تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۳۱
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۱۵۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست تخصصی تحلیل صنعت پتروشیمی مطرح شد؛

رشد اقتصادی ایران از محل فروش نفت

رشد اقتصادی ایران از محل فروش نفت
‌می‌متالز - نشست تخصصی تحلیل صنعت پتروشیمی با محوریت بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در حال برگزاری است.

به گزارش می‌متالز، سیاوش غفاری، تحلیلگر ارشد اقتصاد کلان مشاوره سرمایه‌گذاری ترنج در نشست تخصصی تحلیل صنعت پتروشیمی با محوریت بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی اظهار کرد: درگیری‌های منطقه‌ای و احتمال تشدید آن، ناترازی شدید بنزین و گازوئیل و واردات حداقل ۳ تا ۴ میلیارد دلار بنزین، انتخابات آمریکا، سال دهم برجام و رسیدن تورم به هسته سخت و ارز نسبتا ارزان در بازار و نیما را از چالش‌های کوتاه مدت پیش روی دولت چهاردهم می‌توان نام برد.

وی افزود: واقعیت این است که اگر بخواهیم درباره بلندمدت صحبت کنیم، نااطمینانی زیاد است. اگر بپذیریم که اصلاحات اقتصادی انجام دهیم و گشایش‌های بین‌المللی حاصل شود، تجربه این موضوع را نداریم. اما اگر گشایش بین‌المللی حاصل شود و اصلاحات اقتصادی انجام نشود، منابعی که به دست کشور می‌رسد صرف دو موضوع خواهد شد. یکی واردات ارزان قیمت و دیگر خروج سرمایه.

غفاری ادامه داد: رشد اقتصادی در سال‌های اخیر به دلیل کم شدن تحریم‌ها؛ از محل فروش نفت ایران انجام شد. زمانی که ما از این محل با رکود مواجه شویم رشد اقتصادی کند می‌شود. پیش بینی ما این است که با متوسط ۳ درصد رشد اقتصادی رو به رو شویم.

این تحلیلگر ارشد اقتصاد کلان بیان کرد: در صورتی که شاهد گشایش بین‌المللی نباشیم تورم در دوره‌هایی اوج می‌گیرد. اوج‌گیری می‌تواند هر بار نسبت به قبل سقف بالاتری را ببیند. اما اگر گشایش بین‌المللی صورت گیرد، تورم آرام آرام به سمت ۲۰ درصد می‌آید، اما ما توان جدی برای پایین‌تر از ۲۰ درصد را نداریم.

غفاری گفت: هدف بانک مرکزی از سیاست پولی در کوتاه مدت در بازه ۲۱ تا ۲۵ درصد است. ممکن است نقدینگی امسال حتی به ۲۳ درصد برسد.

نقدینگی از ۲۵ درصد فاصله گرفته و سعی می‌کند که ذخایر بانک‌ها را نزد خود نگه دارد و از رشد نقدینگی تا پایان سال جلوگیری کند.

در ادامه این نشست، رضا درخشان‌فر، مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در نشست تخصصی تحلیل صنعت پتروشیمی با محوریت بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی اظهار کرد: ما در شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج بر خود واجب می‌دانیم که صنایع مختلف را بشناسیم و به تصمیم‌گیری فعالان بازار و مدیریت صندوق در ترنج کمک کنیم.

وی افزود: بازوی دیگر ترنج ارائه خدمات مشاور مالی به شرکت‌هاست. ما به شرکت‌هایی که نیازمند خدمات بازار سرمایه از بابت ابزار‌های مختلف بازار سرمایه مانند پذیرش سهام، افزایش سرمایه و... هستند خدمات ارائه خواهیم کرد. این موضوع هم افزایی خوبی ایجاد کرده تا درک بهتری از مشتریان حقوقی داشته باشیم.

در ادامه، احسان یوسفی، تحلیلگر صنعت پتروشیمی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در خصوص سیاست‌ها و چالش‌ها بیان کرد: اگر سیاست‌گذار می‌آید و شرکتی که در ایران وجود دارد را با اروپا مقایسه می‌کند، باید بداند که ما دارای منابع گازی هستیم و خوراک برای ما ارزان‌تر است. ما دارای منابع غنی هستیم و این برای ما یک مزیت است و باید از آن استفاده شود. 

وی همچنین، با اشاره به برنامه راهبری نامشخص در خصوص نرخ خوراک، انگیزه صادرات، عدم توجه به زنجیره ارزش، بی‌توجهی تحقیق و توسعه و تعارضات میان هلدینگ‌ها سخن گفت.

ادامه دارد...

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده