به گزارش می متالز، در جهان امروز برند (آفرینش نام تجاری) مهمترین بخش تجارت بهشمار میرود به گونهای که داشتن یک علامت تجاری برای تولیدکننده و صادرکننده تنها یک انتخاب نیست، بلکه برای باقی ماندن در دنیای پرهیاهوی و رقابتپذیر بازار یک ضرورت اجتنابناپذیر است. از اینرو است که امروز جهان در تسخیر نامهای تجاری است، چراکه نام تجاری است که به یک کالا هویت میبخشد و آن را از کالاها و خدمات مشابه متمایز کرده و برای مصرفکننده دلبستگی و احساس متفاوت بودن ایجاد میکند. در وضعیتهای بحرانی یا در رکودهای بلندمدت این نامهای تجاری هستند که پرقدرت نسبت به سایر نامها میایستند و در برابر تحولات و شکستها در بازار به مقابله برمیخیزند.
پرسش این است که با وجود معادن غنی در ایران که میتواند زمینهساز ایجاد صنایع مختلفی در کشور شود، چرا نتوانستهایم در صنایع مختلف معدنی چه در حوزه فلزی و چه غیرفلزی که شاخههای مختلفی در کشور ایجاد شدهاند صاحب نام تجاری در سطح جهان شویم؟ چرا با وجود معادن سنگ باکیفیت مطلوب در کشور، سنگ ایران بنام نیست؟ کاشی ایران در کجا قرار دارد؟ شیشه ایران چرا در جهان نمیدرخشد؟
شاید این موضوع از این مسئله نشأت بگیرد که بسیاری از شرکتها و واحدهای صنعتی از توجه به نام تجاری خود غافل ماندهاند یا از تاثیرات شگرف نام تجاری در کسبوکار خود آگاهی ندارند. از آنجا که در حوزه معدن و صنایع معدنی میزان سرمایهگذاری اولیه بالا است، باید بتوان برند قابلقبولی ایجاد کرد تا سرمایهگذاران و مشتریان تشویق به فعالیت شوند. شکی وجود ندارد که اگر واحدهای صنعتی کشور بخواهند میتوانند صنایع معدنی ایران را در جهان مطرح کنند.