تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۰۶
بازدید: ۱۱
کد خبر: ۳۵۱۴۴۷
سرویس خبر : انرژی
ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق:

شدت مصرف انرژی در ایران رو به افزایش است

شدت مصرف انرژی در ایران رو به افزایش است
‌می‌متالز - ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق گفت: مقایسه میزان برق مصرفی در بخش خانگی ایران با سایر کشور‌ها به دلیل تفاوت منبع تامین انرژی خانگی در کشور‌های مختلف، مقایسه درستی نیست.

به گزارش می‌متالز، سیدسعید میرشریفی ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق در خصوص برخی شائبه‌های اخیر پیرامون سرانه پایین مصرف برق در بخش خانگی ایران نسبت به دیگر کشور‌های جهان به‌ ویژه کشور‌های اروپایی، گفت: هر کشوری بسته به موقعیت و ظرفیت‌های جغرافیایی، امکانات و منابع موجودش تأمین انرژی بخش خانگی را از مسیر‌های متفاوتی انجام می‌دهد و به همین دلیل مقایسه میزان مصرف یک انرژی خاص در بخش خانگی یک کشور با کشور دیگر تنها به شرطی می‌تواند درست باشد که هر دو کشور در خصوص سهم به‌ کارگیری منابع مختلف تأمین انرژی خانگی شرایط مشابهی داشته باشند.

وی با اشاره به انواع انرژی مورد استفاده در بخش خانگی ایران، ادامه داد: در بخش خانگی ایران هم انرژی برق و هم انرژی گاز در فصل گرم و سرد مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد و این در حالی است که در بسیاری از کشور‌های جهان شرایط و روش‌های تأمین انرژی متفاوت است.

میرشریفی با بیان اینکه نزدیک‌ترین کشور به ایران در خصوص منبع تأمین انرژی خانگی ترکیه است، اضافه کرد: در بسیاری از خانه‌های کشور ترکیه نیز همانند ایران علاوه بر انرژی برق از شعله برای تأمین انرژی خانه استفاده می‌شود و لذا تا حدودی مقایسه مصرف برق خانگی در ایران با ترکیه می‌تواند منطقی باشد.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق اظهار داشت: بر اساس اطلاعات سالنامه انرژی جهان، سرانه مصرف برق خانگی در ایران یک‌هزار و ۶۸ کیلووات ساعت است و این در حالی است که سرانه مصرف برق خانگی در کشور ترکیه ۶۶۴ کیلووات ساعت است؛ این یعنی سرانه مصرف برق هر ایرانی بیش از ۱.۵ برابر از هر شهروند ترکیه‌ای بیشتر است.

وی در خصوص سرانه مصرف برق کشور‌های اروپایی مانند آلمان و فرانسه و مقایسه آن با مصرف خانگی در ایران نیز گفت: سرانه مصرف برق خانگی در آلمان یک‌هزار و ۵۵۲ کیلووات ساعت و در فرانسه ۲ هزار و ۵۶۵ کیلووات ساعت است که البته همانطور که اشاره شد در این کشور‌ها انرژی برق تنها منبع تأمین انرژی خانگی است و حتی پخت و پز شهروندان این کشور‌ها نیز با برق انجام می‌شود؛ بر این اساس بالاتر بودن سرانه مصرف برق آنها امری بدیهی است.

میرشریفی با تاکید بر اینکه از مقایسه سرانه مصرف انرژی برق کشور‌ها نتیجه دقیق و درستی حاصل نمی‌شود، خاطرنشان‌ کرد: اگر بخواهیم میزان مصرف برق کشور‌هایی که تنها منبع مورد استفاده خانگی آنها برق است را با ایران مقایسه کنیم، باید میزان انرژی گاز مورد استفاده در بخش خانگی ایران را نیز به انرژی برق معادل تبدیل کنیم و پس از آن با مصرف کل انرژی مصرفی خانگی این دست کشور‌ها مقایسه کنیم.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق ادامه‌ داد: محاسبات نشان می‌دهد در صورت تبدیل انرژی گاز مصرفی در بخش خانگی ایران به انرژی برق، سرانه مصرف برق خانگی ایران به بیش از چهار هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد که حتی از سرانه مصرف برق آمریکا که چهار هزار و ۳۴۱ کیلووات ساعت است نیز فراتر می‌رود.

وی در پایان تصریح کرد: طبق آمار طی ۳۰ سال اخیر شدت مصرف انرژی در ایران برخلاف جامعه جهانی در حال افزایش است و این موضوع بدان معنی است که برای تولید کالایی کاملاً مشابه در ایران به طور متوسط حدود ۶۰ درصد انرژی بیشتری لازم دارد که این موضوع نیز بیانگر بالا بودن مصرف انرژی به ویژه انرژی برق در ایران است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده