تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۹۶۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

محصولات فولادی چین در مسیر نزول

محصولات فولادی چین در مسیر نزول
‌می‌متالز - قیمت محصولات فولادی چین طی سی‌وسومین هفته از سال ۲۰۲۴ هفت تا ۳۳ دلار کاهش یافت که کاهش تقاضا، عرضه فراوان و استاندارد‌های نظارتی درحال تغییر چین علت اصلی ریزش قیمت‌ها در این کشور محسوب می‌شود. طبق ادعای بیگمینت بازار داخلی چین در طول روز‌های آتی رنگ ثبات را نخواهد دید.

به گزارش می‌متالز، جدیدترین اطلاعات منتشر شده از اقتصاد چین نشان می‌دهد رشد اقتصادی این کشور در ماه جولای روند کندی به خود گرفت و از میزان تولید در این کشور کاسته شده است. همچنین بهای مسکن در چین طی ماه گذشته افت چشمگیری تجربه کرد و ارزیابی‌ها از افزایش نرخ بیکاری چین در سال ۲۰۲۴ حکایت می‌کند. شرایط نامناسب اقتصادی در چین منجر به سقوط قیمت محصولات فولادی این کشور طی سی و سومین هفته سال ۲۰۲۴ شد. در میان انواع محصولات فولادی چین ورق گرم، شمش فولادی و میلگرد پرچم‌دار کاهش قیمت‌ها در طول هفته گذشته بودند. همچنین افت تقاضا منجر به ریزش بهای مواد اولیه از جمله زغال سنگ و سنگ آهن در این کشور شد.

محصولات فولادی چین در مسیر نزول

ورق گرم و شمش فولادی پرچم‌دار کاهش قیمت‌ها

مطابق جدول فوق، قیمت ورق گرم فولادی چین طی هفته گذشته افت محسوسی تجربه کرد، به طوری که هر تن از این محصول با کاهش قیمت ۲۴۰ یوان در تن معادل ۳۳ دلار در تن به ۳۱۵۰ یوان در تن یا ۴۴۰ دلار در تن رسید. ورق گرم فولادی چین در معاملات آتی با موعد تحویل اکتبر ۲۰۲۴ حوالی ۳۲۱۷ یوان در تن یعنی ۴۴۹ دلار در تن قیمت گذاری شد که بیانگر افت قیمت ۲۹۹ یوان یا ۳۲ دلاری هر تن از این محصول است. همچنین از بهای هر تن ورق گرم صادراتی ۱۵ دلار کاسته شد و ورق گرم چین هفته گذشته با بهای ۴۸۰ دلار در تن در بازار جهانی به فروش رسید.

قیمت شمش فولادی چین در ۱۶ آگوست به میزان ۲۱۰ یوان در تن یعنی ۲۹ دلار در تن کاهش یافت و بهای این محصول با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده به ۲۸۶۰ یوان در تن یا ۳۹۹ دلار در تن رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد شمش فولادی صادراتی چین با اختلاف قیمت حدود ۸۰ دلار کم‌تر از دیگر کشور‌ها در بازار جهان عرضه می‌شود.

حراج میلگرد در چین

فولادسازان چینی هفته گذشته میلگرد را به حراج گذاشتند و هر تن از این محصول را با قیمت ۱۳۰ یوان معادل ۱۸ دلار کم‌تر از دو هفته قبل عرضه کردند. هفته گذشته هر تن میلگرد چین با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده با بهای ۳۱۸۰ یوان در تن یا ۴۴۴ دلار در تن معامله شد. همچنین میلگرد در معاملات آتی چین به نرخ ۳۱۱۲ یوان در تن یا ۴۳۴ دلار در تن به فروش رسید که از افت قیمت ۱۷۴ یوانی یا ۲۴ دلاری آن حکایت می‌کند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده استاندارد‌های جدید برای تولید میلگرد در چین و اجرای آن از ۲۵ سپتامبر علت اصلی به حراج گذاشتن این محصول محسوب می‌شود.

ریزش قیمت مواد اولیه در چین

قیمت پایه سنگ آهن در ۱۶ آگوست در بحبوحه شاخص‌های بنیادی ضعیف بازار و کاهش تقاضا به علت تعمیر خطوط تولید کارخانه‌های فولادسازی چین هفت دلار در تن کاهش یافت و به ۹۲ دلار در تن رسید. طبق اطلاعات استیل‌هوم (SteelHome) موجودی سنگ آهن در بنادر اصلی چین در ۱۵ آگوست با کاهش ۰.۸ میلیون تنی نسبت به دو هفته گذشته حدود ۱۴۹.۶ میلیون تن برآورد شد. همچنین زغال‌سنگ کک‌سازی چین با پنج درصد کاهش با بهای ۲۰۴.۵ دلار در هر تن معامله شد.

ثبات قیمتی از بازار چین رخت بربست

طبق ادعای بیگمینت بازار داخلی چین در طول روز‌های آتی رنگ و بوی ثبات را نخواهد دید. فولادسازان چینی نیز عقیده دارند کاهش تقاضا، عرضه فراوان و استاندارد‌های نظارتی در حال تغییر چین منجر به کاهش محسوس قیمت محصولات فولادی و مواد اولیه طی روز‌های پایانی آگوست ۲۰۲۴ خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده