تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۰۴۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گمرک اعلام کرد

افزایش صادرات غیرنفتی در سال‌جاری/ چین بزرگ‌ترین شریک صادراتی ایران

افزایش صادرات غیرنفتی در سال‌جاری/ چین بزرگ‌ترین شریک صادراتی ایران
‌می‌متالز - بر اساس گزارش گمرک ایران، میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور در چهار ماه ابتدایی سال جاری ۱۷ هزار و ۴۳۶ میلیون دلار برآورد شده است که در این میان چین بزرگ‌ترین شریک صادراتی کشور است.

به گزارش می‌متالز، گمرک جمهوری اسلامی ایران طی گزارشی آمار تجارت خارجی کشور در چهار ماه نخست سال جاری را منتشر کرد که بر اساس آن از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، میزان صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و بدون صادرات از محل تجارت چمدانی، ۴۷ هزار و ۹۷۸ هزار تن به ارزش ۱۷ هزار و ۴۳۶ میلیون دلار (۱۷.۴ میلیارد دلار) بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (چهار ماه نخست سال ۱۴۰۲) افزایش ۴.۰۵ درصدی در وزن و ۸.۱۵ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

بر اساس این گزارش، طی چهار ماه نخست سال جاری، بیش‌ترین میزان صادرات کشور به مقصد کشور‌های چین با ارزش چهار هزار و ۷۷۸ میلیون دلار، عراق با ارزش سه هزار و ۶۲۲ میلیون دلار، امارات متحده عربی به ارزش دو هزار و ۳۶۵ میلیون دلار، ترکیه به ارزش یک هزار و ۶۷۹ میلیون دلار و افغانستان به ارزش ۷۰۱ میلیون دلار بوده است.

همچنین سهم کشور چین از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور طی این مدت ۲۷.۳۶ درصد، عراق ۲۰.۷۴ درصد، امارات متحده عربی ۱۳.۵۴ درصد، ترکیه ۹.۶۲ درصد و افغانستان ۴.۰۱ درصد بوده است.

افزایش صادرات غیرنفتی در سال‌جاری/ چین بزرگ‌ترین شریک صادراتی ایران

گفتنی است؛ طی چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۳، میزان ترانزیت خارجی کشور به وزن هفت هزار و ۶۲۲ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۸.۵۶ درصد رشد داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده