تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۴۹۷۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تورم بخش صنعت اعلام شد

تورم بخش صنعت اعلام شد
‌می‌متالز - تورم تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش می‌متالز، مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد، در تیر ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت ۱۲۳۵ محاسبه شده که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱.۴ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۵ درصد افزایش و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۲۷.۳ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

براساس این گزارش، در تیرماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۱.۴ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲.۶ درصد)، ۱.۲ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالا‌های خود در داخل کشور، در تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۱.۴ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم ماهانه با ۲.۸ درصد افزایش مربوط به گروه «ساخت مبلمان» و گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر» و کم­ترین تورم ماهانه با ۰.۲ درصد افزایش مربوط به گروه «ساخت وسایل نقلیه‌ی موتوری، تریلرو نیم تریلر» است. همچنین در این ماه تورم ماهانه گروه «ساخت فراورده‌های توتون و تنباکو» صفر، گروه­ «ساخت کُک و فراورده‌های حاصل از پالایش نفت» ۰.۴- درصد و گروه «ساخت چرم و محصولات وابسته» ۰.۱- درصد بوده است.

تورم بخش صنعت اعلام شد
کاهش تورم نقطه به نقطه

در تیرماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۵ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۶.۱ درصد)، ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالا‌های خود در داخل کشور، در تیر ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۹.۵ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۳۳.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت تجهیزات برقی» و کم‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۶.۲ درصد مربوط به گروه «ساخت کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» است.

تورم بخش صنعت اعلام شد
طبق این گزارش، در تیرماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در دوازده ماهه­ی منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۷.۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۸.۹ درصد)، ۱.۶ درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالا‌های خود در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به تیرماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۷.۳ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم سالانه با ۵۲.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر» و کم­‌ترین تورم سالانه با ۱۴.۵ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.

تورم بخش صنعت اعلام شد
منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده