد دچار مشکل نشود. وفاق بین مجلس و دولت امروز در اوج خودش است. سابقه فعالیت محمد اتابک در وزارت صمت یا صفر است یا اندک. اگر صفر هم باشد این دلیل نمی‌شود که شما معرفی نشوید، اما باید مراقب نکاتی که گفتم باشید. صنایع وزارت صنعت دنیایی از سخن است. مردم می‌گویند واردات خودرو مطالبه ما است، چرا اتفاق نمی‌افتد؟

نماینده مردم ملایر تاکید کرد: شما در حوزه سیمان فعالیت خوبی داشتید، اما کافی نیست. صادرات کنسانتره یکی از مهم‌ترین کار‌های ایران است که به آن می‌بالیم، برای باز کردن گره‌های کور صادرات نیاز به مردم میدان داریم.

من بنای مخالفت نداشتم، اما باید این مسائل را می‌گفتم. تو را به خدا مراقب باشید که آدم نا اهل کنار خود نیاورید. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «۱۲ معیار برای یک مدیر لایق و توانمند نیاز است» و ما نیز به فردی با ۱۲ معیار نیاز داریم.

اتابک را به هیچ عنوان کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌دانم

در ادامه، «روح‌الله ایزدخواه» نماینده تهران، اسلامشهر، پردیس، ری و شمیرانات تاکید کرد: آقای پزشکیان در صحبت‌های خود درباره استفاده از کارشناسان صحبت کردند. بنده آقای اتابک را به هیچ عنوان کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌دانم. وی یک روز هم در وزارت صمت یا اداره‌های صمت استانی نبوده است. در حوزه تجارت که یکی از چالش‌های جدی صنعت و معدن ما است، وی سابقه‌ای ندارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: وی در بخش سیمان سابقه بنگاه‌داری داشته و اگر وی در این بخش کارآمد است از او در سازمان ایمیدرو استفاده کنند.

ایزدخواه بیان‌ داشت: امروز ده‌ها میلیارد دلار در سال تخصیص ارز به صنعت و حوزه تجارت داریم. چالش‌های وزارت صمت اکنون بین دستگاهی است. وزیر صمت نباید تازه روز اول با مشکلات آشنا شود و هزار صفحه مقرارت صادرات و واردات را مطالعه کند.

وی تاکید کرد: وزیر یا نماینده او در ۴۵ ستاد و شورای عالی عضو است. وزارت صمت در برخی کشور‌ها وزارت اصلی است، اما در کشور ما «جوجه اردک زشت» است و کمترین توجه به آن می‌شود. صنعتگر ما الان در حال مجاهدت است چرا که هزاران مشکل و مقررات سر راه او است. سازمان‌های توسعه‌ای وزارت صمت در حال انحلال هستند، وزیر پیشنهادی صنعت چیزی در این باره به ما نگفته است.

این نماینده مختالف وزیر پیشنهادی صمت ادامه‌ داد: مسئله خودرو یک مورد فراصنعتی است و با ۱۰ دستگاه مقررات‌گذار طرف هستیم. فردی که یک روز در این وزارتخانه کار نکرده، چطور باید بیاد این کار را پیش ببرد؟ اگر وی وزیر پوششی باشد و وزیر اصلی افراد دیگر باشند و تصمیمات را آنها بگیرند و معاونان را آنها بچینند، نمی‌توان امیدی داشت.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی فاقد اولویت است

در ادامه «میثم ظهوریان ابوترابی» نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت گفت: برنامه‌های وی فاقد اولویت است.

وی وزارت صمت را وزارتی دانست که در بخش عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی کشور نقش اساسی دارد و ادامه داد: ما از این وزارتخانه انتظار داریم رشد ۸.۵ درصدی در بخش صنعت ایجاد کند.

این مخالف وزیر پیشنهادی صمت خاطرنشان کرد: ایجاد رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن و ۲۳ درصدی در صادرات غیرنفتی باید دنبال شود که اینها در برنامه هفتم توسعه هم آمده است.

ظهوریان ابوترابی گفت: تحقق ای‌ها نیاز به فردی مقتدر و آشنا به صنعت و تجارت دارد.

وی ادامه داد: گرچه در بخش بازرگانی سابقه دارد، اما در کل کافی نیست.

مخالف وزیر پیشنهادی صمت اضافه‌کرد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت در بین دیگر وزرا ضعیف‌ترین است.

این نماینده مجلس افزود: ناشناس‌ترین فرد در بین وزرا آقای اتابک بوده و بیشترین سابقه وی در اتاق بازرگانی بوده که این دغدغه‌ای ایجاد می‌کند، زیرا وزارت صمت به طور کلی در حوزه ماموریت خود نقش سیاستگذاری دارد و افرادی که نقش صنفی پررنگی داشتند دغدغه تعارض منافع است که نتوانند در تضاد بین منافع عام و صنف خود تعادل ایجاد کنند.

وی بیان‌ داشت: برنامه هفتم توسعه یک برنامه راهبردی است، اما ما از وزرا انتظار داریم به یک لایه میانی و عملیاتی اشاره کنند. برخی گزاره‌های آقای اتابک مبهم و بی معنی است و اگر فرد نویسنده را الصاق به برنامه نکنیم متوجه معنای گزاره‌ها نمی‌شویم؛ به طور مثال تنظیم روابط کارگر و کارفرما، اصلاح نظام بیمه‌ای یا کنترل تورم ناشی از تخصیص یارانه، اما ما همه جا شنیده بودیم که تورم ناشی از حذف یارانه را کنترل کنیم.

ظهوریان ابوترابی گفت: نکته دیگر احتمالا تجربه وی در سطح بنگاه داری و هلدینگ‌های صنعتی بوده، لذا ممکن است وی بتواند مدیر بنگاه خوبی باشد، اما درکی از سیاست صنعتی و حوزه تولید ندارد؛ ما چند سوال درباره تفکیک وزارت صمت از بازرگانی پرسیدیم، اما اتابک گفت هرچه مجلس تصویب کند اجرا می‌کنم. 

وی افزود: درباره مدیریت خودرو پرسیدیم، وی گفت من با بنگاه داری دولت مخالفم. گفتیم به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم، وی گفت نه، با آن هم مخالفم، چون انحصار در بخش خصوصی ایجاد می‌شود؛ لذا دیدگاه وی مشخص نیست و باید شفاف سازی کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اتابک با وزارتخانه صمت آشنا نیست و چند سال طول می‌کشد که با مسائل آن آشنا شود و با این شرایط قطعاً وی نمی‌تواند وزارت صمت را به طور مؤثر اداره کند.

وزیر پیشنهادی صمت پاسخی برای دغدغه‌ها و مشکلات اصلی حوزه صنعت، معدن، تجارت و خودرو ارائه نداد

«مصطفی طاهری» دیگر نماینده مخالف وزیر پیشنهادی صمت با بیان اینکه اتابک فهم درستی از مسائل ندارد، افزود: در مسائلی که با وی در کمیسیون مطرح کردیم هیچ جواب درستی ارائه نداد.

وی گفت: ما داریم درباره وزارتخانه‌ای صحبت می‌کنیم که نزدیک به ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در آن است. ما سه جلسه با وزیر پیشنهادی صمت داشتیم و سوالات را هم از قبل در اختیار وی گذاشته بودیم تا پاسخ دهد. عمده بحث بنده آن است که وی در مسائلی که من مطرح کردم، فهم و شناختی از صورت مسائل هم نداشت و بنده را قانع نکرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نخستین سوال بنده از وزیر پیشنهادی صمت درباره ساختار بود و گفتم یکی از بحث‌های جدی که در دولت قبلی مطرح بود، بحث تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که اتابک در پاسخ به این سوال که نظرش در این مورد چیست، گفت که هرچه مجلس و شما بگویید. بنده گفتم که شما قرار است وزیر صمت شوید و شما باید نظر خود را در این زمینه ارائه دهید.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه‌ داد: وی درباره تفکیک وزارت صمت حتی جواب روشنی نداد و یک جواب گرد داد تا هم موافقان و هم مخالفان با تفکیک این وزارتخانه را قانع کرده باشد و نظر خود را شفاف نکرد.

طاهری افزود: سند توسعه صنعتی یکی از موارد مهمی است که رهبر معظم انقلاب خواستار آن بوده‌اند و تکلیف کردند که دولت این سند را بنویسد. ما توسعه صنعتی نداریم و هر چقدر از وزیر پیشنهادی صمت پرسیدم که اولویت‌ها باید چه باشد پاسخی از وی دریافت نکردم.

طاهری بیان‌ داشت: درباره بازار و حوزه تجارت هم واقعاً وضع بدتر بود و واقعاً سواد بازار و تجارت را در وی ندیدم. در حوزه تجارت و بازرگانی و تخصیص ارز سوالاتی از وی پرسیدیم که واقعاً جوابی برای آن دریافت نکردیم.

وی در ادامه گفت: ما چاره‌ای جز این نداریم که باید رصد کامل کالا‌ها انجام شود و تنها راه آن تقویت سامانه‌های تجارت است، اما چنین دیدی را در وزیر پیشنهادی صمت ندیدم.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما درباره خودرو با وزیر پیشنهادی صمت صحبت کردیم و دیدیم حتی صورت مساله را هم بلد نیست و وزارتخانه را به چنین فردی نباید بسپاریم. ما درباره خودرو از وی پاسخی دریافت نکردیم. در کمیسیون صنایع هم درباره صلاحیت وی رأی گیری شد که با ۱۰ رأی موافق در مقابل ۹ رأی مخالف توانست نظر مثبت اعضای کمیسیون را به دست بیاورد.

وی خاطرنشان‌ کرد: مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت بسیار زیاد است و وزیر پیشنهادی صمت اولویت بندی مشخصی برای رفع مشکلات این حوزه ندارد. وی حتی هیچ اولویتی برای رفع مشکلات حوزه معدن ارائه نداد.

سیدمحمد اتابک روز یکشنبه (۲۱ مردادماه) به عنوان گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

وی با مدرک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا دارای سابقه مدیریتی در هیات مدیره انجمن سیمان، هیات مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و سایر حوزه‌های صنعتی است.

اتابک در کارنامه خود نایب رئیسی اتاق بازرگانی، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، مدیرعامل و نایب رئیس شرکت سیمان تهران، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیات مدیره شرکت‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چند شرکت تولیدی را دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده