تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۵۴
بازدید: ۱۳
کد خبر: ۳۵۱۳۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گلدمن‌ ساکس با کاهش تقاضای چین، پیش‌بینی خود از بازار مس را اعلام کرد

دورنمای نامتوازن قیمت مس

دورنمای نامتوازن قیمت مس
‌می‌متالز - گلدمن‌ ساکس پیش‌بینی خود برای قیمت مس در سال ۲۰۲۵ را یک‌سوم کاهش داده است، زیرا کاهش تقاضای چین برای فلز سرخ، چشم‌انداز سود را برای معدنچیان پیشرو تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. قیمت مس از ماه مه تقریبا ۲۰‌ درصد کاهش یافته و به حدود ۸۹۵۰ دلار در هر تن رسیده است. بانک آمریکا (بانک آف آمریکا) پیش‌بینی می‌کند که قیمت این فلز در سال ۲۰۲۵ به طور متوسط ۱۰‌ هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن باشد که به‌شدت کمتر از پیش‌بینی قبلی خود برای رکورد ۱۵ هزار دلار است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فایننشال‌تایمز، بانک آمریکا این هفته هشدار داد که افزایش مورد انتظار در بازار مس محقق نخواهد شد، زیرا کاهش املاک چین باعث کاهش تقاضا برای کالا‌ها شده است. اکنون پیش‌بینی می‌شود که مس در سال آینده به‌طور متوسط ۱۰ هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن باشد که به‌شدت کمتر از پیش‌بینی اش در چهارماه پیش مبنی بر رسیدن به بالاترین رقم تاریخ یعنی ۱۵هزار دلار است.

تحلیلگران گلدمن‌ ساکس در یادداشتی با اشاره به کاهش مصرف فلزات چینی که در چند ماه گذشته عمیق‌تر شده است، نوشتند: «افزایش بهای مس به تاخیر افتاده است. در نتیجه با توجه به تداوم ضعف در بخش املاک چین، بر این باوریم که کاهش موجودی مس و افزایش قیمت همراه با آن احتمالا بسیار دیرتر از آنچه قبلا فکر می‌کردیم رخ خواهد داد.»

عقب‌نشینی مس به افت سودآوری بزرگ‌ترین معدن‌کاران جهان مانند BHP و Rio Tinto که با کاهش قیمت سنگ‌ آهن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌افزاید.

مثلا سقوط ۲.۱ درصدی مس در روز سه شنبه باعث شد که سهام فری پورت-مک موران، ۶‌ درصد سقوط کند، در حالی که سهام آنگلوامریکن و گلنکور بیش از ۴‌ درصد سقوط کرد.

فلز سرخ که برای سیم‌کشی برق و باتری‌هایی استفاده می‌شود که در تلاش جهان برای کربن‌زدایی حیاتی است، در ماه مه به بالاترین قیمت خود به بالای ۱۱ هزار دلار رسید، زیرا BHP به دنبال تصاحب ۳۹ میلیارد پوندی رقیب آنگلوامریکن بود که در نهایت سقوط کرد. در حالی که به دلیل افزایش مورد انتظار تقاضا، این فلز در مرکز توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است، BHP در چشم‌انداز سالانه کالا‌های خود که هفته گذشته منتشر شد، اذعان کرد که بازار مس امسال با مازادی نهایی و در سال آینده حتی بیشتر از آن خواهد بود.

این فلز از ماه مه تقریبا ۲۰‌ درصد کاهش یافته و حتی در مواقعی به زیر ۹ هزار دلار در هر تن رسیده و موجی از بدبینی را در میان بزرگ‌ترین وام دهندگان در مورد چشم‌انداز میان‌مدت فلز مورد استفاده در همه‌چیز، از انرژی‌های تجدیدپذیر گرفته تا شبکه‌های برق، ایجاد کرده؛ اگرچه هم اکنون به نزدیکی ۹‌ هزار و ۱۰۰ دلار رسیده است. کاهش قیمت احتمالا بر سود معدن‌کاران در آینده تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، فری پورت-مک موران، یکی از استخراج کنندگان پیشرو مس در ایالات‌متحده، تخمین می‌زند که ۲۲۰ دلار در هر تن تغییر در قیمت مس، به کاهش درآمد اصلی مورد انتظار آن به‌طور متوسط ۴۳۰ میلیون دلار منجر می‌شود.

براساس داده‌های بلومبرگ، در حالی که تقاضای ضعیف به ورود انبوه فلز به انبار‌ها منجر شده، ذخایر جهانی مس به بالاترین سطح خود در چهار سال گذشته رسیده است. در چین، موجودی انبار‌ها در ژوئن به بالاترین سطح از مارس ۲۰۲۰ افزایش یافت، زمانی که کووید-۱۹ بزرگ‌ترین اقتصاد آسیا را متوقف کرد.

سایر بانک‌ها نیز چشم‌انداز بازار مس خود را تعدیل کرده اند. مک کواری ماه گذشته گفت: «عرضه قوی و کاهش تقاضا بازار را زودتر از حد انتظار به سمت مازاد سوق داده است و انتظار می‌رود بازار در سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ همراه با مازاد عرضه باقی بماند.»

بانک استرالیایی پیش‌بینی می‌کند که پایین‌ترین قیمت متوسط سه‌ماهه ۸هزار دلار در هر تن در سال ۲۰۲۶ باشد.

در حالی که BHP ضعف کوتاه‌مدت را پیش‌بینی می‌کند، ذهنیت گروه معدنی استرالیا در میان‌مدت صعودی است. این سازمان در مورد احتمال «زیاد سیستماتیک تقاضا بر عرضه» به دلیل رونق انرژی پاک در یک‌سوم پایانی دهه ۲۰۲۰ و در نتیجه یک رژیم قیمت‌گذاری «بالا» هشدار داد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده