تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۵۰۷۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طبق انتظار طرفداران کاهش نرخ بهره

نرخ تورم در آلمان بیش از انتظار کاهش یافت

نرخ تورم در آلمان بیش از انتظار کاهش یافت
‌می‌متالز - داده‌های اولیه دفتر فدرال آمار در آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد شاخص هماهنگ قیمت مصرف‌کننده آلمان در ماه آگوست به ۲ درصد یعنی کمتر ازآنچه تحلیلگران انتظار داشتند، کاهش‌یافته است.

به گزارش می‌متالز، نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بود که شاخص قیمت مصرف‌کننده آلمان در ماه آگوست ۲٫۳ درصد باشد؛ اما داده‌های جدید نشان می‌دهند نرخ این شاخص بیش‌ازحد انتظار کاهش‌یافته است. در ماه جولای، رقم هماهنگ سالانه شاخص قیمت مصرف‌کننده ۲٫۶ درصد بود.

قرائت‌های تورم در منطقه یورو و اتحادیه اروپا برای اطمینان از قابل‌مقایسه بودن هماهنگ شده است. تورم اصلی که هزینه‌های انرژی و مواد غذایی را شامل نمی‌شود، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲٫۸ درصد بوده است که اندکی کمتر از ۲٫۹ درصد در ماه جولای به شمار می‌رود. داده‌های مرکز آمار آلمان کاهش سالانه ۵٫۱ درصدی هزینه‌های انرژی را در ماه آگوست نشان می‌دهد.

چندین ایالت بزرگ آلمان در اوایل روز پنجشنبه از کاهش نرخ تورم خبر داده بودند. این داده‌ها یک روز قبل از انتشار ارقام تورم منطقه یورو که سرمایه‌گذاران از نزدیک به دنبال سرنخ‌هایی در مورد چشم‌انداز کاهش نرخ بهره آتی از سوی بانک مرکزی اروپا آن را تعقیب می‌کنند، منتشر می‌شود.

پس‌ازاینکه بانک مرکزی نرخ‌ها را در ماه جولای ثابت نگه داشت، سؤالات در مورد کاهش احتمالی نرخ بهره در ماه سپتامبر بالاگرفته است. این بانک در ماه ژوئن نرخ بهره را کاهش داده بود.

کارستن برژسکی، رئیس بخش اقتصاد کلان جهانی شرکت ING Research در یادداشتی نوشت که اگر داده‌های تورم منطقه یورو تأیید شود، داده‌های امروز آلمان باید تصمیم برای کاهش نرخ بهره در نشست سپتامبر را برای بانک مرکزی اروپا کمی آسان‌تر کند.

به گفته او، کاهش فشار تورمی همراه با محو شدن شتاب رشد، یک پس‌زمینه کلان تقریباً عالی برای کاهش نرخ بهره ارائه می‌کند. بااین‌حال برژسکی باور دارد که شاخص‌های تورمی آینده‌نگر، ازجمله رشد دستمزد و انتظارات قیمت فروش، نشان می‌دهد که همچنان باید احتیاط کرد.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده