تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۰۴
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۱۰۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
/نگاهی به حراج شمش طلا از ابتدا تا امروز/

فروش ۹ تن شمش طلا در ۴۷ حراج مرکز مبادله

فروش ۹ تن شمش طلا در ۴۷ حراج مرکز مبادله
‌می‌متالز - از زمان برگزاری اولین جلسه حراج شمش طلا تا امروز در مجموع ۴۷ جلسه حراج برگزار شده و ۹ هزار و ۵۲ کیلوگرم شمش خریداری شده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس بند (د) ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور، نظارت بر معاملات طلا و تنظیم مقررات مربوط به آن در حوزه اختیارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است.

از این رو، بانک مرکزی به‌ عنوان سیاست‌گذار نهاد پولی و بانکی کشور، طی بخشنامه‌ای صادرکنندگانی که تامین ارز آنها از محل ارز حاصل از صادرات می‌باشند را به منظور رفع تعهد ارزی، ملزم به تحویل، عرضه و فروش شمش طلای استاندارد در بستر معاملاتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران کرد.

بر این اساس، رفع تعهد ارزی صادراتی از کوتاژ‌های صادراتی مندرج در سامانه تامین ارز و رفع تعهد ارزی وارداتی از طلای وارده و آزادسازی وثایق ماخوذه، علاوه بر لزوم ارائه پروانه گمرکی مطابق حاکی از ترخیص قطعی کالا به مقصد سرزمین اصلی، منوط به اخذ تاییدیه تحویل، عرضه و فروش طلای وارده از مرکز مبادله ارز و طلای ایران ظرف حداکثر ۶۰ روز تقویمی از تاریخ ترخیص (رسید مالی) خواهد بود.

در طرف دیگر، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و بازگشت ارز حاصل از صادرات به عنوان ضرورت اجتناب‌ناپذیر شرایط اقتصادی کشور و یکی از عوامل کلیدی در مدیریت درآمد‌های ارزی، همواره یکی از دغدغه‌های صادرکنندگان است.

رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به واسطه عرضه و فروش واردات شمش‌های وارداتی در مرکز مبادله ایران می‌تواند به عنوان راهکاری مفید هم برای سیاست‌گذار و هم برای صادرکنندگان عمل کرده و ضمن تسهیل، بهبود و تسریع فرآیند رفع تعهد ارزی، در مدیریت بازار طلای کشور به بانک مرکزی کمک شایانی نماید.

راه‌اندازی معاملات شمش طلای وارداتی از دیدگاه سیاست‌گذاری می‌تواند به بهبود ذخایر و پشتوانه طلای بانک مرکزی کمک کند و ضمن کاهش قاچاق طلا به داخل و خارج از کشور به واسطه نظارت مستقیم بانک مرکزی بر این بازار، کمبود طلا در صنعت طلا و جواهر کشور را مرتفع نماید و به کاهش طلای غیراصل موجود در بازار منجر شود.

اولین جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله در تاریخ ۲۷ دی‌ماه سال گذشته برگزار شد که در آن حراج شاهد فروش تنها ۱۰ قطعه (کیلوگرم) هستیم و از زمان آغاز حراج شمش طلا تا ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۳ در مجموع ۴۷ جلسه حراج شمش طلا، برگزار شده است.

از اولین جلسه حراج در سال ۱۴۰۲ (۲۷ دی‌ماه) تا پایان سال، ۱۵ جلسه حراج شمش طلا برگزار شد که در مجموع ۱۸۳۹ کیلوگرم شمش طلای استاندارد مورد معامله قرار گرفت و خریداری شد.

اولین جلسه حراج شمش طلا در سال جاری (جلسه شانزدهم) در تاریخ ۱۹ فروردین‌ماه برگزار و ۲۴۶ کیلوگرم شمش طلا در این جلسه خریداری شد. در سال جاری در مجموع و تا امروز ۳۲ جلسه حراج شمش طلا برگزار و هفت هزار و ۲۱۳ کیلوگرم (۷.۲ تن) شمش طلا در این جلسات معامله و خریداری شده است.

بر این اساس؛ در مجموع ۴۷ جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، حجم تجمیعی معاملات شمش طلا به ۹ هزار و ۵۲ کیلوگرم (قطعه) شمش طلای استاندارد با عیار ۹۹۵ در هزار، خریداری شده است.

پی دی اف

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود